موی جوانان سیاه‌پوست مانعی برای ورود آن‌ها به دانشگاه کمبریج است

«اگر موی آفرو دارید، برای آرایش آن نیاز به یک متخصص است. مواردی چنین ساده و اصولی، تبدیل به یک چالش می‌شوند.»

یکی از معاونان دانشگاه کمبریج می‌گوید نبود آرایشگر متخصص موی آفرو، مانع تقاضای ثبت نام دانشجویان بالقوه برای پیوستن به این دانشگاه است.

پرفسور گراهام ویرگو، می‌گوید تحقیقات دقیق در میان جوانان در لندن در مورد موانع درخواست برای ادامه تحصیل در دانشگاه کمبریج، این نتیجه غیرقابل انتظار را داده است.

یک کارشناس آموزش در میان اقلیت‌های نژادی، اما، ضمن اظهار تردید در مورد نتیجه این پژوهش، می‌گوید دانشجویان باید یاد بگیرند در «اقلیت»، خود را با شرایط وفق دهند.

دانشگاه کمبریج با هدف ترغیب جوانان سیاه پوست برای پیوستن به این دانشگاه، با دانشجویان لیسانس دانشگاه کمبریج و دانش آموزان سیاه پوست سال آخر دبیرستان ها گفتگو کرده است.

پرفسور ویرگو، معاون دانشگاه کمبریج در زمینه آموزش و حقوق می گوید:«ما به ویژه با جوانان سیاه پوست در لندن گفتگو کردیم تا موانع موجود در راه تقاضا برای نام نویسی در دانشگاه کمبریج را بررسی کنیم. سومین عامل در فهرست موانع موجود، نبود آرایشگر عنوان شده است.»

«این نکته‌ای غیرقابل انتظار است، اما ما باید تقاضا برای نام نویسی در دانشگاه را از دید آن‌ها بررسی کنیم. برای این جوانان، این مسئله مهم است.»

«درک واقعی این طرز فکر به ما امکان می‌دهد از خودمان بپرسیم  چگونه می‌خواهیم به آن واکنش نشان دهیم.»

به گزارش روزنامه «تلگراف»، یکی دیگر از نگرانی‌های دانشجویان بالقوه، امکانات مالی و توانایی آن‌ها برای تطبیق (با جامعه دانشجویی) است.

نائومی کلمن، بنیانگزار سازمان موسوم به «تارگت آکسبریج» که به متقاضیان سیاه پوست ثبت نام در دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج کمک می‌کند، می‌گوید مسئله نبود آرایشگر متخصص در این دو شهر از نکاتی است که مکرر به آن اشاره می‌شود.

«اگر عضوی از اکثریت جامعه هستید، فرض را بر این قرار می‌دهید که نیازهایتان برآورده می‌شود، از جمله دسترسی به آرایشگرهایی که بتوانید درهر نقطه کشور، موهایتان را به دستشان بسپارید. اما آرایش موی سیاه پوست محتاج  متخصص است. مواردی چنین ساده و اولیه به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شوند.»

دکتر تونی سوئل، مدیر سازمان خیریه «پرورش نبوغ» که هدفش تشویق جوانان اقلیت‌ها برای ادامه تحصیل در رشته‌های علوم، تکنولوژی و مهندسی است، به این نتیجه‌گیری به دیده تردید می‌نگرد.

«این احتمالا یک بهانه غیرقابل توجیه دیگر است. جوانان باید از خود مقاومت بیشتری نشان داده و با اوضاع بسازند. اقلیت‌ها باید با شرایطی روبرو شوند که در آن تنها هستند. باید با (واقعیات) روبرو شد و با آن کنار آمد. این نکته کلیدی است.»

مقامات آموزش عالی بریتانیا خواهان آنند که دانشگاه‌ها تعداد بیشتری دانشجو از اقلیت‌های نژادی و طبقات محروم جامعه بپذیرند.

بنا به گزارشی که سال گذشته منتشر شد، در سال‌های میان ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶، برخی دانشکده‌های دانشگاه کمبریج یا دانشجوی سیاه پوست نپذیرفتند یا تنها یک دانشجوی سیاه پوست داشته اند.

سام گیما، یکی از مسئولین دولت در امور دانشگاه‌ها می‌گوید کوتاهی دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج در پذیرش دانشجویان سیاه پوست و اقلیت‌های محروم، شگفت انگیز است.

از دانشگاه کمبریج خواسته شده در این مورد اظهار نظر کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی