حمله استریتهم لندن؛ انتقاد صادق خان از بوریس جانسون

شهردار لندن می‌گوید این حمله تروریستی کاملا قابل اجتناب بود

صادق خان، شهردار لندن، نسبت به آنچه عدم توانایی دولت بوریس جانسون در ممانعت از یک «حمله تروریستی قابل اجتناب» در محله استریتهم لندن خواند، اظهار خشم کرده است. 

روز یکشنبه، نیروهای پلیس فردی به نام «سودش امان» را که با چاقو به عابران پیاده در محله‌ای در جنوب لندن حمله کرده بود، از پای درآوردند .

افشا شده که سودش امان - که به جرم ارتکاب به اقدامات تروریستی زندانی و به تازگی آزاد شده بوده، زیر نظارت پلیس قرار داشته است.

نخست وزیر بریتانیا در ارتباط با این واقعه گفته است، روز دوشنبه طرح‌هایی مبنی بر «تغییرات بنیادی در نظام برخورد با محکومین به جرایم تروریستی» اعلام خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آقای خان، شهردار لندن، دولت را به خاطر آن که از هنگام حمله تروریستی «پل لندن» در ماه نوامبر، به وعده‌هایش برای تغییر قوانین مربوط به جرایم تروریستی عمل نکرده، به باد انتقاد گرفت. در واقعه مذکور دو نفر توسط عثمان خان، مردی که تازه از زندان آزاد شده و تحت نظارت پلیس قرار داشت، به قتل رسیدند.

شهردار لندن در برنامه «امروز» رادیو چهار گفت: «آنچه مرا خشمگین می‌کند این است که سه ماه پیش درباره حمله (تروریستی) «پل لندن» حرف می‌زدیم. به نظر من هردو این حملات قابل پیش‌بینی و اجتناب‌پذیر بود.»

او ادامه داد: «این‌ها افراد محکوم به ارتکاب به جرایم تروریستی بوده‌اند. من مدتی است نسبت به اعمال تغییر در مصوبه سال ۲۰۱۲ دلسرد شده‌ام که اختیارات سابق قضات برای صدور حبس بدون طول مدت، برای حفاظت از مردم را از آن‌ها سلب کرده است؛ قانونی که رای به آزادی مردم (محکومین) نمی‌داد، مگر آن که مطمئن شود دیگر خطرناک نیستند.» 

آقای خان افزود: «از این خشمگینم که برخی از اطمینان‌هایی که دولت در ماه نوامبر به ما داد، عملی نشده است.»

آقای خان در پاسخ به این سئوال که آیا باید (اختیارات قضات برای صدور) حکم حبس بدون مدت احیا شود، گفت که قضات باید اختیار صدور چنین احکامی را داشته باشند، اما مدیریت زندان‌ها هم باید برای جلوگیری از افراطی شدن زندانیان، از منابع بهتری برخوردار شوند.

سِر مارک رولی، رئیس اداره ضد تروریسم پلیس بریتانیا، گفته است که جای آن است که به محکومین حبس بدون مدت داده شود؛ اما به گفته او همچنین باید به آن‌ها حمایت‌های لازم برای توانبخشی روانی و پرهیز از افراط گرایی داده شود تا بتوانند راهشان را عوض کنند.

سِر مارک افزود:« اگر کسی به وضوح دارای انگیزه و معتقد است که کشتار مردم نوعی ماموریت الهی است، می‌توانم دلیل (احیای اختیارات قضات برای صدور حکم حبس بدون مدت) را درک کنم.»

او در ادامه گفت: «تا جایی که در کنار آن (این حکم) برنامه‌های توانبخشی روانی و پرهیز از افراط‌گرایی را مرتب کرده و به افراد فرصت آن را بدهیم که راهشان را تغییر داده و آزاد شوند. فکر نمی‌کنم باید "در را قفل کنیم و کلیدش را دور بیندازیم." باید به همان میزان که در مورد حفاظت از مردم جدی هستیم، در مورد کمک به افراد برای تغییر مسیرشان نیز با جدیت عمل کنیم.»

روز یکشنبه بعدازظهر، دو نفر مورد حمله تروریستی قرار گرفتند. پلیس می‌گوید یکی از آن‌ها - که مردی در دهه چهل سالگی‌ست، از خطر مرگ جسته است.

یکی دیگر از قربانیان حمله، زنی در دهه پنجاه است، که از بیمارستان مرخص شده و زن بیست ساله‌ای که گفته می‌شود با خرده شیشه مجروح شده، همچنان تحت درمان قرار دارد. اسکاتلندیارد می‌گوید پلیس مسلح، به عنوان بخشی از «عملیات نظارت فعال ضد تروریسم» مظنون را با پای پیاده در خیابان اصلی استریتهم تعقیب می‌کرده است. 

جلیقه انفجاری که عامل حمله به تن داشته، واقعی نبوده است.

نخست وزیر بریتانیا ضمن ادای احترام به قربانیان واقعه و قدردانی از سرویس‌های اورژانس گفته است تحقیقات در مورد حمله استریتهم ادامه دارد.

آقای جانسون یکشنبه شب در اظهاراتی گفت: «به دنبال وقایع وحشتناک بازار ماهی پل لندن، ما به سرعت اقداماتی برای تقویت جزء به جزء واکنش‌مان به تروریسم -از جمله حبس‌های طولانی‌‌تر و بودجه بیشتر برای پلیس، مترتب کرده‌ایم.

او افزود: «فردا طرح‌های گسترده‌تری برای تغییرات بنیادی در نظام برخورد با کسانی که محکوم به جرایم تروریستی هستند، اعلام خواهد شد.»

© The Independent