ترامپ و کلینتون؛ دو تبرئه از استیضاح و دو سخنرانی کاملا متفاوت

سخنرانی شاد دونالد ترامپ، کاملا با سخنان غم‌انگیز بیل کلینتون فرق داشت

سخنرانی دونالد ترامپ پس از تبرئه از استیضاح، به شدت با سخنرانی بیل کلینتون پس از تبرئه شدنش متفاوت بود. آقای ترامپ در این سخنرانی به دموکرات‌ها حمله کرد و مخالفان خویش را «دروغگو» نامید.

ترامپ، که روز چهارشنبه توسط مجلس سنا تبرئه شد، در اتاق شرقی کاخ سفید سخنرانی کرد و نشان داد نظرات دیرینه‌اش درباره ماجرای استیضاح تغییر نکرده است.

او گفت: «ما را بی انصافانه به جهنم فرستادند. من هیچ کار اشتباهی نکردم.»

او دوباره تاکید کرد، به زعم او، تماس تلفنی با اوکراین که منشا تحقیقات استیضاح بود، تماسی «عالی و بی‌عیب» بوده است.

ترامپ گفت: «آن‌ها یک تماس تلفنی کاملا مناسب را بهانه کردند. من آن را تماسی عالی و بی‌عیب می‌خوانم چون همین‌طور هم بود، ولی آن‌ها مرا تا پایان راه استیضاح کشیدند. ولی اکنون ما این لغت زیبا را داریم، اصلا فکر نمی‌کردم روزی لغتی این قدر به دل خوش نشیند. این لغت تبرئه کامل نام دارد، تبرئه کامل.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ که نسخه‌ای از روزنامه واشینگتن پست را با تیتر «ترامپ تبرئه شد»، بالا گرفته بود به همسرش، ملانیا ترامپ گفت: «عزیزم ما می‌توانیم این را به خانه ببریم. شاید هم قابش بکنیم.» و به شوخی گفت: «این تنها تیتر خوبی است که تا کنون در واشینگتن پست دیده‌ام.»

هنگام صحبت درباره تحقیقات استیضاح، ترامپ گفت: «کاری شریرانه و فاسد بود، کاری که زیر سر پلیس‌های فاسد، جاسوسان و دروغگویان بود. اصلا هیچ وقت نباید پیش می‌آمد.» 

روحیه شاد و خوشحال رئیس جمهوری بعد از تبرئه توسط سنا، به شدت با رفتار رئیس جمهوری بیل کلینتون متفاوت است، که بعد از تبرئه از استیضاح به دست سنا در ۱۹۹۹، سخنرانی اندوهناکی ایراد کرد.

آقای کلینتون پس از تبرئه از استیضاح به خاطر اتهامات گواهی دروغ و اخلال در عدالت، به دست سنا در ۱۹۹۹، در نشستی مطبوعاتی در کاخ سفید گفت:‌ «می‌خواهم دوباره به مردم آمریکا بگویم چقدر از صمیم قلب متاسفم که حرف‌ها و اقدامات من باعث بروز چنین اتفاقاتی شد و می‌دانم چه بار سنگینی بر مجلس ایالات متحده و مردم آمریکا تحمیل کرده‌ است.» 

او در ادامه گفت: «همچنین فروتنانه، به شدت قدردان حمایت و دعاهایی هستم که در طول سال گذشته از میلیون‌ها آمریکایی دریافت کردم و امیدوارم همه ما آمریکایی‌ها، اینجا در واشینگتن و در سراسر میهن، دوباره خود را متعهد به خدمت به کشور کرده و دوشادوش هم آینده‌ای بهتر بسازیم. اکنون می‌تواند و باید به زمانی برای تجدید و اصلاح آمریکا مبدل شود.»

آقای کلینتون سپس در پاسخ به سوالی درباره این که آیا می‌تواند «ببخشد و فراموش کند‌» پاسخ داد: «معتقدم هر کسی که فرصت بخشیدن می‌یابد، باید برای آن آماده شود.»

سخنان موجز آقای کلینتون، شامل پاسخ او به سئوال آن گزارشگر، کمتر از دو دقیقه طول کشید.

در مقایسه، آقای ترامپ، که توانایی‌اش برای تبدیل یک مصاحبه مطبوعاتی کوتاه به یک کنفرانس تمام عیار موجب خنده سایر رهبران جهان در نشست سال گذشته ناتو شد، بعد از استیضاح در کاخ سفید بیشتر از یک ساعت سخن راند.

در این سخنرانی او نه تنها به تحقیقات استیضاح اشاره کرد، که از اول آن را «شکار ساحره» نامیده بود، بلکه همچنین به موارد معیوب دیگری که به زعم او اقداماتی غیرضروری کذبی از جانب دموکرات‌ها بود اشاره کرد؛ از جمله به «جیمز کومی زبون» و ماجرای روسیه. شکار ساحره به تعقیب و مجازات بی اساس زنان، عمدتا در قرون وسطی، بر اساس اتهامات واهی اشاره دارد.

در این سخنرانی - که بیش از یک ساعت طول کشید - آقای رئیس جمهوری همچنین از استعاره‌های ورزش بیسبال بهره جست، از گروهی تشکر کرد، و از ماجرای ایمیل‌های رقیب سابقش، هیلاری کلینتون، وزیر سابق امور خارجه، در سال ۲۰۱۶ یاد کرد.

© The Independent