بیهوشی سزارین احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد

احتمال بروز فکر خودکشی و آسیب رساندن به خود نیز در این زنان بیشتر است

در ۱۵ سال اخیر، افسردگی پس از زایمان در آمریکا ۷ برابر شده است- Shutterstock

مطالعه‌ای نشان می‌دهد زنانی که هنگام سزارین کاملاً بیهوش می‌شوند، بسیار بیشتر احتمال دارد پس از آن دچار افسردگی شوند، به فکر خودکشی بیفتند یا به خود آسیب بزنند.

این گزارش که دانشگاه کلمبیا آن را ارائه داده نشان می‌دهد زنانی که بیهوشی کامل داشته‌اند ۵۴ درصد بیشتر از زنانی که بی‌حسی موضعی داشته‌اند، احتمال دارد دچار افسردگی پس از زایمان شوند. 

کسانی که کاملاً بیهوش شده‌اند ۹۱ درصد بیشتر احتمال دارد به خودکشی فکر کنند یا به خود آسیب بزنند.

در بیهوشی کامل شخص کاملاً از هوش می‌رود و نمی‌فهمد اطرافش چه می‌گذرد، حال آن که در بی‌حسی موضعی فقط بخش کوچکی از بدن بی‌حس می‌شود ولی بیمار کاملاً هشیار است.

این پژوهشگران پرونده زنانی را بررسی کرده‌اند که در بازه سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ پس از سزارین از بیمارستان‌های دولتی نیویورک مرخص شده‌اند. آنان دریافته‌اند که ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر یا ۸ درصد از کل ۴۲۸ هزار و ۲۰۴ زنی که سزارین کرده‌اند کاملاً بیهوش شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۱۵۸ نفر یا ۳ درصد از این زنان افسردگی شدید پس از زایمان گزارش شده که باعث شده آن‌ها را به بیمارستان منتقل کنند.

در ۱۵ سال اخیر، افسردگی پس از زایمان در آمریکا ۷ برابر شده و در حال حاضر از هر هفت زن یک نفر به این عارضه مبتلاست. هر سال حدود ۵۵۰ هزار مورد جدید از ابتلا به این بیماری گزارش می‌شود.

ژان گاگلیه‌مینوتی یکی از نویسندگان این گزارش گفت: «بیهوشی کامل برای زایمان به روش سزارین ممکن است خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد، چون باعث می‌شود ارتباط پوستی مادر و نوزاد و شیردهی به تعویق بیفتد و اغلب منجر به درد شدیدتر و طولانی‌تر پس از زایمان نیز می‌شود.»

«این شرایط اغلب با نارضایتی عمومی تازه‌مادران از بیهوشی همراه می‌شود و ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در سلامت روان آنان گردد.»

دکتر گاگلیه‌مینوتی گفت هرچه می‌گذرد شواهد بیشتری دال بر احتمال بروز اثرات مخرب بیهوشی کامل بر سلامت مادران به دست می‌آید.

این مطالعه در نشریه بی‌هوشی و بی‌حسی منتشر شده و اولین پژوهشی است که به اثر نوع بیهوشی در سزارین بر احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان در زنان می‌پردازد.

گوئوهوآ لی، یکی دیگر از نویسندگان این گزارش، گفت: «یافته‌های ما بر لزوم اجتناب از بیهوشی کامل برای عمل سزارین تا حد ممکن تأکید دارد و نشان می‌دهد باید بیمارانی را که با بیهوشی کامل زایمان کرده‌اند از لحاظ سلامت روانی غربالگری کنند، و به آنان مشاوره و سایر خدمات پس از زایمان بدهند.»

بنا بر تعریف سازمان ملی خدمات سلامت آمریکا افسردگی پس از زایمان نوعی از افسردگی است که بسیاری از والدین پس از به دنیا آمدن فرزندشان تجربه می‌کنند. علائم این بیماری شامل احساس اندوه مداوم، بی‌حالی، اضطراب، تغییر در الگوهای خواب و تغذیه، و مشکل در برقراری ارتباط با کودک است.

بنا بر آمار سازمان ملی خدمات سلامت آمریکا، افسردگی پس از زایمان مشکلی است که از هر ۱۰ زنی که زایمان می‌کند یک نفر در طول یک سال پس از زایمان درگیر آن است.

© The Independent

بیشتر از زندگی