خیز بلند روری استوارت برای صندلی شهردار لندن

گفت‌وگو ایندیپندت فارسی با نامزد احتمالی پست شهرداری لندن

 لندن و روری استوارت را در یک قاب چگونه می‌توان متصور بود؟

 از لندن زیبا با بناهای بی‌نظیر با قدمت چند صد سال تاریخ بسیار شنیده‌ایم؛ از این که این شهر، هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است، یا آن که هر ساله مهم‌ترین رویدادهای هنری، ورزشی، و اجتماعی در این شهر برگزار می‌شود. تنوع فرهنگی، نژادی و دینی در این کلان شهر در سطح اروپا، تقریبا کم‌نظیر است. اما اداره این شهر زیبا، با نزدیک به نه میلیون جمعیت، اصلا کار ساده ایی نیست. 

رای‌گیری برای انتخاب شهردار آینده لندن، قرار است در ماه می برگزار شود و از همین حالا کاندیداها رقابت را برای کسب کرسی ریاست و اداره این شهر آغاز کرده‌اند. در این میان، روری استوارت، مردی با پیشینه غنی سیاسی، نیز پا به میدان رقابت گذاشته است.

 گذشته روری استوارت نیز مانند شهر لندن پر از ماجراجویی و اتفاقات مختلف است؛ از این که او در دوران جوانی معلم خصوصی شاهزادگان، ویلیام و هری، بوده است، تا این که دو سال از عمر خود را در کشورهای افغانستان، هند، نپال، پاکستان و حتی ایران گذرانده است تا با فرهنگ مردم آن منطقه آشنا شود. او در زندگی خود مدام در حال تغییر، تحول و حرکت بوده است؛ درست مانند همین الان که خود را برای شهردار شدن آماده می‌کند. 

او با موبایل دوربین‌داری در سطح شهر حرکت می‌کند و با مردم کوچه و خیابان گفت‌وگو می‌کند. هر روز مکانی را که قرار است در آن پیاده‌روی کند، در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کند. اما واقعیت ماجرا این است که او این حرکت را به‌تازگی شروع نکرده است.

 از حوالی ماه می سال گذشته، با اعلام استعفای خانم ترزا می، رهبر وقت حزب محافظه‌کار، اعضای این حزب خود را برای رقابت با یکدیگر آماده می‌کردند تا جایگزین او شوند.

 در این میان، روری استوارت هر روز با همین شیوه به میان مردم می‌آمد تا خود را از نزدیک به آن‌ها معرفی کند. او می‌خواست نشان بدهد که با دیگر رقبای سیاسی خود متفاوت است، و به اندازه آنها اهل احتیاط و فاصله با مردم نیست. در همان زمان نیز ماجرای تریاک کشیدن او در ایران برملا شد، و ادامه کار را برای او کمی دشوار کرد. هر چند، او با آن موضوع برخورد صادقانه‌ای داشت و ضمن قبول اشتباه، در یک برنامه تلویزیونی از کارش اظهار پشیمانی کرد. 

او در آن دوره از انتخابات در مناظره‌ها شرکت می‌جست و از برنامه‌هایش برای آینده بریتانیا دفاع می‌کرد.  در آن دوره، او در رده پنجم میان دیگر رقیبان قرار گرفت و از دور رقابت‌ها کنار رفت؛ هر چند، این پایان ماجرا نبود.

 روری استوارت در طول مدت نخست وزیری خانم ترزا می، در سمت وزیر و نماینده مجلس عوام فعال بود. پس از انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر و ماجرای جنجالی تعلیق پارلمان توسط او و کابینه، احزاب مخالف طرحی را آماده کردند که دولت جانسون را ملزم به تعویق زمان خروج از اتحادیه اروپا از ۳۱ اکتبر به پایان ژانویه ۲۰۲۰، و خروج با توافق می‌کرد. این دو موضوع که به چالشی مهم بین احزاب مخالف دولت از یک سو، و حزب محافظه‌کار از سوی دیگر، تبدیل شده بود، به رای نمایندگان مجلس عوام گذاشته شد و بر خلاف روال همیشگی، ۲۱ نفر از اعضای حزب محافظه‌کار، با نخست وزیر که رهبر حزب‌شان نیز بود، مخالفت کردند و به آن طرح رای مثبت دادند. بوریس جانسون نیز در اقدامی به دور از انتظار، آن ۲۱ نفر را از حزب اخراج کرد. روری استوارت نیز یک از آن ۲۱ نفر اعضای اخراجی حزب محافظه‌کار بود. او پس از جدایی از حزب، به عنوان نماینده مستقل به حضور خود در مجلس عوام ادامه داد و حالا نیز خود را به عنوان کاندیدای مستقل برای انتخابات شهردار لندن معرفی می‌کند. 

