رشد عوام‌گرایی به جرم‌های ناشی از همجنس‌گراهراسی دراروپا دامن می‌زند

موسسه نوردلند؛ افزایش نفرت‌پراکنی با بالارفتن موارد خشونت در ارتباط است

رژه «افتخار» همجنسگرایان در مادرید، اسپانیا OSCAR DEL POZO / AFP

به گزارش یک گروه فعال اجتماعی، در حالی که سیاست‌های محافظه‌کارانه اجتماعی به نفاق دامن می‌زند، جرم‌های ناشی از همجنس‌گراهراسی در سراسر اروپا رو به افزایش است.

سازمان مدافع حقوق دگرباشان جنسی LBGT + موسوم به «ایگلا » ( ILGA-Europe) از افزایش نفرت‌پراکنی توسط رهبران مذهبی و سیاسی در۱۷ کشور اروپایی خبر داده است.

در اروپای شرقی، جایی که در آن به صورت سنتی مخالفت با حقوق دگرباشان رایج است، تمایل فزاینده‌ای میان برخی از سیاست‌مداران عوامگرا وجود داشت تا از دگرباشان انتقاد کنند.

اویلین پاردیس، مدیر اجرایی ایگلا ، گفت: «به طور سنتی مردم فکر می‌کنند که این مخالفت سازمان‌یافته تنها در اروپای شرقی دیده می‌شود، اما گروه‌های مخالف برابری دگرباشان جنسی در منطقه‌های دیگر نیز در حال رشد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این گروه‌ها اغلب در نقاطی فعال هستند که به طور کلی مردم در اضطراب و عدم امنیت به سر می‌برند و گفتمان سیاسی نه تنها در مورد حقوق دگرباشان، بلکه در سایر موارد نیز زهرآلود است و احزاب عوام‌گرا بسیار فعال هستند.»

به عنوان مثال، ایگلا  به مواردی در سراسر قاره اروپا استناد می‌کند که شخصیت‌های سیاسی جسارت محکوم کردن فعالان دگرباش را یافته‌اند.

در فنلاند، وزیر پیشین کشور با حمله به راهپیمایی غرور دگرباشان جنسی، آن را «علیه خواست خدا» خواند و روابط دگرباشان را «گناهی شرم‌آور» توصیف کرد.

 یک  قانون‌گذار مادریدی از حزب دست راستی افراطی ووکس (Vox) که در سال‌های اخیر به شهرت بالایی در اسپانیا رسیده است نیز به راهپیمایی غرور دگرباشان جنسی  ۲۰۱۹ مادرید حمله کرد. روسیو موناستریو گفت، این جشن می‌تواند باعث «بی‌آبرویی مردم شود» و «شهر را آغشته به بوی تعفن کند».

همچنین،  رئیس پارلمان مجارستان نیز راهپیمایی غرور دگرباشان جنسی را با کودک‌آزاری برابر دانست و دولت از شرکت در مسابقه آواز یوروویژن (Eurovision) انصراف داد، زیرا از دید حزب محافظه‌کار حاکم، «بسیار همجنس‌گرایانه» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ملی‌گرای لهستان در کارزار انتخاباتی سال گذشته علیه «ایدئولوژی دگرباشی» مبارزه کرد، و سپس ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا، در ماه مارس سال ۲۰۱۹ در سخنان خود در یک کنفرانس، برتری «خانواده‌های طبیعی» نسبت به «فرزندپذیری توسط دگرباشان جنسی» را مطرح کرد.

با این حال، گزارش ایگلا  یافته‌های جرم‌های ناشی از نفرت در سراسر اروپا را مبنا قرار نداده است و به جای آن به «روند سنگین» نفرت‌پراکنی علیه دگرباشان جنسی پرداخته است.

در گزارش سال ۲۰۱۸، آژانس اتحادیه اروپا در حوزه حقوق بشر دریافت که بسیاری از کشورهای عضو به درستی داده‌های جرم‌های ناشی از نفرت را جمع‌آوری نمی کنند و توصیه کرد به تمام نیرو‌های پلیس آموزش داده شود تا در هنگام بررسی جرایم، تشخیص دهند که آیا عامل تعصب در آن جرم دخیل بوده است یا خیر.

براساس تحقیقات هلگا اگه‌بو، دانشمند نروژی در موسسه پژوهشی نوردلند، افزایش نفرت‌پراکنی با بالارفتن موارد خشونت در ارتباط است.

او گفت: «میان نگرش کلی منفی، نفرت‌پراکنی و جرایم خشونت‌آمیز علیه گروه‌های اقلیت، ارتباط وجود دارد. برای مثال، پس از حملات یازدهم سپتامبر، افزایش جرایم خشونت‌آمیز علیه زنان مسلمان ثبت شده است.

اما خانم پاردیس گفت، در کنار افزایش همجنس‌گراهراسی، موفقیت‌هایی نیز نصیب جنبش حمایت از دگرباشان جنسی شده است که شامل به رسمیت شناختن پیوند همجنس‌ها، حقوق والدین همجنسگرا، و تلاش برای منع تئوری درمان روانی گرایش جنسی است.

© The Independent