اتهام آزارجنسی به مدیران «ویکتوریا سیکرت»

یکی از رؤسای سابق این نام تجاری موقع پرو لباس‌ از مدل‌ها خواسته روی پایش بنشینند

 ویکتوریا سیکرت یک نام تجاری شناخته شده و پرآوازه در جهان است- Timothy A. CLARY / AFP

کارمندان ویکتوریاز سیکرت دست به اعتراض علیه فرهنگ آزار جنسی، زورگویی، زن‌ستیزی و شرمنده کردن زنان از بدنشان، در این شرکت یک میلیارد دلاری فروشنده لباس زیر زدند.

جزئیات این ادعاها در تحقیقاتی که روزنامه نیویورک تایمز در این مورد انجام داده، آمده است. این بررسی نتیجه مصاحبه با بیش از ۳۰ نفر از مدیران، کارمندان دائمی و پیمانی و مدل‌های فعلی و سابق این شرکت و همچنین تحلیل پرونده‌های قضایی و سایر مدارکِ موجود است.

اد رازِک، که پیشتر در شرکت اِل برندز، شرکت مادر ویکتوریاز سیکرت، مدیر اجرایی بوده، متهم به ارتکاب چندین مورد تماس نامناسب با بدن مدل‌ها شده است. او به این متهم شده که موقع پرو لباس زیر تلاش کرده مدل‌ها را ببوسد، و از آن‌ها خواسته روی پایش بنشینند و لخت شوند.

در سال ۲۰۱۸، یک بار موقع پرو لباس زیر با حضور مدلی به نام بلا حدید، آقای زارک روی مبل نشسته بوده و او را تماشا می‌کرده. این مرد ۷۱ ساله متهم به این است که گفته: «شورتت را بی‌خیال شو!» و به «نوک سینه‌های» حدید اشاره کرده است.

از دیگر اتهامات آقای رازک این است که همان روز، هنگامی که مدل دیگری مشغول پوشیدن لباس زیر بوده دستش را لای پاهای او گذاشته.

هم‌زمان لزلی وکسنر ۸۲ ساله، مؤسس و مدیر ارشد اجرایی ال برندز نیز متهم به بدرفتاری با زنان شده و هم‌چنین متهم شده که علی‌رغم اطلاع از وجود پرونده‌های شکایت علیه آقای رازک،  هیچ گزارشی علیه او به بخش نیروی انسانی شرکت نکرده است.

بسیاری از زنانی که از بدرفتاری‌های یادشده شکایت کرده‌اند، گفته‌اند که این شکایت برای آن‌ها پیامدهایی به دنبال داشته است؛ مثلاً مدلی به نام اندی میوز ادعا کرده ویکتوریاز سیکرت دیگر او را در نمایش به‌پوشی سالانه‌اش به کار نگرفته و پارسال در پی رد تقاضای آقای رازک برای رابطه جنسی، او را در نمایش شرکت نداده‌اند. البته نمایش پارسال لغو شد.

در واکنش به ادعاهایی که در گزارش نیویورک تایمز آمده، یکی از سخنگویان ال برندز گفت، این شرکت «گام‌های بزرگی» برای بهبود محیط کار و برآوردن نیازهای کارمندانش برداشته.

این شرکت هیچ‌کدام از موارد موجود در گزارش منتشره را رد نکرد و افزود: «از اینکه در بعضی موارد نتوانسته‌ایم به این هدف برسیم متأسفیم و خود را کاملاً موظف به ادامه این روند می‌دانیم؛ و در این مورد کاملاً مسئولیت را به عهده می‌گیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای رازک از اظهار نظر درباره این ادعاها خودداری کرد و به نیویورک تایمز گفت: «اتهاماتی که در این گزارش آمده قطعاً حقیقت ندارند، به اشتباه بیان شده‌ یا از چارچوب خود خارج شده‌اند. من افتخار همکاری با تعداد بی‌شماری از مدل‌های معروف و حرفه‌ای‌های بااستعداد را داشته‌ام و از احترام متقابلی که نسبت به هم داشته‌ایم، بسیار به خود می‌بالم.»

پارسال گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه آقای وکسنر رابطه نزدیکی با جفری اپستین، قاچاقچی جنسی، دارد. اپستین بعضی امور مالی آقای وکسنر را مدیریت می‌کرد و ظاهراً انتخاب و استخدام کارمندان ویکتوریاز سیکرت نیز بر عهده‌اش بود. او به زنان جوان می‌گفت می‌تواند کمکشان کند با این نام تجاری به عنوان مدل قرارداد کاری ببندند.

پرونده‌های قضایی‌ای که نیویورک تایمز بررسی کرده، نشان می‌دهد اپستین این زنان را به «جلسه‌های ارزیابی» دعوت و اغلب از آن‌ها سوءاستفاده می‌کرده است.

در جلسه دادگاه فدرال، که برای رسیدگی به پرونده اپستین در سال ۲۰۱۹ تشکیل شده بود، بیانیه‌ای را با صدای بلند خواندند که در آن جلسه‌های ارزیابی را در واقع «جلسه انتخاب روسپی» خوانده بودند و زنی به نام جِین دویی افزود: «احساس می‌کردم در جهنم هستم.»

در گزارش نیویورک تایمز آمده که در اواسط دهه ۹۰ میلادی، خبر کارهای اپستین را به آقای وکسنر داده‌اند و او در مورد این شکایت اقدامی نکرده است.

اما در پی دستگیری اپستین، شرکت ال برندز گفت، یک شرکت حقوقی را استخدام کرده تا به موضوع رسیدگی کند؛ هرچند نتیجه این بررسی‌ها معلوم نیست و اپستین که به اتهام فدرال قاچاق جنسی در زندان منتظر اعلام حکمش بود، در ماه اوت به زندگی خود پایان داد.

© The Independent

بیشتر از زندگی