خودروی بدون راننده، طولانی‌ترین مسیر را در بریتانیا طی کرد

خودروی «نیسان لیف» حدود ۲۳۰ مایل را بدون سرنشین طی کرد

عکس آرشیوی از نمونه نیمه خودران «نیسان لیف» که سپتامبر ۲۰۱۷ در ژاپن به نمایش درآمد- Kazuhiro NOGI / AFP

یک خودرو خودران طولانی‌ترین و پیچیده‌ترین مسیر را بدون راننده در بریتانیا پیمود.

خودروی «نیسان لیف» حدود ۲۳۰ مایل را بدون راننده و از مرکز تکنیکی شرکت در بدفوردشایر تا کارخانه آن در ساندرلند پیمود و در مسیر خود از اتوبان، میدان‌های شلوغ و خیابان‌های فرعی خط‌کشی نشده عبور کرد.

این پروژه که بخشی از منابع مالی آن توسط دولت تامین شده است، ۳۰ ماه به طول انجامید و در راستای تلاش بریتانیا برای تشویق مبدعان به طراحی و تولید خودروهای بدون راننده است. 

دولت در سال ۲۰۱۷ تخمین زد که بازار بریتانیا برای خودروهای خودران و هوشمند می‌تواند تا سال ۲۰۳۵، در مقایسه با بازار جهانی که ارزشی برابر با ۹۰۷ میلیارد پوند خواهد داشت، به ارزشی معادل ۲۸ میلیارد پوند برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید ماس، رئیس بخش تحقیقات و توسعه نیسان در اروپا، گفت: «سایر رانندگان پیرامون این خودرو، واقعا متوجه نشدند که کاملا بدون راننده در حرکت است. این خودرو به خاطر تعداد بالای سنسورهایی که برای بررسی مدام محیط پیرامون خود دارد، در مقایسه با هر راننده دیگری نسبت به فضای اطراف و آنچه در حال وقوع است، بسیار هشیارتر است.»

این خودرو که مجهز به ۸ اسکنر لیزری، ۷ دوربین، رادار، و ۶ دستگاه کنترل الکترونیک است، دو سرنشین را نیز با خود حمل می‌کرد تا در صورت نیاز، کنترل خودرو را به دست بگیرند.

این پروژه ۱۳.۵ میلیون پوندی که «هیومن‌درایو» نام دارد، علاوه بر دریافت بودجه دولتی، از نزدیک با مقامات ذیربط همکاری کرد تا مجوزهای لازم را دریافت کند. هدایت این پروژه به عنوانی بخشی از قرارداد، بر عهده نیسان است.

تمهیدات ایمنی چندی هم اتخاذ شده بود، از جمله ترمزهای معمولی خودرو، ارزیابی مدام خطر، و حضور دو نفر در صندلی راننده و سرنشین جلو خودرو تا در صورت وقوع امری اضطراری، از بروز حادثه جلوگیری شود.

نیسان پیشتر گفته بود که سیاست‌های منعطف بریتانیا درباره آزمایش خودروهای بدون راننده، به این شرکت کمک کرد تا در سال ۲۰۱۷ لندن را به عنوان مکان اولین آزمایش‌های خود در اروپا انتخاب کند.

نادهیم زاهاوی، معاون وزیر تجارت کشور، گفت که این خبر «دستاوردی بی‌نظیر برای نیسان و قرارداد هیومن‌درایو و گامی بزرگ در راستای حضور گسترده خودروهای بدون راننده در خیابان‌های بریتانیا است.»

اما پیشرفت خودروهای خودران در سراسر دنیا باعث افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت افراد و همچنین مشکلات احتمالی درباره مسئولیت بیمه حوادث تصادف با چنین خودروهایی شده است.

دولت می‌گوید، اولویتش تسهیل گسترش استفاده از خودروهای پیشرفته خودران، همزمان با آمادگی صنعت خودروسازی برای تامین تقاضا است.

آقای ماس گفت: «نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمام این ویژگی‌ها فردا در خودروی ظاهر شود، ولی می‌توان انتظار داشت که طی سال‌های آینده، عناصری پیشرفته از این فناوری وارد خودروهای بازار شود.»

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان