محاکمه برادر بمب‌گذار ورزشگاه منچستر

دادستانها، هاشم عابدی را به اندازه برادرش مسئول حمله تروریستی منچستر می‌دانند

هاشم عابدی میخ‌های فراوانی در بمب کار گذاشته بود تا در اثر انفجار افراد بیشتری کشته و مجروح شوند-HO / LIBYA'S SPECIAL DETERRENCE FORCE / AFP

در دادگاه مطرح شد هاشم عابدی «دقیقا همانند برادرش مسئول» بمب‌گذاری در ورزشگاه منچستر است؛ چرا که در ساخت بمبی که جان ۲۲ نفر را گرفت، به او کمک کرده است.

دادستانها گفتند گرچه این سلمان عابدی بود که خود را در میان هواداران کم سن و سال آریانا گرانده در کنسرتی در ماه مه سال ۲۰۱۷ منفجر کرد، برادرش هم به اندازه او گناهکار بوده و «انگار خود او هدف حمله را انتخاب کرده و ماشه انفجار بمب را کشیده باشد.»

دانکن پنی، وکیل و مشاور حقوقی ملکه، به دادگاه کیفری مرکزی الد بیلی گفت، این انفجار «نتیجه ماه‌ها برنامه‌ریزی، آزمون و خطا، و آماده سازی توسط هر دوی آن‌ها بوده است.»

او گفت: «متهم دقیقا به اندازه برادرش مسئول قتل آن ۲۲ نفر قربانی است. او به همان اندازه گناهکار است و متهم به اقدام به قتل افراد بسیار بیشتری نیز هم هست. تقصیر او در موافقت با برادرش برای برنامه‌ریزی انفجاری است که جان بی‌گناهان بسیاری را به خطر انداخت.»

بنا به اظهارات طرح شده در دادگاه، علاوه بر ۲۲ نفر مقتول - که چندین تن از آن‌ها نوجوان بودند - پلیس حدود هزار قربانی دیگر این بمب‌گذاری را نیز شناسایی کرده است.

در این میان ۲۷۳ نفر مجروح شده و ۶۷۰ نفر دیگر در اثر این انفجار دچار آسیب روانی شدند.

آقای پنی گفت این بمب‌گذاری «هدف مشترک» دو برادر بوده است، گرچه در نهایت سلمان ماشه انفجار بمب را می‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به هیئت منصفه گفت، هر دو برادر مواد شیمایی پیش‌ساخته تهیه کرده بودند که برای ساخت دستگاه انفجاری ابداعی به کار گرفته می‌شود؛ و بعد با استفاده از هویت‌های جعلی و اطلاعات بانکی افراد دیگر برای پرداخت، سعی در فاصله گرفتن از آن و مخفی کردن کار خود داشتند.

دادستان گفت آقای عابدی قوطی‌های فلزی خرید و با آن‌ها برای ساخت دستگاه انفجاری ابداعی به آزمون و خطا نشست. او بمب‌هایی استوانه‌ای شکل ساخته و ملکی در حومه منچستر خرید تا در آنجا این بمب‌ها را ساخته و مخفی کند.

این فرد ۲۲ ساله ظاهرا میخ و پیچ‌های فراوانی خریده تا با استفاده در بمب خود «در اثر انفجار تا حد ممکن افراد بیشتری را کشته، مثله یا مجروح کند.» 

آقای پنی گفت کمی پیش از آنکه دو برادر در آوریل ۲۰۱۷ به لیبی برگردند، آقای عابدی یک خودروی نیسان میکرا خرید که توسط این دو برای مخفی کردن وسایل بمب‌سازی‌شان استفاده شد.

او افزود: «این مدارک نشان می‌دهد که فرد متهم در این پرونده، برادری که زنده است، در جرایمی که منجر به قتل، جراحت و آسیب فراوانی در اثر انفجار بمبی در ۲۲ مه ۲۰۱۷ شد، به اندازه برادر انتحاری‌اش مسئول و گناهکار است. بر اساس قانون، هاشم عابدی دقیقا به همان اندازه برای این جنایت بی‌رحمانه که در تفهیم اتهام طرح شده است مقصر است، دقیقا به همان اندازه که خودش فردی بود که هدف حمله را انتخاب کرده و ماشه انفجار بمب را کشیده بود.»

آقای عابدی با عینکی به چشم و لباسی سرمه‌ای در دادگاه حاضر شد و جلوی چشم نجات‌یافتگان بمب‌گذاری و خانواده قربانیان قرار گرفت، در حالی که بسیاری دیگر نیز محاکمه را به صورت زنده از شهر منچستر دنبال می‌کردند.

به شنیده دادگاه، آقای عابدی که تمام اتهامات را انکار می‌کند، از مالک رستوران استاکپورت - که در آن کار می‌کرده، خواسته اجازه دهد قوطی‌های خالی روغن را با خود به خانه ببرد.

ظاهرا او ادعا کرده آن‌ها را بازیابی کرده و می‌فروشد ولی در واقع روی این قوطی‌های فلزی کار کرده تا یک جعبه و شش استوانه کوچک بسازد.

آقای پنی گفت مدارک صحنه جرم نشان می‌دهد خرده فلزهایی که در بمب استفاده شده از همان قوطی‌هایی می‌آید که توسط آقای عابدی بریده و قطعه قطعه شده بودند.

به هیئت منصفه گفته شد، جعبه مذکور در منزل پدری دو برادر در شهر فالوفیلد پیدا شد در حالی که آن استوانه‌ها توسط سلمان در آپارتمانش در محله گرَنبی رو نگاه داشته شده، تا اینکه در عصر روز حمله توسط او به بمبی مرگبار تبدیل می‌شوند.

 آقای پنی گفت بمب نهایی از قوطی‌های روغن مذکور ساخته نشده بود ولی «این دستگاه که در نهایت توسط دو برادر مورد استفاده قرار گرفت، اولین اقدام آن‌ها در ساخت بمب نبوده» و مواد و وسایلی که توسط آقای عابدی جمع‌آوری شده بود، نقشی حیاتی در این حمله بازی کرده است.

او ظاهرا به برادر خود در تهیه مواد شیمیایی، که برای ساخت ماده منفجره بسیار حساس TATP استفاده می‌شود و همچنین کیسه‌های بزرگ میخ و پیچ برای ترکش کمک کرده است.

به هیئت منصفه گفته شد، آقای عابدی بین ماه‌های ژانویه و آوریل ۲۰۱۷ «بهانه‌هایی واهی برای همکاران خود تراشید» تا از حساب‌های مجازی و آدرس آن‌ها استفاده کرده و اسید سولفوریک و هیدروژن پروکساید بخرد.

در طول این مدت دو برادر در منزل پدری خود تنها زندگی می‌کردند، چرا که والدین‌شان که اصالتا اهل لیبی بودند در سال ۲۰۱۶ به کشور خود برگشتند.

آقای پنی گفت: «در سال‌های پیش از بمب‌گذاری، این دو برادر نشانه‌هایی حاکی از افراط‌گرایی - سلمان بیشتر از هاشم - از خود نشان داده بودند.»

آقای عابدی، که اصالتا اهل منچستر است، اتهامات قتل ۲۲ نفر، اقدام به قتل و توطئه با برادرش برای انفجار را انکار می‌کند.

این محاکمه ادامه دارد.

© The Independent