شرکت گوچی به خاطر فروش ۶۰۰ پوندی یک عمامه هندی متهم به مصادره فرهنگی شد

به نظر منتقدین پوشیدن این عمامه جزء اعتقادات سیک‌هاست و نه ابزاری بامزه برای صنعت مد.

شرکت گوچی به خاطر فروش ۶۰۰ پوندی یک عمامه هندی در فروشگاه لوازم لوکس نورداستورم متهم به مصادره فرهنگی شده‌ است.

این جامه که گوچی آن را «عمامه هندی کامل» نامیده اولین بار در فوریه ۲۰۱۸ در نمایش پاییز/ زمستان این برند در خانه مد ایتالیا دیده‌ شد و انتقاد بسیاری را برانگیخت.

پس از اینکه خریداران متوجه شدند این محصول آنلاین به فروش رسیده ‌است، این جنجال دوباره برانگیخته شد.

قیمت این سربند که روی وبسایت فروشگاه نورداستورم به فروش رسیده‌ ۷۹۰ دلار (۶۱۵ پوند) تعیین شده بود. در توضیحات، این محصول «عمامه‌‌ای با بافتی زیبا» نامیده شده که «در عین راحتی و داشتن برند معتبر وضعیتی جدید به سرتان می‌دهد».

بسیاری از کاربران توییتر نارضایتی‌شان را از ارائه این سربند ابراز کردند. به طور مشخص آنها از تبدیل شدن این سربند به کالایی برای یک برند تجاری که معانی عمیق مذهبی آن را ارج نمی‌دهد، ناراضی بودند.

این عمامه که دستار هم نامیده می‌شود، سربندی است که سیک‌ها بر سر می‌گذارند - هر چند گروه‌های مذهبی دیگر نیز ممکن است از آن استفاده کنند. این دستار یکی از نشانه‌های ایمان است و اهمیت معنوی و دنیوی زیادی برای کسانی که آن را می‌پوشند، دارد.

در سنت سیک‌ها این عمامه را هم مردان و هم زنان بر سر می‌گذارند. برای آن‌ها این دستار نمادی از تقوا، شرافت و معنویت است.

به همین دلیل بسیاری از گوچی و نورداستورم به خاطر «پر کردن جیب‌شان» با یک وسیله مذهبی انتقاد کردند.

در یکی از توییت‌ها می‌خوانیم «گوچی عزیز، عمامه سیک‌ها ابزاری جدید برای مدل‌های جذاب سفید پوست شما نیست، وسیله‌ای است که برای مومنین به آیین سیک معنایی مذهبی دارد».

در توییتی دیگر می‌خوانیم: «عمامه سیک‌ها جزئی از ایمان آنهاست و نه قطعه‌ای تزئینی».

«وقتی به پر کردن جیب‌هایتان فکر می‌کنید، باید همزمان به احترام به اعتقادات مذهبی نیز فکر کنید».

ائتلاف سیک‌ها که در نیویورک مستقر است نیز این برند مدبالا را در توییتر مورد انتقاد قرار داد و نوشت: «عمامه سیک‌ها ابزاری برای صنعت مد نیست، بلکه وسیله‌ایست با معنایی مذهبی و مقدس. امیداوریم در راستای درک این معنای مهم تلاش بیشتری انجام شود».

به نظر بسیاری دیگر از منتقدین، این اقدام گوچی به طور مشخص توهین‌آمیز است، چرا که بسیاری از سیک‌ها در جوامع غربی به خاطر پوشیدن آن مورد انتقاد و یا حتی خشونت قرار می‌گیرند.

یکی از این منتقدان در توییترش نوشت: «هی نورداستورم و گوچی: این رفتاری ناشایست است! این عمامه جزئی از ایمان سیک ‌هست و نه ابزاری بامزه برای صنعت مد».

«با توجه به تبعیض‌هایی که عمامه پوشان سیک معمولا با آن روبرو هستند، لطفا در فروش آن تجدید نظر کنید».

شخصی دیگر نوشته: «این کار بسیار ناراحت کننده است. آیا کسی در گوچی به خودش این زحمت را داده که فکر کند معنی این دستار برای سیک‌ها چیست؟ آیا به ذهن‌تان خطور کرد که تاریخ هویتی‌مان را در نظر بگیرید؟»

«بسیاری برای پوشیدن عمامه مورد تبعیض قرار می‌گیرند و حتی کشته می‌شوند».

در فوریه ۲۰۱۸ چند روز بعد از اولین انتقادها از گوچی برای نشان داده شدن عمامه سیک‌ها در نمایش‌اش یک مرد سیک که بیرون پارلمان در لندن در انتظار ایستاده بود، مورد حمله‌ای نژادپرستانه قرار گرفت. در این حمله عمامه این مرد پاره شد.

«عمامه ابزاری برای پول درآوردن نیست، جزئی از ایمان مذهبی میلیون‌ها سیک است و برایشان تقدس دارد. بسیاری این مصادره فرهنگی را نامناسب می‌دانند، زیرا کسانی که این عمامه را فقط برای مد می‌پوشند، به معنای عمیقا مذهبی آن احترام نمی‌گذارند».

«هی نورداستورم و گوچی: این رفتاری ناشایست است! این عمامه جزئی از ایمان سیک‌هست و  نه ابزاری بامزه برای صنعت مد. با توجه به تبعیض‌هایی که عمامه پوشان سیک معمولا با آن روبرو هستند، لطفا در فروش آن تجدید نظر کنید».

© The Independent

بیشتر از زندگی