بحران تغییرات اقلیمی: ژانویه ۲۰۲۰ گرم‌ترین ماه از زمان ثبت رسمی دما بود

دمای هوای نروژ بیش از ۲۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دمای ماهانه است

تغییرات اقلیمی علاقمندان به ورزش‌های زمستانی را هم در انتظار برف گذاشته است (عکس آرشیوی از اتریش)- JOE KLAMAR / AFP

هوا خیلی خارج از فصل، گرم است. در اروپا، علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی و چوپان‌های گوزن‌های شمالی، در میان افرادی هستند که به شدت دلتنگ برف و یخ هستند و در همین حال، کمی شمال‌تر، حیواناتی مانند خرس قطبی، فک و گراز دریایی، شاهد آب شدن و ویرانی زیست‌بوم خود هستند.

به گزارش سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیکوس اتحادیه اروپا ماه گذشته گرم‌تر از تمام ماه‌های ژانویه از زمان ثبت رسمی دمای هوا بود.

دمای هوا در این ماه در اروپا ۰.۲ درجه سانتیگراد بیشتر از گرم‌ترین ماه ژانویه تا پیش از آن بود که در سال ۲۰۰۷ ثبت شد و به طور میانگین ۳.۱ درصد گرم‌تر از دمای هوای ماه‌های ژانویه در فاصله سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ بوده است.

اما در بعضی نقاط، این تفاوت فاحش‌تر هم بود. میانگین دمای هوا به ویژه در نوار شمال شرقی اروپا از نروژ تا سوئد، فنلاند و روسیه، در بعضی موارد تا ۶ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دمای هوای ماه‌های ژانویه در فاصله سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نروژ نیز گرم‌ترین روز در ماه ژانویه خود را از زمان ثبت رسمی دما تجربه کرد و در روستای ساندالسورا در ۲۵۰ مایلی شمال اسلو، دمای ۱۹ درجه سانتیگراد ثبت شد که بیش از ۲۵ درجه بالاتر از میانگین این ماه در آن منطقه است.

این دمای هوای تابستانی، ظاهرا باعث شد مردم بتوانند در دریاچه‌هایی که معمولا از یخ پوشیده‌اند، شنا کنند و در خیابان با شلوارک و تی‌شرت قدم بزنند، در حالی که در این وقت از سال احتمالا می‌توانستند همان جا روی برف اسکی کنند.

ماه گذشته میلادی برای این کشور، دومین ژانویه گرم آن از سال ۱۹۰۰ بوده است.

به گزارش کوپرنیکوس، ایستگاه‌های آب و هوای مرکز و جنوب فنلاند نیز گرم‌ترین ژانویه خود، حداقل از سال ۱۹۶۱ به این‌سو را ثبت کردند. 

سرویس کوپرنیکوس با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «دمای به شدت بالای میانگین به اروپا محدود نمانده است و تقریبا در سراسر روسیه نیز مشاهده شده است. همچنین، دمای هوا در بیشتر نقاط ایالات متحده و شرق کانادا، ژاپن و بخش‌هایی از شرق چین و جنوب شرقی آسیا، ایالت ساوث ولز در استرالیا، و بخش‌هایی از قطب جنوب نیز به شدت بیشتر از میانگین بوده است.»

اما در بعضی از مناطق نیز دمای هوا سردتر از معمول بوده است و حتی در مقایسه با سال‌های اخیر، آب بیشتری از دریا یخ زده است؛ هرچند در مناطق دیگر، شدت سرما کمتر بوده است.

کوپرنیکوس گفت: «دمای هوا در آلاسکا، شمال غربی کانادا، و جزایر بافین و الزمیر در شمال شرقی کانادا، به میزانی قابل توجه زیر میانگین بوده است. دمای هوای این مناطق به طور عمده سردتر از میانگین بوده است، ولی در مناطقی دیگر، شدت سرما کمتر بوده است.»

این سازمان افزود: «گرچه برای سال‌های اخیر نامعمول است، ولی دمای هوا در مناطقی از مجمع‌الجزایر سوالبار و دریای بارنتز تا شرق، زیر میانگین بوده است و میزان یخ دریای بارنتز به میانگین آن در فاصله‌ سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ نزدیک شده است. دمای گرم‌تر از میانگین در شرق گرینلند که تا شمال غربی سوالبار می‌رسد، مصادف می‌شود با دمای زیر میانگین و یخ بستن آب‌ها در این منطقه.»

سازمان کوپرنیکوس برای تنظیم و انتشار گزارش اقلیمی ماهیانه خود، از میلیارد‌ها اطلاعات ماهواره‌ها، کشتی‌ها، هواپیما‌ها و ایستگاه‌های آب و هوا در سراسر زمین بهره می‌گیرد.

این سازمان ماه گذشته گزارش داد که سال ۲۰۱۹ بعد از سال ۲۰۱۶، دومین سال گرم از زمان ثبت رسمی دما بوده است و گفت، ۵ سال گذشته در زمین گرم‌تر از هر مقطع دیگری از زمان شروع انقلاب صنعتی در حدود ۲۰۰ سال پیش بوده است.

بیشتر از جهان