خشم مردم چین از مرگ پزشکی که نخستین بار از خطر ویروس کرونا گفت

لی ون‌لینگ ماه دسامبر نگرانی خود در مورد ویروس کرونا را مطرح کرد

لی ون‌لینگ، چشم پزشک ۳۴ ساله‌ از شهر ووهان روز جمعه درگذشت- Li Wenliang 

درگذشت لی ون‌لینگ، پزشکی که نخستین بار درباره ویروس کرونا افشاگری کرد، دولت چین را به خاطر شیوه رویارویی با این بحران زیر تیغ انتقاد برده است.

لی، چشم پزشک ۳۴ ساله‌ از شهر ووهان، پس از آنکه به اتهام «شایعه پراکنی» مورد بازجویی پلیس قرار گرفت، تبدیل به یکی از شناخته‌شده‌‌ترین چهره‌ها در رابطه با این بیماری شد.

خبر درگذشت او در بامداد روز جمعه، یکی از پرخواننده‌‌ترین مطالب وبسایت میکروبلاگینگ «ویبو» شد و صدها هزار نفر زیر آخرین پست این پزشک به او ادای احترام کردند.

زنگ گوانگ، دانشمند ارشد در مرکز کنترل بیماری چین، نوشت: «قهرمانی که در مراحل آغازین، از اپیدمی کرونا در ووهان خبر داد. دکتر لی ون‌لیانگ ، جاودانه خواهد شد.»

یکی از کاربران در سایت ویبو نوشت: «شمعی روشن کرده و به این قهرمان ادای احترام کنید. او پرتو نوری در تاریکی شب بود.»

برخی دیگر، تیغ انتقاد را به سوی مقامات چینی نشانه رفتند و از دولت خواستند تا از رفتار خود نسبت به لی عذرخواهی کند، هر چند نظرات تند انتقادی سریع سانسور و حذف شدند. برخی از کاربران اینترنتی عکس‌های شرح حال خود را به علامت سوال سفید رنگی بر روی پس زمینه سیاه تغییر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی نیز در توییتر گفت که از شنیدن خبر درگذشت او «عمیقا اندوهگین» شده است و سازمان عفو بین الملل اعلام کرد، درگذشت این پزشک، ناکامی چین در رعایت حقوق بشر را برجسته کرد.

نیکولاس بکوئیلین، مدیر این سازمان در منطقه، گفت: «آنچه برای لی ون‌لیانگ رخ داد، یادآور تلخی است از این که دغدغه مقامات چینی در مورد حفظ «ثبات»، آن‌ها را به پنهان‌کاری درباره اطلاعات حیاتی که در راستای منافع عموم است، سوق داده است.

او افزود: «هیچ‌کس نباید به خاطر صحبت کردن درباره خطراتی که مردم را تهدید می‌کند، با آزار و تحریم مواجه شود، تنها برای اینکه ممکن است دولت را شرمسار کند.»

آژانس مبارزه با فساد چین، موسوم به کمیسیون مرکزی بازرسی انضباط، روز جمعه گفت که بازرسانی را به ووهان می‌فرستد تا درباره «مسائل مطرح شده توسط مردم در رابطه با دکتر لی ون‌لیانگ» تحقیق کنند.

لی، در ماه دسامبر نگرانی خود در مورد ویروس جدید را در پیامی به گروهی از پزشکان، در پیام‌رسان چینی وی چت در میان گذاشت. او همچنین عکسی از نتایج آزمایش‌ها منتشر کرده و جزئیاتی در مورد رابطه این ویروس با یک بازار ارائه محصولات دریایی در ووهان مطرح کرد.

در روز سوم ماه ژانویه، اداره پلیس شهر در نامه‌ای به آقای ون‌لیانگ نوشت که او «نظم اجتماعی را به شدت مختل کرده است» و به این پزشک هشدار داد در صورتی که به انتشار این پیام‌ها ادامه دهد، ممکن است با اتهامات جدی کیفری روبرو شود.

شنبه هفته گذشته، لی فاش کرد که به ویروس کرونا مبتلا شده است. احتمال می‌رود او این بیماری را هنگام درمان بیماران در بیمارستان مرکزی ووهان گرفته باشد.

در پی درگذشت او در ساعت ۲:۵۸ بامداد روز جمعه، دولت ووهان بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن مرگ این پزشک را «صمیمانه تسلیت» گفت و ابراز پشیمانی کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما برای ایستادنش در خط مقدم مبارزه با این اپیدمی، به او ادای دین کرده و تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌اش ابراز می‌کنیم.»

چین، مرگ ۶۳۶ تن و ابتلای بیش از ۳۱۰۰۰ تن به ویروس کرونا را، از زمان آغاز شیوع آن تایید کرده است.

© The Independent