دیدار با روری استوارت 

روری استورات این روزها همچنان مشغول گشت‌زنی در تمام محله‌های لندن است و اگر یک روز صبح او را در ایستگاه مترو محله‌تان یا در کافه‌ای نزدیک محل کار دیدید، تعجب نکنید. او رای خود را راسخ کرده است تا همچنان در خیابان‌های لندن به گفت‌وگو با مردم عادی ادامه دهد. این هفته را به غرب لندن اختصاص داده بود تا از نزدیک با مشکلات مردم این منطقه آشنا شود. به همین منظور، دستیاران او جلسه‌ای را برای ایجاد امکانِ دیدار و پرسش و پاسخ مردم و خبرنگاران با او در محله همراسمیث برگزار کردند.

 در همین دیدار، از او در مورد برنامه و طرحی که پس از شهردار شدن دارد، سوال کردم. از او خواستم تا بگوید چه اقدامی را در اولویت برنامه‌هایش قرار داده است و به نظرش، شهردار فعلی لندن، صادق خان، در چه زمینه‌هایی موفق عمل نکرده است. 

روری استوارت- عکس از پگاه بنی هاشم، اختصاصی ایندیپندنت فارسی

او بلافاصله پاسخ داد: «اولین اولویت من، ایمنی و امنیت است»، و ادامه داد که شهر لندن، در حال حاضر شهر امنی نیست. ما در حال حاضر شاهد حملات شبانه با چاقو یا قتل به شهروندان هستیم و همچنان مردم در خیابان‌ها مورد حمله برای دزدی یا کیف‌قاپی قرار می‌گیرند. او تاکید کرد که «ما باید لندن را به یک شهر امن تبدیل کنیم. برای این کار حداقل به سه برابر نیروی پلیس نیاز داریم تا در تمام محله‌های شهر حضور یابند و خانه‌ها و مشاغل را از هر گونه خطر دور کنیم، احساس امنیت را به مادران و خانواده‌ها بدهیم، و این مهم‌ترین و اولین دغدغه من بعد از شهردار شدن خواهد بود.» 

 آمار بالای جرم و جنایت در این شهر تبدیل به یک معضل اجتماعی  شده است. کمتر هفته‌ای است   که در رسانه‌ها خبر کشته یا مجروح شدن برخی شهروندان از رسانه‌ها پخش نشود. در دهه‌های گذشته نیز لندن با این مشکل مواجه بود، اما در ساعت‌های خلوت شب، یا در برخی محله‌های خاص که این قبیل حادثه‌ها در آن‌ها رایج‌تر بود. ولی در حال حاضر بسیاری از نوجوانان در دبیرستان با خود چاقو حمل  می‌کنند و بعد از تعطیلی مدارس، حتی دست به قتل هم مدرسه‌ای‌های خود می‌زنند، و این وضعیت را در تمام مناطق شهر به وضوح می‌توان دید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روری استوارت در همین پیوند اظهار داشت که بسیاری از مردم لندن، شاهد یهودی‌ستیزی و اسلام‌هراسی هستند و او قصد دارد بهترین افراد را در این زمینه به کار بگیرد تا با کمک نیروهای تازه‌نفس پلیس، این مشکل حاد اجتماعی را حل کند. او در سخنان خود به شهروندان قول داد که این مشکل را ظرف یک سال حل خواهد کرد، و از تجربه برخورد مقامات با چنین مشکلی در شهرهای بزرگ دیگر دنیا، مانند لوس‌آنجلس در آمریکا بهره خواهد گرفت، تا آن را کاملا ریشه‌کن کند. روری استوارت می‌گوید، اگر نتوانست این مشکل را حل کند، پس از یک سال داوطلبانه از شهرداری کناره‌گیری خواهد کرد تا شخص دیگری آن مسئولیت را بر عهده گیرد. 

