هشدار درباره نابود شدن ریه با سیگارهای الکترونیکی

استعمال سیگار الکترونیکی جوانی را ناچار به پیوند ریه کرد

برخی آمارها می‌گویند از هر چهار دانش‌آموز دبیرستانی، دست‌کم یک نفر از سیگار الکترونیکی طعم‌دار استفاده می‌کند - Sergei SUPINSKY / AFP 

نوجوانی که در نتیجه زیاده‌روی در کشیدن سیگار الکترونیکی و آسیب ناشی از آن، دو بار پیوند ریه انجام داده و ماجرایش در سراسر جهان سرخط خبرها شده، اکنون سکوت را شکسته و درباره این مشکل صحبت می‌کند. او در هشدارش به جوانان می‌گوید شما هم «فکر نکنید شکست‌ناپذیرید.»

عمل پیوند دوگانه ریه در اواسط ماه اکتبر پارسال روی دنیل امنت هفده ساله، اهل میشیگان، انجام شد و زندگی او را نجات داد. پزشکان گفته بودند ریه‌های او به بدترین شکلی که تا به حال دیده بودند آسیب دیده است.

دکتر حسن نه‌مه، جراح بیمارستان هنری فورد دیترویت، به مجله تایم گفت: «به بن بست رسیده بودیم. یا باید عمل پیوند را انجام می‌دادیم یا دستگاه تأمین حیاتش را قطع می‌کردیم. واقعاً فکر می‌کنم زمان زیادی از عمرش باقی نمانده بود.»

دکتر نه‌مه گفت این نوجوان معتاد سیگار الکترونیکی بود و در نهایت ریه‌هایش «چنان آسیب دیدند که» وقتی جراحان آن‌ها را از تنش خارج می‌کردند، «حتی بازدم هم نداشت.»

او افزود: «نوع آسیبی که دیده بود قطعاً با آنچه معمولاً می‌بینیم تفاوت داشت. ریه‌های این بیمار به معنای واقعی کلمه سفت سفت شده بودند، انگار آن‌ها را از لاستیک چرخ کامیون ساخته باشند.»

این نوجوان ۱۷ ساله به تایم گفت، حالا دارد سعی می‌کند مؤسسه‌ای غیرانتفاعی با هدف آگاهی‌بخشی در مدرسه‌ها و مراکز تحصیلی تأسیس کند، و به جوانان کمک کند و بگوید چطور می‌توانند سیگارالکترونیکی را ترک کنند. این مؤسسه غیرانتفاعی «فایت فور وِلنس» نام دارد و بر اساس گزارش‌ها قرار است محملی نیز باشد برای اینکه آقای امنت ماجرایش را برای همگان بازگو کند.

او به مجله تایم گفت، دلش می‌خواهد نوجوانان دیگر «فکر نکنند شکست‌ناپذیرند» و بدانند که «اگر این بلا سرشان بیاید، دیگر اجرای هر برنامه‌ای که برای آینده‌شان دارند، انجام دادن هر ورزشی که می‌خواهند بکنند، یا هر کاری که عاشقش هستند، خیلی برایشان سخت‌تر خواهد شد.»

آقای امنت افزود: «این خوشی اندکی که [از کشیدن سیگارالکترونیکی] نصیب آدم می‌شود چه فایده‌ای دارد»

دولت دونالد ترامپ از اوایل ماه ژانویه همه انواع سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار را ممنوع کرد؛ محصولاتی که متخصصان گفته‌اند باعث می‌شوند جوانان به کشیدن سیگارالکترونیکی روی بیاورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنگام اعلام خبر این ممنوعیت، الکس ازار، دبیر سازمان بهداشت و خدمات انسانی، در بیانیه‌ای گفت: « تا کنون در ایالات متحده مصرف هیچ ماده‌ای با این سرعت رواج نیافته بود که امروزه سیگارهای الکترونیکی در بین جوانان شایع شده.»

در روز عید سال نو رئیس جمهوری با گرامی‌داشت این حرکت گفت: «می‌خواهیم از خانواده‌ها، فرزندان و صنعت‌مان حفاظت کنیم.»

او افزود «کلی آدم به این علت کشته شده‌اند.»

مرکز نظارت بر بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها، اعلام کرده است که در مجموع در اثر مصرف سیگار الکترونیکی بیش از ۲۷۰۰ مورد آسیب ریوی مشاهده شده، و دست‌کم ۶۰ نفر کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، از هر چهار دانش‌آموز دبیرستانی، دست‌کم یک نفر از سیگار الکترونیکی طعم‌دار استفاده می‌کند. اما آقای امنت گفت این آمار کمتر از میزان واقعی است.

او گفت: «خیلی به ندرت ممکن است کسی پیدا شود که سیگار الکترونیکی نکشد. همه می‌کشیدند و بلایی هم سرشان نمی‌آمد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی