ویروس کرونا؛ خروج آخرین شهروندان بریتانیایی از ووهان چین

تنها جلوی سوار شدن دو شهروند بریتانیایی مشکوک به کرونا به هواپیما گرفته شد

آمار مرگ بیماران ویروس کرونا در چین به ۸۱۱ نفر رسیده است که از آمار تلفات سارس پیشی گرفته- STRINGER / AFP

آخرین پرواز خروج شهروندان بریتانیایی از ووهان، شهر چینی صدمه‌دیده از ویروس کرونا، در حالی در بریتانیا فرود آمد، که یکی از میکروب‌شناسان برجسته، که به کشف ابولا کمک کرده بود، اخطار داد بریتانیا احتمالا در معرض خطر «شیوع گسترده» این ویروس قرار دارد.

پرفسور پیت پایوت، مدیر دانشکده بهداشت و داروهای گرمسیری لندن، گفت درباره نحوه شیوع این بیماری نگران است که به زعم او می‌تواند از ابولا هم خطرناک‌تر باشد.

آقای پایوت گفت: «این خطر بیشتر به خاطر نحوه انتقال ویروس است. در حال حاضر احتمال شیوع این بیماری بسیار بسیار بالاتر است. اگر تعداد افراد مبتلا خیلی بالا باشد، نرخ مرگ و میر هم بالا خواهد رفت.»

روز یکشنبه کمی پیش از ۷:۳۰ صبح، بیش از ۲۰۰ مسافر از شهر مرکز شیوع این بیماری در فرودگاه راف برایز نورتون، در شهر آکسفوردشر، فرود آمدند. این ویروس تاکنون جان بیش از ۸۰۰ نفر را گرفته و بیش از ۳۷ هزار نفر را مبتلا کرده است.

مسافران اکنون در حال انتقال به هتل و مرکز کنفرانس کِنتس هیل پارک در میلتون کینز، باکینگهام‌شِر هستند و برای ۱۴ روز آینده در آنجا قرنطینه خواهند بود تا از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر بریتانیا در پکن، به بی‌بی‌سی گفت: «جلوی سوار شدن دو شهروند بریتانیایی به هواپیما، که قصد بازگشت به بریتانیا داشتند، در فرودگاه گرفته شد چرا که به باور مقامات چینی دمای بدن آن‌ها بیش از حد بالا بود.»

 دام باربارا وودوارد گفت: «ما در ارتباط مداوم با آن‌ها هستیم و می‌کوشیم با حمایت از آن‌ها پرواز به کشوری دیگر را در اسرع وقت برا‌یشان پیدا کنیم.»

سرویس آمبولانس جنوب مرکز، به ساکنان منطقه میلتون کینز اطمینان داده است حضور افراد تخلیه‌شده از چین در آنجا خطری برای ساکنان محلی نخواهد داشت.

با وجود این ، آقای پایوت اخطار داده که ممکن است برای مقامات بهداشتی کشور سخت باشد تا جلوی شیوع جدی ویروس در بریتانیا را بگیرند.

این میکروب‌شناس به ساندی تایمز گفت: «در دنیای امروز، هیچ بیماری مسری فقط در محل ظهور خود باقی نخواهد ماند. چیزی که هزاران هزار کیلومتر دورتر در چین اتفاق می‌افتد، قابلیت این را دارد که به شیوعی فراگیر در اینجا تبدیل شود.»

سه مورد از ابتلا به ویروس کرونا تا ساعت ۲ بعدازظهر جمعه در بریتانیا تایید شده‌ است و در هفته‌های اخیر بیش از ۶۰۰ نفر توسط سازمان بهداشت و تامین اجتماعی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

در همین حال، نتیجه آزمایش چند شهروند بریتانیایی برای ابتلا به این ویروس در فرانسه نیز مثبت بوده است.

به گزارش وزارت بهداشت فرانسه، چهار شهروند بزرگسال و یک کودک ۹ ساله بعد از تماس با شهروند بریتانیایی دیگری که اخیرا به سنگاپور سفر کرده بود، به این ویروس مبتلا شده‌اند.  

هر ۵ شهروند بریتانیایی، که حال وخیمی ندارند، در محلی تفریحی در کوه‌های آلپ در منطقه کنتامینز مونتجویی نزدیک کوه مون بلان اقامت داشتند. 

صبح یکشنبه، مرکز ملی میکروب‌شناسی اسپانیا نیز گفت، پاسخ آزمایش شهروند بریتانیایی دیگری در این کشور در شهر مایورکا، در ابتلا به ویروس کرونا مثبت بوده است.

آمار مرگ بیماران این ویروس در چین به ۸۱۱ نفر رسیده است که از آمار تلفات سارس در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ پیشی گرفته است.

با این حال، اداره ملی بهداشت چین اعلام کرد، تعداد موارد جدید ابتلا در روز یکشنبه نسبت به روز گذشته کاهش یافته است، که شاید بدان معنی باشد که گسترش شیوع این بیماری محدود شده است.

تعداد کل موارد جدید ابتلا به این ویروس در ۲۴ ساعت گذشته تا صبح یکشنبه ۲۶۵۶ نفر بود که نسبت به آمار روز گذشته، که ۳۳۹۹ نفر اعلام شده بود، کاهش یافته است.

در پایان ماه ژانویه، سازمان جهانی بهداشت به خاطر ویروس کرونا و شیوع مواردی جدید خارج از مرزهای چین، وضعیت اضطراری بهداشتی در سطح بین‌المللی اعلام کرد.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، تاکید کرد: «بگذارید روشن بگویم: این اعلامیه به معنای رای عدم اعتماد به چین نیست. بلکه کاملا برعکس، سازمان جهانی بهداشت همواره به قابلیت چین برای کنترل شیوع این بیماری ایمان دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان