دولت بریتانیا می‌گوید مردم با «خطری جدی و قریب الوقوع رویاروی هستند»

مقررات سختگیرانه‌تر؛ ابزاری موثر برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا

 کارمند بیمارستانی در انگلستان در لباس ایمنی در حال نظافت بیمارستانی در برایتون- AFP 

دولت بریتانیا به دنبال وضع قوانینی است که اجازه می‌دهد شهروندان برای امنیت جانی خودشان به زور در قرنطینه قرار داده شوند. دولت اعلام کرده که ویروس کرونا خطری قریب الوقوع و جدی علیه بهداشت عمومی است.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفته است مقررات سختگیرانه‌تر «ابزاری موثر برای به تعویق انداختن یا پیشگیری از شیوع بیشتر» بیماری است.

وزارت بهداشت همچنین بیمارستان «اَرو پارک» در مِرزی ساید و مرکز کنفرانس کِنتزهیل پارک را به «قرنطینه» مردم اختصاص داده است.

اما دولت در عین حال گفته که خطر شیوع کرونا همچنان در مرحله «متعادل» است و مقررات جدید برای «تسهیل کار کادر پزشکی» در نظر گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد قربانیان کرونا در چین اکنون به ۹۰۰ نفر رسیده، که به مراتب از تلفاتی که ویروس سارس در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ از خود به جای گذاشت، بیشتر است.

تا کنون چهار نفر در بریتانیا به بیماری کرونا مبتلا، و پنج بریتانیایی دیگر نیز در فرانسه و یک شهروند بریتانیا در مایورکای اسپانیا به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. تاکنون ۷۹۱ نفر در بریتانیا تحت آزمایش کرونا قرار گرفته‌اند که نتیجه آن منفی بوده است.

روز یکشنبه صبح، هواپیمای دیگری ۱۰۵ شهروند بریتانیایی و خانواده‌شان را از شهر ووهان به پایگاه هوایی «بریز نورتون» در آکسفوردشِر منتقل کرد.

در میان مسافران هواپیما، ۹۵ شهروند اروپا و اعضای خانواده‌شان نیز بودند که به هتل کنتزهیل پارک و مرکز کنفرانس میلتون کینز منتقل شدند تا چهارده روز قرنطینه‌شان را در آن محل سپری کنند.

در این میان، ۷۸ شهروند بریتانیا در میان ۳۶۰۰ مسافری هستند که در کشتی تفریحی دایموند پرنسس در بندر یوکوهامای ژاپن قرنطینه شده‌اند. تاکنون ۱۳۰ مورد ابتلا به کرونا در این کشتی ردیابی شده است.

روز دوشنبه صبح، وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به وضعیت اضطراری اخیر پیرامون بهداشت و سلامت عمومی، که از ویروس کرونا در ووهان ناشی می‌شود، وزیر بهداشت مقرراتی در نظر گرفته تا حدالامکان از مردم در مقابل ابتلا به این ویروس و شیوع آن محافظت شود.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «طبق مقررات شماره ۳، وزیر کابینه اعلام می‌کند که موارد انتقال ویروس کرونا مؤید یک خطر قریب الوقوع علیه بهداشت و سلامت عمومی است. مقررات درنظر گرفته شده ابزاری موثر برای تعویق یا پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس است.»

این مقررات به معنی آن است که اگر ناقلین ویروس کرونا سلامت عموم را در معرض خطر قرار دهند، می‌توان آن‌ها را به زور در قرنطینه قرار داده و از خروجشان از محل قرنطینه جلوگیری کرد.

یک سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: «ما مقررات موجود را سختگیرانه‌تر کرده‌ایم تا اگر کادر پزشکی تشخیص دهد خطر آن وجود دارد که این افراد ویروس را به دیگران منتقل کنند، بتوانیم آن‌ها را به خاطر حفاظت از خودشان از دیگران جدا کنیم.»

او افزود: «این اقدامات، به درستی، کار کادر پزشکی را برای حفاظت از مردم در سراسر کشور آسان‌تر ‌کند.»

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان