دستگیری سه ایرانی در دانمارک به اتهام جاسوسی برای عربستان

دانمارک می‌گوید این سه تن شش سال برای عربستان جاسوسی می‌کردند

به گفته دانمارک این سه تن اطلاعات افراد و شرکت‌هایی را به یک سرویس اطلاعاتی سعودی منتقل می‌کردند- OZAN KOSE / AFP

سرویس امنیتی دانمارک می‌گوید سه ایرانی عضو «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» را  به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی دستگیر کرده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، رئیس سرویس امنیت دانمارک فین بورخ اندرسن روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در کپنهاگ گفت که افراد دستگیر شده از سال ۲۰۱۲ برای شش سال برای عربستان سعودی جاسوسی می‌کردند.

آقای اندرسن گفت که این سه نفر اطلاعات افراد و شرکت‌هایی را به یک سرویس اطلاعاتی سعودی منتقل می‌کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورخ اندرسن افزود که این پرونده مرتبط با عملیات پلیس در سال ۲۰۱۸ درباره توطئه ایرانی‌ها برای کشتن تعدادی از مخالفان جمهوری اسلامی بوده است. 

۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ یک نروژی ایرانی‌الاصل که نامش افشا نشده، به ظن کمک به نیروهای اطلاعاتی ایران برای «انجام عملیاتی در دانمارک» و دخالت در توطئه ترور دستگیر شد. این مظنون تمامی اتهامات را رد کرده و هم اکنون در بازداشت و در انتظار محاکمه است.

در راستای همان عملیات، پلیس نوامبر ۲۰۱۸ این سه عضو «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» را که ساکن دانمارک هستند تحت نظر قرار داد تا ببیند آیا آن‌ها «علنا اقدامات تروریستی را نادیده گرفته‌اند یا دست به سایر جرایم جنایی زده‌اند» یا خیر.

حال این سه عضو «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» که نامشان منتشر نشده، در بازداشت به سر می‌برند و قرار است اولین جلسه دادرسی آن‌ها فردا، سه شنبه، برگزار شود.

جمهوری اسلامی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» و گروه‌های همسو با آن را «جدایی‌طلب» و «تروریستی» می‌داند و این جنبش را مسئول حملات تروریستی به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز می‌داند. در این حمله که ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ (۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸) رخ داد، ۲۴ تن کشته شدند.

«جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» دست داشتن در این حمله را همواره رد کرده است.

بیشتر از