سفیر بریتانیا به ایران بازگشت

راب مک‌ایر پس از بازداشت و تهدید به تکه‌تکه شدن ایران را ترک کرده بود

HO / BRITISH FOREIGN OFFICE / AFP

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران که ماه گذشته در سفری از پیش اعلام نشده ناگهان ایران را به مقصد بریتانیا ترک کرده بود، با انتشار ویدئویی از بازگشت به ایران خبر داد.

مک‌ایر در این ویدئو می‌گوید که مدتی است به تهران بازگشته و سفر خوبی به بریتانیا داشته که از قبل برنامه‌ریزی شده بود. او گفت با وزیر امور خارجه بریتانیا و دیگر مقامات دیدار داشتم و با آنها در مورد ایران گفتگو کردم.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by UK in Iran (@ukiniran) on

مک‌ایر گفت می‌خواهیم با فرانسه و آلمان در مورد مکانیسم حل اختلاف در برجام همکاری کنیم و برای حل نگرانی‌های بین‌المللی و نگرانی‌های ایران در مورد دستیابی به منافع اقتصادی برجام،‌گامی رو به جلو برداریم.

سفیر بریتانیا در مورد برگزیت و خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر موضع این کشور در قبال برجام و کانال ویژه اقدام مالی یا اینستکس گفت: «موضع ما تغییر نمی‌کند و ما نسبت به این موضوعات متعهد خواهیم ماند.»

مک‌ایر گفت در هفته‌های اخیر در مورد موضوعات دیگری از جمله ثبات در عراق و پشتیبانی از خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی و برخی مسائل دوجانبه دیگر مانند تجارت و ویزا با مقامات ایرانی گفتگو داشتیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌ایر تاکید کرد که برای پیشرفت در مورد موضوعات مهم دوجانبه گفتگو ضروری است.

مک‌ایر در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که ۲۱ دی‌ماه، هنگامی که در مراسم یادبود قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی حضور داشت، ‌از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شد. هواپیمای اوکراینی هجدهم دی‌ماه با دو موشک مجاورتی که از پدافند هوایی نزدیک فرودگاه امام شلیک شده بود، سرنگون شد و همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن جان باختند.

تندروها او را به جاسوسی و تحریک معترضان متهم کردند و آیت‌الله علم‌الهدی نیز گفت باید سفیر بریتانیا را قطعه قطعه کرد. گروهی نیز در مقابل سفارت بریتانیا تجمع کردند و ماکت مقوایی مک‌ایر را به آتش کشیدند.

مک‌ایر در واکنش به این اتهام‌ها در توییتر خود نوشت که تنها به مراسم یادبود قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی رفته بود و پس از پنج دقیقه محل را ترک کرده و در هیچ تظاهراتی شرکت نداشته است.

پس از این اظهارات بود که مک‌ایر ناگهان ایران را ترک کرد.

در حالی که وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای این سفر را از پیش برنامه‌ریزی شده اعلام کرد،‌ برخی مقامات تهران گفتند از اینکه سفیر بریتانیا به ایران باز می‌گردد یا خیر،‌ اطلاع ندارند.

بیشتر از