نگرش کوتاهی بر جزئیات طرح صلح ترامپ در مورد بیت المقدس ‏

فلسطین، معامله قرن را به صورت کامل رد می کند

فلسطینی ها، طرح صلح ترامپ را غیر قابل پذیرش می دانند. عکس از: ‏AFP‏

پیش از آن که واشنگتن در هفته گذشته از طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن، پرده برداری کند، فلسطینیان این راهبرد پیشنهاد شده از سوی ایالات متحده را به صورت کامل رد کرده و تأکید کردند که این معامله را به هیچ صورتی پذیرا نیستند. در واقع، هنگامی که حدود دو سال پیش، واشنگتن، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد و سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس انتقال داد، فلسطینی ها، مخالفت خود را با اقدامات واشنگتن اعلام کردند. دولت فلسطین با تأکید مجدد بر رد معامله قرن، افزود که این طرح صلح برای تحقق اهداف ایالات متحده و اسرائیل طراحی شده است و فلسطینی ها نه نقشی در تدوین آن دارند و نه سودی از آن می برند، بنابر این، معامله قرن، از نظر فلسطین، مردود و غیر قابل پذیرش است. یکی از عمده ترین منازعات مطرح شده در این طرح صلح، شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل است، در حالی که فلسطینی ها، بیت المقدس را به عنوان پایتخت همیشگی خود می دانند و به هیچ صورتی حاضر به گفت و گو در این مورد نمی باشند.

طرح صلح واشنگتن، بیت المقدس را به عنوان پایتخت غیر قابل تغییر اسرائیل می شناسد و از کشورهای جهان می خواهد بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند و سفارت های خود را از تل آویو به بیت المقدس انتقال دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این طرح صلح آمده است که تقسیم بیت المقدس در سال 1967، اقدام نادرستی بود که منجر وقوع تنش و بی ثباتی در منطقه شد، از این رو نباید، بار دیگر این اشتباه تکرار شود و مسئله ای طرح تقسیم بیت المقدس منطقه را با تهدید رو به رو کند.

همچنان واشنگتن، سیاست اسرائیل را در پیوند به محافظت از اماکن مقدسه مورد ستایش قرار داده و علاوه کرده است که اسرائیل بر خلاف قدرت های پیشین حاکم در بیت المقدس، به مقدسات دینی تمام ادیان احترام قائل شده و از مقدسات آن ها محافظت کرده است.

طبق طرح صلح واشنگتن، اسرائیل در حال حاضر کنترل اماکن مقدسه در بخش قدیمی بیت المقدس را در دست خواهد داشت و بایستی با در نظر داشت رعایت اوقات نمازهای مسلمانان و یهودیان، به پیروان سایر ادیان اجازه دهد تا در اوقات تعیین شده، از این اماکن بازدید کنند، اما فلسطینیان به شدت مخالف این برنامه ریزی هستند و آن را تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نمی دانند.

همچنان در این طرح صلح به اهمیت بیت المقدس برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان اشاره شده طوری که مسجد اقصی برای مسلمانان، دیوار ندبه برای یهودیان و کلیسای مقبره مقدس برای مسیحیان به عنوان اماکن مقدسه به شمار رفته است.

از سوی دیگر، طرح صلح خاورمیانه، بر ابقای دیوار آپارتاید که اسرائیل آن را در سال 2005، بنا کرده است تأکید کرده و آن را به عنوان مرز ثابت و دایمی  میان اسرائیل و فلسطین تلقی کرده است و علاوه شده است مناطقی که در شمال و شرق دیوار آپارتاید واقع است، می تواند به عنوان پایتخت فلسطین شناخته شود و فلسطینیان می توانند منطقه یاد شده را بیت المقدس بنامند.

اما در پیوند به سرنوشت بیش از سیصد هزار فلسطینی که تا هنوز ساکن بیت المقدس هستند، در طرح صلح واشنگتن آماده است که افراد مزبور می توانند تابعیت کامل اسرائیل و یا فلسطین را به دست آورند و یا این که به وضعیت کنونی خود ادامه دهد.

همچنان طرح صلح خاورمیانه خواستار تشویق گردشگری اسلامی در بیت المقدس شده و افزوده است که بایستی تمام سهولت های لازم برای گردشگران در شهر بیت المقدس فراهم شود.

در همین زمینه، حاتم عبدالقادر، یکی از رهبران سازمان "فتح"، طرح صلح واشنگتن را توهین آمیز توصیف کرده و می افزاید که واشنگتن هرگز نمی تواند یک مقام فلسطینی و حتی یک شهروند فلسطین را پیدا کند که از حقوق مشروع و تضمین شده ای فلسطین چشم پوشی کند. نامبرده در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، خاطر نشان کرد که مساحت قدس شرقی تنها 6 کیلومتر مربع است و این منطقه که در شهر قدیمی و محله های اطراف آن واقع شده است، به هیچ صورتی شامل مناطق عیزریه، ابودیس، شعفاط و کفرعقاب نیست. حاتم تأکید کرد که معامله قرن جز این که منجر به تشدید بحران شود، سود دیگری برای واشنگتن و تل آویو نخواهد داشت، زیرا ملت فلسطین این طرح صلح را تحت هیچ شرایطی قبول نمی کنند و البته فلسطین به هیچ صورتی حاضر به از دست دادن بیت المقدس نیست حتی اگر اسرائیل تمام سرزمین های اشغال شده را رها کند.

حاتم در ادامه صحبت هایش گفت: دولت فلسطین باید تنها به رد این طرح صلح بسنده نکنند و مبارزه مسالمت آمیز خود را به منظور شکست این معامله آغاز کند. نامبرده علاوه کرد که متأسفانه دولت فلسطین و کشورهای عربی، راهبرد مشخصی برای حمایت از شهروندان فلسطینی که در بیت المقدس زندگی می کنند، ندارند.

از سوی دیگر، علی الجرباوی، تحلیلگر سیاسی معتقد است که طرح صلح ترامپ به اسرائیل اجازه می دهد تا به عنوان یک نیروی اشغالگر به سیطره جویی بپردازد و اسرائیل سعی خواهد کرد مفاد طرح صلح واشنگتن را به رغم مخالفت اغلب کشورهای جهان، بر فلسطین تحمیل کند. این در حالی است که طرح صلح ترامپ، در هیچ بخشی از این معامله، اسرائیل را برای تأمین صلح در منطقه تحت فشار قرار نمی دهد و نه محدودیتی برای آن تعیین می کند، اما تمام فشارها و محدودیت ها علیه ملت فلسطین اعمال می شود.

در فرجام به صراحت می توان گفت که پس از پرده برداری از جزئیات معامله قرن، مسئله ایجاد دو کشور فلسطین و اسرائیل، دیگر به هیچ صورتی قابل بحث و بررسی نیست، زیرا طرح صلح ترامپ، این ایده را به صورت کامل و همه جانبه نادیده گرفته است.

© IndependentArabia