همه زنان قهرمانند؛ بیانیه فمینیستی ستارگان زن سینمای جهان

لباس‌های بازیگران نام‌آشنای جهان در مراسم اسکار امسال تفاوت زیادی با گذشته داشت

ستارگان زن سینمای جهان در مراسم اسکار امسال خوش درخشیدند - Kevin Winter/Getty Images/AFP
 

 مراسم اسکار به عنوان جمع‌بندی فصل اهدای جوایز هنری، با برخی پیش‌بینی‌ها همراه است، به ویژه وقتی حرف از فرش قرمز در میان است.

امسال، افراد مشهوری که در سالن دالبی لس‌انجلس کالیفرنیا حضور یافتند، مدهای گوناگون و بدیعی را به معرض نمایش گذاشتند؛ از پیراهن‌های مبالغه‌آمیز با دامن‌های بلند و دنباله‌دار، تا پیراهن‌های ساده و پوشیده از سکه. 

 اما با آن که انواع زمینه‌های مد مرتبط با اسکار دیده می‌شد، یک مد غیرقابل‌پیش‌بینی فرش قرمز اسکار ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داد:‌ پیراهن‌های شنل‌دار. 

 مراسم اسکار همواره از مدهایی که ستارگان سینما جایگزین مد سنتی اسکار کنند ، یعنی پیراهن‌های بلند و دامن‌های پف‌دار و چین‌دار یا با چاک‌های بلند، استقبال می‌کند؛ اما امسال پیراهن‌های شنل‌داری که بر تن چند هنرپیشه زن دیده شد، حاکی از تغییر گزینه‌های مد نظر ستاره‌ها بود، از جمله این که قوانین فرش قرمز اسکار را رد کرده و از طریق مد، بیانیه خودشان را صادر کنند. 

 ناتالی پورتمن، شاخص‌ترین لباس شب را بر تن داشت. او گفت تصمیم گرفته است از مد برای ارسال پیامی درباره وضعیت هالیوود استفاده کند. 

پورتمن با پیراهنی دوخت دیور و شنل رویش بر فرش قرمز قدم گذاشت تا ادای دینی کند به کارگردان‌های زنی که در مراسم امسال با آنان به سردی رفتار شده بود. 

 

نام زنانی که در پشت شماری از بهترین فیلم‌های ۲۰۲۰ فعالیت کرده‌اند، بر لبه شنل پورتمن دوخته شده بود. از جمه نام لورین اسکافاریا در فیلم «شیادان»، گرتا گرویگ در «زنان کوچک»، و ملینا متسوکاس در «کوئین و اسلیم.» 

ستاره فیلم «قوی سیاه» روی فرش قرمز گفت:‌ «می‌خواستم به روش ظریف خودم، نام زنانی را اعلام کنم که کار فوق‌العاده امسالشان دیده نشد.» 

پیراهن شنل‌دار پورتمن احتمالا تنها لباس حاوی پیام سیاسی بود، اما شماری از دیگر ستارگان نیز در مراسم شامگاه یکشنبه همین مد را انتخاب کرده بودند، از جمله بری لارسون، تریسی الیس راس، مایا رودالف، و اولیویا کلمن. 

پیراهن شنل‌دار و صورتی‌رنگ لارسون را کمپانی سلین دوخته و با بیش از ۱۲۰ هزار قطعه پولک، ۱۱۰ هزار سنگ شیشه‌ای، و ۱۳ هزار کریستال سواروفسکی تزئین شده بود. رودالف هم لباسی نارنجی براق و پولک‌دوزی شد‌ه‌ای دوخت والنتینو به تن داشت. 

 

همچنین کلمن پیراهن آبی رنگ طراحی استلا مک‌کارتنی را پوشیده بود و فاطمه الرماحی، مدیر موسسه فیلم دوحه، با پیراهن مخمل بلند و کلاه و سربند هماهنگ بر فرش قرمز ظاهر شد. 

 

جنل مونای ستاره فیلم «هریت» نیز با پیراهن متالیک و براق دوخت رلف لورن، با قدم گذاشتن بر فرش قرمز، ورود خیره‌کننده‌ای به مراسم داشت. روی این لباس، چهار نفر برای ۶۰۰ ساعت کار کرده‌اند و در تزئین آن از ۱۶۸ قطعه کریستال سواروفسکی استفاده شده است. او در اجرای افتتاحیه مراسم اسکار، با تزئینات و دکوراسیون گل‌داری که یادآور فیلم «میدسامر» است بر صحنه رفت. 

 

هیچ‌یک از این لباس‌های شنل‌دار بلند و چشم‌گیر، به هم شبیه نبودند اما همگی به فردی که آن را پوشیده بود حالتی از ابرقهرمانی داده بودند؛ این موضوعی بود که زیگورنی ویور در سخنان فمینیستی و الها‌م‌بخش خود، هنگامی که لارسون و گل گادو، جایزه بهترین موسیقی اوریجینال را به او دادند، به آن اشاره کرد.

 

 این سه زن که به ترتیب در فیلم‌های «بیگانه»، «ابَر زن» و «کاپیتان ماروِل» بازی کرده‌اند، به شوخی گفتند که می‌خواهند یک باشگاه مشت‌زنی باز کنند و بازنده باید به سئوالات خبرنگاران درباره این که زن بودن در هالیوود چه احساسی دارد، جواب دهد.

این سه زن سپس، جایزه را به هیلدور گودنادوتیر، نویسنده موسیقی متن تقدیم کردند. او نخستین زن ایسلندی است که تا به حال برنده اسکار شده است. 

© The Independent

بیشتر از زندگی