انجمن حزبی آیوا: در آخرین نظرسنجی، بوتجج و سندرز صدرنشین شدند

جو بایدن و الیزابت وارن ۱۵ درصد آرا را کسب کرده‌اند

برنی سندرز-AFP

در حالی که کارزارهای انتخاباتی بیش از ده نفر از نامزدهای دموکرات در تلاش هستند تا در آخرین اقدامات خود رای‌دهندگان بیشتری را قبل از رای‌گیری دوشنبه‌ شب به کاندیدای خود جلب کنند، یک نظرسنجی، شهردار سابق ایالت ایندیانا را با ۱۹ درصد و سناتور ایالت ورمانت را با ۱۷ درصد در صدر نشاند که از نظر آماری مساوی تلقی می‌شود.

این نظرسنجی توسط گروه دموکرات «تمرکز بر مناطق روستایی امریکا» (Focus on Rural America) به دست دیوید بایندر، نظرسنج مشهور این حزب انجام شد و انتشار آن درست چند روز بعد از آن اتفاق افتاد که «دس موینس رجیستر» (Des Moines Register) اعلام کرد نظرسنجی عصر روز رای‌گیری مشهور و به شدت مورد احترام خود را امسال منتشر نخواهد کرد چرا که ادعاهایی از جانب حداقل برخی از شرکت‌کنندگان طرح شده بود که نام آقای بوتجج در سوالات نظرسنجی ایشان جا افتاده بود.

در این نظرسنجی جو بایدن و الیزابت وارن ۱۵ درصد آرا را کسب کرده‌اند. نظرسنجی‌های دیگر آقای بایدن را به طور مشترک در مقام اول با آقای سندرز قرار داده بودند اما همانطور که تاریخ ثابت کرده است رای ایالت آيوا یکی از سخت‌ترین آرا برای پیش‌بینی و نظرسنجی است.

به صورت کلی، صدرنشینی آقای سندرز و آقای بوتجج بر بسیاری از پیش‌بینی‌های فعلی خط بطلان کشیده است، چرا که نامزدها تا کنون ظرف کارزارهای خود که طی سال گذشته جمعا ۸۰۰ میلیون دلار هزینه برداشته است وعده‌های خود را داده و حرف‌های خود را زده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر مناظره داخلی حزب دموکرات که حول محور شکست دونالد ترامپ می‌چرخد این است که آیا نامزدی که نماینده ایده‌های ترقی‌خواهانه بوده و ممکن است باعث هیجان و انرژی گرفتن طرفداران مردمی باشد بهتر است یا نماینده‌ای میانه‌رو. افرادی که در دسته اول می‌گنجند آقای سندرز ۷۸ ساله و خانم وارن ۷۰ ساله، سناتور ایالت ماساچوست هستند. در میان میانه‌روها هم رقابت به طور عمده بین آقایان بایدن و بوتجج است و حداقل در ایالت آيوا امی کلوبوچار نیز به جمع میانه‌روها اضافه می‌شود.

فرد اصلی غایب در این رای‌گیری مایکل بلومبرگ است که تصمیم گرفته در چهار ایالت اولی که رای‌گیری مقدماتی را برگزار می‌کنند شرکت نکند و کارزاری غیرسنتی را در پیش گرفته که با خرج گزاف بر تبلیغات به دنبال جذب رای‌دهندگان در بعضی از ایالت‌های کلیدی است. مردم در ۳ مارس، که به ابر سه‌شنبه (Super Tuesday) معروف است خواهند فهمید این روش چقدر موفق خواهد بود چرا که در این روز بیش از ۱۰ ایالت انتخابات مقدماتی خود را برگزار خواهند کرد.

تام استایر میلیاردر نیز در میان افرادی است که کمی شاهد افزایش حمایت ملی از خویش بوده‌اند ولی با این وجود در آخرین نظرسنجی او تنها ۳ درصد آرا را کسب کرد. پیش از شروع روند جا‌به‌جایی، کاندیداها برای این که در انجمن حزبی آیوا در نظر گرفته شوند باید حداقل حائز ۱۵ درصد آرا شوند و این حزب از رای‌دهندگان می‌خواهد گزینه‌های دوم و سوم خویش را نیز انتخاب کنند.

آقای استایر امروز صبح نیز در ستاد انتخاباتی خود با هوادارانش جلسه داشت و اعضای ستاد وی راهی خیابان‌ها شدند تا برای آخرین روز به خانه به خانه در زده و رای‌دهندگان را به نامزد خود جلب کنند.

آقای استایر گفت: «ما کاملا با هیجان و اراده فراوان آماده انجام کار صحیح و درست هستیم.»

به گزارش نشریه هیل (The Hill) خانم وارن اولین گزینه دوم رای دهندگان این ایالت است و ۲۰ درصد این آرا را به خود اختصاص داده است که احتمالا وی به راحتی می‌تواند هواداران نامزدهای دیگر را به خود جلب کند.

© The Independent