ارتباط با مهاجران

روری استوارت، در مدتی که افغانستان بوده است، فارسی دری را آموخته است و با فارسی‌زبانان به همین زبان سلام و احوالپرسی می‌کند. به همین دلیل، از او در مورد برنامه‌هایش در مورد مهاجران لندنی مانند ایرانی‌ها پرسیدم. به او گفتم، لندن شهری است مملو از شهروندانی با فرهنگ‌ها و زبان‌های گوناگون، و آیا برای آنها نیز برنامه‌ای دارد؟  

صحبت خود را با گفتن  سلام علیکم و خوش آمدید به فارسی شروع کرد و گفت، از این که به این شهر آمده‌اید متشکرم. سپس در ادامه گفت: «لندن شهری است با ۷۰۰ محله مختلف و تنوع شگفت‌انگیزی از فرهنگ‌های گوناگون، و موضوعی که واقعا می‌خواهم به آن تاکید کنم این است که من به تمام این گوناگونی ارج می‌نهم و اگر کسی نتواند به زبان غیرمادری خود خوب صحبت کند، همچنان این زبان است که انسان‌ها را به هم وصل می‌کند و باید برای آن احترام قائل شد.» او افزود: «من می‌خواهم این اطمینان را بدهم که همه باید حق دسترسی به آموزش زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود داشته باشند و شاید به همین دلیل هم جلسه امروز را در مدرسه زبان روسی برگزار کردیم تا نشان دهیم که احترام به تمام زبان‌ها و آموزش آن، باعث مباهات است.»

روری استوارت همچنین به تغییرات اساسی در سیستم حمل و نقل عمومی لندن اشاره داشت و معتقد بود که در طول این سال‌ها شهرداری به اندازه کافی به این موضوع توجه لازم نشان نداده است. او چندین خط مترو را نام برد که بسیار قدیمی و فرسوده شده‌اند و باید تعمیر اساسی قرار شوند، و همچنین قصد دارد به ناوگان حمل و نقل عمومی،  قطار و اتوبوس بیشتری اضافه کند. 

انتخابات پیش رو، برای روری استوارت آسان نخواهد بود، چرا که او این بار به عنوان نماینده مستقل و جدا از احزاب محافظه‌کار یا کارگر پا به میدان رقابت گذاشته است. موضوعی که برای مردم لندن که عادت دارند به نماینده حزب مورد علاقه خود رای بدهند، ممکن است او را با موانعی جدی مواجه کند. همچنین باید به یاد داشت که شهردار لندن بودن برای رقبای او نیز به اندازه‌ای با اهمیت است که آنها نیز برای این رقابت دست به کوششی تمام و کمال خواهند زد. 

اما شاید بتوان نقطه قوت اصلی او را در تجارب بسیاری دانست که از زندگی در دیگر نقاط جهان دارد. موضوعی که برای شهر هزار فرهنگی لندن بسیار بااهمیت است. از دیگر سو، روری استوارت تا ماه می میلادی که زمان رای‌گیری است، همچنان فرصت خواهد داشت تا مردم را رودررو از برنامه‌های خود خبردار کند. دیدار شهروندان با مسئولان یک حرکت پیشرو و بسیار دلپذیر است، چرا که بسیاری از شهروندان هرگز فرصت دیدار با مسئولان را پیدا نمی‌کنند و بیشتر ارتباط با آنها از طریق رسانه و پشت صفحه تلویزیون است. اما این که لندنی‌ها می‌توانند به سادگی او را در پیاده‌رو‌های شهرشان ملاقات کنند به طور یقین بر رای آنها اثرگذار خواهد بود و شاید همین، شاه‌کلید راه‌یابی روری استوارت به ساختمان شهرداری کلان شهر لندن برای او شود.