درگذشت پزشکی که درباره اپیدمی کرونا هشدار داده بود

پیشتر اداره امنیت ملی چین دکتر لی را متهم به «اخلال در نظم عمومی» کرده بود

دکتر لی ون‌لیانگ، یکی از هشت نفری بود که در اواخر ماه دسامبر، درباره یک بیماری شبه سارس به کادر پزشکی چین هشدار داده بود - Li WENLIANG / Social Media / AFP

رسانه‌های چین گزارش داده‌اند که پزشکی که به خاطر تلاش برای هشدار درباره اپیدمی‌ کرونا در ووهان توسط پلیس توبیخ شده بود، بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشته است.

دکتر لی ون‌لیانگ، یکی از هشت نفری بود که در اواخر ماه دسامبر، درباره یک بیماری شبه سارس به کادر پزشکی چین هشدار داده بود.

نشریه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز» مرتبط با حزب کمونیست چین، پیشتر گزارش داده بود که وضع مزاجی دکتر لی پس از آن که در بیمارستان مرکزی ووهان «ضربان قلبش متوقف شد»، وخیم است. بیمارستان مرکزی ووهان در بیانیه‌ای در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی «ویبو» اعلام کرد، دکتر لی به دنبال معالجات اورژانس، در ساعت ۲:۵۸ دقیقه بامداد روز جمعه درگذشت.

پیشتر گزارش شده بود که دکتر لی تحت درمان «اِکموُ» (درمان اکسیژن رسانی به بافت‌ها در خارج از بدن) قرار گرفته و کادر پزشکی در تلاش احیای اوست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر لی در ماه دسامبر، به اتهام اشاعه شایعات به اداره پلیس و اداره امنیت ملی دولت احضار شده و به او هشدار داده شد که نباید به اظهاراتی که موجب «اخلال در نظم عمومی» می‌شود ادامه دهد. 

در نامه رسمی‌ که تحویل دکتر لی شد، آمده بود :«ما جدا به شما هشدار می‌دهیم: اگر با چنین جسارتی به اصرار خود (در مورد اپیدمی) و این فعالیت‌های غیرقانونی ادامه بدهید، عدالت در مورد شما اجرا خواهد شد – تفهیم شده‌اید»

دیوان عالی چین بعدا پلیس ووهان را برای سرکوبی دکتر لی مورد انتقاد قرار داده و اذعان داشت که اطلاعات افشا شده در مورد ویروس کرونا، چندان از حقیقت به دور نبوده است.

دکتر لی در روز ۳۰ ژانویه پس از درمان بیماران کرونا، خود به این بیماری مبتلا شد. کرونا تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر را کشته و بیش از ۳۱ هزار نفر را مبتلا کرده است.

به دنبال انتشار خبر درگذشت دکتر لی، مایک رایان، یکی از مدیران برنامه وضعیت اضطراری سازمان بهداشت جهانی، در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: «ما از خبر درگذشت یکی از پزشکان خط اول درمان (کرونا) که در تلاش کمک به بیماران بود، سخت متاسفیم. ما هم دوستان‌مان را در خط اول از دست داده‌ایم. باید زندگی‌اش را جشن گرفته و با همکارانش در مرگش سوگواری کنیم.»

در این میان، روز پنجشنبه، بریتانیا سومین مورد بیماری کرونا را در خاک خود تایید کرد؛ اما کریس ویتی، رئیس اداره بهداشت دولت، گفته است بیمار در بریتانیا به ویروس کرونا آلوده نشده است.

این خبر تنها چند ساعت پس از آن منتشر شد که سفیر چین در بریتانیا، در ارتباط با توصیه دولت برای خروج کلیه اتباع بریتانیا از چین، این کشور را متهم کرد که در مقابل اپیدمی‌ کرونا بیش از حد واکنش نشان داده است. 

آقای لیو ژیائومینگ گفت: «به آن‌ها (دولت بریتانیا) گفتیم واکنش بیش از حد، به اوضاع کمک نمی‌کند. از آن‌ها خواستیم به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی توجه کرده و واکنش منطقی نشان بدهند. واکنش بیش از حد نشان ندهید.»

او افزود: «همه کشورها، از جمله بریتانیا، باید (اوضاع را) درک و از واکنش بیش از حد پرهیز کرده و مطمئن شوند میان کشورها همکاری و ارتباطات عادی برقرار است.»

© The Independent

بیشتر از جهان