رهبر نظام: انتخابات را مهندسی نمی‌کنیم

علی خامنه‌ای می‌گوید کسانی که او را دوست ندارند هم در انتخابات شرکت کنند

خامنه‌ای می‌گوید در انتخابات نه مهندسی می‌کنیم و نه تقلب- عکس Khamenei.ir

علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح امروز در جریان یک سخنرانی، ردصلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس را رد کرده و گفته است که اعضای شورای نگهبان «غرض‌ورزی» نمی‌کنند: « شورای نگهبان مرکب از شش فقیه  عادل و شش حقوق‌دان برجسته منتخب مجلس، در قانون اساسی شأنی دارد و مجموعه ای قابل اعتماد است چگونه انسان می تواند به راحتی این مجموعه را به غرض ورزی درباره برخی افراد متهم کند.»

او گفته که صحبت از «انتخابات مهندسی‌شده» و «انتصابات» از سوی افرادی «حاشیه‌ساز» و با هدف «دلسرد کردن مردم» مطرح می‌شود.

موضوع مهندسی انتخابات نخستین بار از سوی «سردار مشفق»، جانشین قرارگاه ثارالله تهران مطرح شد. او سخنانش را به صورت محرمانه در جمع هادیان و فرماندهان سپاه پس از اعتراضات سال 1388 بیان کرده بود. این فرمانده سپاه در این سخنان از چگونگی مهندسی انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری از سوی سپاه برای مقابله با افراد و جریان‌های منحرف سخن گفته بود.

در هفته‌های گذشته بسیاری از چهره‌های سیاسی نسبت به ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات اعتراض کرده‌اند. شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان نیز در دو بیانیه اخیر خود اعلام کرده که افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و سپاه عملا در 230 کرسی مجلس هیچ رقیبی ندارند و امکان رقابت به شکل محدود در 60 کرسی وجود دارد.

علی خامنه‌ای در سخنان امروزش به شکل تلویحی، به سخنان حسن روحانی درباره انتخابات نیز حمله کرد و گفت که بیان این سخنان برای دلسرد‌کردن مردم است: «از دشمن نمی‌شود گلایه کرد اما فلان نویسنده، مرتبطین با فضای مجازی، نماینده مجلس و فلان مسئول مهم دولتی باید مراقب باشند و اینجور نشود که بگوییم مردم شرکت کنید اما در عین حال، به غلط، جوری حرف بزنیم که مردم از حضور در انتخابات دلسرد شوند.»

حسن‌روحانی در هفته‌های گذشته ازعملکرد شورای نگهبان انتقاد کرده بود و آن را مقدمه تبدیل انتخابات به انتصابات دانسته بود: «بزرگترین خطر برای دموکراسی و برای حاکمیت، روزی است که انتخابات تشریفات شود جای دیگری انتصاب فرمایند، بعد مردم پای صندوق بروند تشریفات انتخابات را انجام دهند. خدا نکند چنان روزی برای کشور ما پیش بیاید.»

خامنه‌ای در واکنش به این اظهارات روحانی گفته است که «کسی که با انتخابات به جایی رسیده» نمی‌تواند علیه انتخابات حرف بزند: «چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست انتخابات خراب است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله خامنه‌ای به حسن روحانی تنها به این سخنان خلاصه نشد. او عامل اصلی نارضایتی مردم در مورد «مسائل معیشتی» را به حق دانست و گفت مقصر آن «برخی قوانین» و «مسئولان اجرایی» است: «گله‌های غالباً بحق مردم درباره مسائل معیشتی مربوط به برخی قوانین و عملکرد بعضی مسئولان اجرایی است. گلایه های مردم به اصل انتخابات مربوط نمی‌شود، این گلایه از کسان دیگری است و ملت قدر مجلس قوی را که متعلق به همه کشور و عموم مردم است، می‌داند.»

اگر من را هم دوست ندارید، شرکت کنید

سخنرانی صبح امروز رهبر جمهوری اسلامی - که دومین سخنرانی او پس از روشن‌ شدن نقش سپاه در سرنگونی هواپیمای اوکراینی و کشته شدن 176 نفر بود - مانند سخنرانی پیشین هیچ نشانی از عذرخواهی و دلجویی از مردم و خانواده قربانیان نداشت.

با این وجود او از مردم ایران خواست که اگر او را هم دوست ندارند در انتخابات شرکت کنند؛ چرا که «پشتوانه مردمی» نظام از «پشتوانه تسلیحاتی» مهم‌تر است: « ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید. هرکس به ایران علاقه‌مند است و امنیت کشور، حل شدن مشکلات و گردش صحیح نخبگانی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند. افراد مؤمن و انقلابی با انگیزه قوی در انتخابات شرکت خواهند کرد اما اگر کسی انگیزه دینی و انقلابی ندارد اما میهن عزیز را دوست دارد لازم است به پای صندوقهای رأی بیاید.»

خامنه‌ای در این سخنرانی، مجلس مطلوب خود را هم تعریف کرد و گفت که نمایندگان مجلس جدید باید «مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت» باشند.

رهبر جمهوری اسلامی در خرداد‌ماه امسال نیز در جمع دانشجویان بسیجی از آن‌ها خواسته بود تا مقدمات لازم برای دست‌یابی به «دولت جوان و انقلابی» را فراهم کنند. او گفته بود که در صورت دستیابی به این هدف «غصه‌های شما که غصه من هم هست برطرف خواهد شد.»

با گذشت بیش از 6 ماه از این سخنرانی، اکنون بخش عمده کاندیداهای مجلس کشانی هستند که از سوی سپاه و شورای نگهبان با این معیارهای رهبر جمهوری اسلامی تطبیق داده شده‌اند.

او در سخنرانی امروز خود، به معدود نماینده‌های فعلی - که سخن از تنش‌زدایی و مذاکره می‌کنند - نیز تشر زده و گفته است: «فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم با عزت، مقتدر و شجاع ایران نیست.»

از گروه‌های مسلح فلسطینی حمایت می‌کنیم

رهبر جمهوری اسلامی، همانگونه که انتظار می‌رفت در این سخنرانی به موضوع طرح جدید صلح میان اسرائیل و فلسطین موسوم به «معامله قرن» نیز واکنش نشان داد و گفت که این طرح قبل از مرگ دونالد ترامپ خواهد مرد: « این کار قطعاً به نتیجه نخواهد رسید، بنابراین رفت‌وآمد و هزینه کردن برای آن و جنجال به‌راه انداختن و رونمایی از آن کاری احمقانه است. این طرح قبل از مردن ترامپ می‌میرد.»

طرح معامله قرن در هفته گذشته در واشنگتن رونمایی شد. این طرح به ابتکار دولت ترامپ تهیه شده است. گروه‌های سیاسی و نظامی فلسطینی با این طرح مخالفت کرده‌اند.

خامنه‌ای گفت که او انتظار دارد «گروه‌های مسلح» در مقابل طرح معامله قرن بایستند و جمهوری اسلامی نیز از آن‌ها حمایت خواهد کرد: « معتقدیم سازمانهای مسلح فلسطینی خواهند ایستاد و مقاومت را ادامه خواهند داد و نظام جمهوری اسلامی نیز وظیفه خود را پشتیبانی از گروههای فلسطینی می‌داند، بنابراین هر گونه و هر قدر که بتواند از آنها حمایت می کند و این پشتیبانی، خواست نظام اسلامی و ملت ایران است.»

بیشتر از