حملات سایبری می‌تواند بحران مالی ایجاد کند

رئیس بانک مرکزی اروپا می‌گوید حملات سایبری به بانک‌های مهم موجب بی‌ثباتی مالی می‌شود

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا- JOHN THYS / AFP

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، گفت طبق گزارش هیئت ریسک سیستمی اروپا، هزینه جهانی حملات سایبری بین ۴۵ تا ۶۵۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

او چهارشنبه گذشته در فرانسه گفت: «بانک مرکزی اروپا، به عنوان اداره‌کننده زیرساخت‌های حیاتی، چنین تهدیدهایی را بسیار جدی می‌گیرد.» او گفت برخی کانال‌های به ظاهر موجه‌ وجود دارند که حمله سایبری از طریق آن‌ها می‌تواند به یک بحران مالی جدی تبدیل شود.

خانم لاگارد گفت یک مورد قطع عملیات بانکی، که موجودی حساب‌های یک موسسه بزرگ مالی را نابود یا رمزگذاری کرد، می‌توانست بحران نقدینگی ایجاد کند. او خاطرنشان کرد: «تاریخ نشان داده است که بحران نقدینگی می‌تواند به سرعت به بحران سیستمی تبدیل شود. بانک مرکزی اروپا به خوبی می‌داند که وظیفه دارد همواره آماده باشد و به صورت بازدارنده و پیش‌گیرانه عمل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش هیئت ریسک سیستمی اروپا، که توسط کمیسیون اروپا تشکیل شده است، نشان می‌دهد که چگونه یک رویداد سایبری، تحت شرایط خاص، می‌تواند به سرعت از یک قطع عملیات بانکی به یک بحران نقدینگی تبدیل شود.

این گزارش می‌گوید که این بحران نقدینگی، همانند بحران‌های مالی گذشته، می‌تواند در شرایط خاصی به یک بحران سیستمی منجر شود. در آخرین جلسه مدیران، هیئت ریسک سیستمی اروپا فاش كرد كه دریافته است جنگ سایبری یکی از منبع‌های خطر برای سیستم مالی است.

سال گذشته، به دنبال یک رویداد سایبری که بر سیستم‌های مالی تأثیر گذاشت، گروه ۷ اعلام کرد که یک رزمایش مشترک مدیریت بحران فرامرزی انجام خواهد داد. این رزمایش در ژوئن سال ۲۰۱۹ برگزار شد. طبق اعلام گروه جی ۷ خطرات سایبری در حال افزایش است و برای ثبات و انسجام بخش مالی تهدیدی واقعی و فزاینده محسوب می‌شود.

این اولین رزمایش از این نوع بود که توسط وزارت دارایی کشورها، بانک‌های مرکزی، قانون‌گذاران و مسئولان بازارهای مالی برگزار می‌شد. نتیجه این رزمایش فاش نشد، اما گروه ۷ از گروه کارشناسان سایبری خود خواست تا مقررات مالی را بررسی کنند و ببینند که آیا می‌توانند تأثیرات این حملات را بهتر ارزیابی کنند. در سال جاری، دولت ترامپ ریاست گروه ۷ را برعهده خواهد گرفت و انتظار می‌رود که به موضوع حملات سایبری بپردازد.

نه بانک مرکزی اروپا و نه هیئت ریسک سیستمی اروپا، حاضر نبودند در مورد سخنان خانم لاگارد اظهار نظر کنند.

رئیس بانک مرکزی اروپا، همچنین در سخنان خود گفت که لازم است این بانک به خطرات و فرصت‌های صدور ارزهای دیجیتال برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر مصرف‌کنندگان و همین‌طور تقویت جایگاه اروپا در جهان بپردازد.

ماه گذشته، بانک انگلستان اعلام کرد که با بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی کانادا، ژاپن، سوئد و سویس همکاری خواهد کرد تا تجارب خود را در زمینه ارزیابی موارد بالقوه صدور ارز دیجتال بانک مرکزی، با هم در میان بگذارند.

پس از آن که فیسبوک اعلام کرد که قصد دارد رمزارز خود به اسم لیبرا را عرضه کند، و چینی‌ها گفتند در حال طراحی ارز دیجیتال هستند، بانک‌های مرکزی فعالیت خود در حوزه ارزهای دیجیتال را افزایش دادند.

اوایل هفته جاری، لائل برِینارد، عضو هیئت مدیره فدرال رزرو ایالات متحده، گفت که برای طراحی هرگونه ارز دیجیتال بانک مرکزی باید به سئوالات مهمی درباره ثبات مالی پاسخ داد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد