فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید ایران به نقطه درگیری با آمریکا رسیده است

در حالی که قدرت نمائی بین واشنگتن و تهران شدت می‌گیرد، یک فرمانده نظامی ایران ادعا کرده است ایران به نقطه رویارویی تمام عیار با دشمن رسیده است.

سیاستمداران هر دو حزب آمریکا، دونالد ترامپ را ترغیب کرده‌اند تنش بین دو کشور را کاهش دهد، اما یک فرمانده بسیار آموزش دیده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داد تهران برای هر مناقشه‌ای، در صورتی که آغاز شود آماده است.

سرلشکر حسین سلامی، ‌که ماه پیش به فرماندهی سپاه برگزیده شد، گفت: «ما به نقطه ر‌ویارویی کامل با دشمن رسیده‌ایم».

خبرگزاری فارس به نقل از سلامی گفت: «این لحظه در تاریخ، تعیین کننده‌ترین زمان برای انقلاب اسلامی است، زیرا دشمن با تمام ظرفیت ممکن وارد میدان مقابله با ما شده است».

سلامی هشدار خود را در پی چند روز تنش فزاینده بین دو کشور صادر کرد، در حالی که آمریکا سرباز و تجهیزات اضافی به منطقه می‌فرستد. این اقدام در میان ادعاهایی صورت می‌گیرد که حاکی است سربازان آمریکا و ائتلاف که در عراق و سوریه با بقایای خلافت اسلامی می‌جنگند، با خطر فزاینده از سوی ایران رو به رو هستند.

ایران این ادعاها را تکذیب کرده است و می‌گوید آمریکا می‌خواهد آنرا به یک جنگ غیر لازم بکشاند.

روز سه شنبه، یک ژنرال بریتانیایی، که نفر دوم در فرماندهی استراتژی و اطلاعات برای عملیات ائتلاف موسوم به قاطعیت موروثی تلقی می‌شود، در پنتاگون به خبرنگاران گفت: «هیچ شاهدی از افزایش تهدید وجود ندارد و تهدید نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه افزایش نیافته است».

بعدتر، فرماندهی مرکزی آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد و گفت اظهارات ژنرال، دقیق و درست نیست. در بیانیه گفته می‌شد «گفته‌های اخیر ژنرال قیکا با اطلاعاتی که درباره تهدیدهای مشخص نیروهای تحت حمایت ایران در منطقه در دسترس نهادهای اطلاعاتی آمریکا و متحدان قرار دارد، مغایر است».

در نشانه دیگری از نگرانی از تهدیدهای احتمالی، روز چهارشنبه گفته شد آمریکا دستور داده است کارمندان آمریکایی غیر ضروری از هیأت‌های دیپلماتیک آن کشور درعراق خارج شوند. همچنین گفته شد هلیکوپترهای حامل کارمندان از مجتمع وسیع سفارت آمریکا در عراق در نزدیک رودخانه دجله بلند می‌شوند.

در واشنگتن، دمکرات‌ها و جمهوریخواهان، خواهان احتیاط در برخورد آمریکا با ایران شدند. روزنامه پولیتیکو گزارش داد رهبران گنگره روز پنجشنبه در جریان نشست محرمانه‌ای با مقامات دولت ترامپ، اطلاعات بیشتری درباره تحولات جاری دریافت خواهند کرد.

میت رامنی، سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا و منتقد رییس جمهوری، گفت: «غیر قابل تصور است که رییس جمهوری، و دولت او جنگ با ایران را بررسی کنند. رییس جمهوری در جریان کارزار انتخاباتی خود روشن ساخت که تصمیم به وارد شدن به جنگ با عراق یکی از بدترین اشتباهات سیاست خارجی در تاریخ آمریکا بود».

در این میان، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان گفت :«ما باید از هر جنگی با ایران پرهیز کنیم».

© The Independent