ویروس کرونا؛ ضد و نقیض‌گویی مسئولین ایرانی در مقابله با بحران

سفیر چین در ایران: هواپیمایی ماهان آماده ادامه همکاری با چین است

پنهان‌کاری و عدم صداقت مقامات جمهوری اسلامی در هنگام بروز بحران با مردم باعث شده تا بسیاری از ایرانیان به گفته‌ها و واکنش‌های مسئولین درباره شیوع و گسترش «ویروس کرونا» در ایران و هم‌چنین شیوه‌ها و شگردهای مقابله با آن چندان مطمئن نباشند. 

پنهان‌کاری چند روزه و فاجعه‌آمیز مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی آخرین نمونه عدم صداقت مقامات با مردم بود و حالا و در فاصله کوتاهی از آن فاجعه تا بروز بحران ویروس کرونا ، باعث شده تا ضد و نقیض گویی مسئولین در شکل مدیریت مقابله با این بحران و مشخصا کنترل عبور و مرور هوایی از چین به ایران و همکاری ایرلاین‌های ایران با دولت چین در جابه‌جایی مسافران چینی به مساله روز بدل شود.

گزارش‌ها درباره توقف و با ادامه پروازها از چین به ایران متفاوت و بعضا متناقض است؛ از یک سو حسن روحانی رئیس جمهور ایران تاکید کرده است که به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در چین، پروازهای بین ایران و چین متوقف شده است و از سوی دیگر سفیر چین در ایران با نوشتن توئیتی از همکاری هواپیمایی ماهان با دولت مطبوعش تشکر کرده است. 

چانگ هوا روز یکشنبه ۱۳ بهمن در توئیتی نوشت که پس از دیدار با حمید عرب‌نژاد، مدیر عامل شرکت هواپیمایی ماهان، حمید عرب‌نژاد اعلام کرده که «تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند».

برخی ویدیو‌ها از فرودگاه استانبول در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد مسافران چینی را فقط ایرلاین ایرانی میپذیرد و آنها را به ایران و سپس چین منتقل می‌کند. 

این در حالی است که پیش از این وزیر بهداشت ایران گفته بود برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در ایران، از روز ۱۱ بهمن تمامی پروازها بین ایران و چین متوقف می‌شود.

با این‌حال در روزهای شنبه و یکشنبه دست‌کم شش پرواز از مقصد چین در فرودگاه امام خمینی تهران به زمین نشسته‌اند.

از سوی دیگر مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت، گفت که «روز یکشنبه آخرین روز از پروازها بین ایران و چین است».

به گفته کیانوش جهانپور، «مصوبه دولت عصر جمعه ابلاغ شد و نمی‌شد انتظار داشت بلافاصله اجرا شود» 

این مقام وزارت بهداشت همچنین درباره «پروازهای غیر مستقیم از چین» به داخل ایران هم گفت: «کاری نمی‌توانیم بکنیم و اگر بخواهیم این پروازها را هم لغو کنیم گویی خود را تحریم کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام مسئول «موارد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا به صورت انگشت‌شمار در شهرهای مختلف داریم که مورد بررسی قرار می‌گیرند».

انتقادها به گفته‌های ضد و نقیض درباره شیوه و شگرد مسئولین حکومتی در مقابله با این ویروس کشنده بسیار بوده؛ برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نحوه رفتار مقامات اعتراض کردند.

اکبر ترکی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه به خبرگزاری «خانه ملت» گفت: «علی‌رغم تمامی هشدارها، پروازهای رفت و برگشت ایران به چین همچنان برقرار است.»

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی، نیز از تداوم ورود مسافر از چین و همچنین انتقال مسافران چینی از سایر فرودگاه‌های جهان توسط ایرلاین‌های ایرانی با نوشتن متنی در صفحه توئیتر خود انتقاد کرد.

در آخرین واکنش معاون سازمان بازرسی کل کشور گفته است  که «تعدادی دوربین حرارتی با دقت بسیار بالا در برخی از مبادی ورودی کشور از جمله فرودگاه امام خمینی نصب شده است که دمای بدن مسافران ورودی را اندازه‌گیری و نمایش می‌دهد».

دو روز پیش هم وزیر بهداشت ایران، سعید نمکی، درباره وضعیت دانشجویان ایرانی مقیم شهر «ووهان» چین در صفحه توییتر خود نوشت: «با پیگیری‌های مکرر و همراهی وزارت امور خارجه بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین که نگران وضعیت آنها بودیم، با تدابیر بهداشتی مناسب در روزهای آینده به کشور باز می‌گردند و برای اطمینان از ایمنی، دو هفته در محل مناسبی تحت نظر و مراقبت‌های کامل پذیرایی خواهند شد.»

این در حالی‌ست که روز گذشته یکی از  دانشجوی ساکن ووهان چین در گفتگو با وب‌سایت خبری رکنا در خصوص آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی ساکن این شهر گفته بود که «هرچند پیامی از سوی سفارت ایران برای دانشجویان ایرانی شهر ووهان پیام ارسال شد که آخرین هواپیما از پکن و کوآنجو امشب به سمت ایران پرواز خواهد داشت و برای برگشت به کشور تنها این دو پرواز وجود دارد که در صورت تمایل خود را به این فرودگاه ها برسانید اما  مجوز خروج دانشجویان ووهان از این شهر با توجه به شرایط قرنطینه از سوی دولت چین صادر نشده است».

این دانشجوی ایرانی ساکن چین با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان  در ایران باید به سربازی بروند و تصور می کنند که با بازگشت به ایران دیگر به راحتی نمی توانند به چین برگردند و ادامه تحصیل دهند گفته « مجوز رفت و برگشت سربازها در شرایط اضطرار فعلی از سوی سفارت تنها شفاهی اعلام شده و آنها در این شرایط ریسک برگشت به ووهان را به بازگشت به ایران ترجیح می دهند».

بیشتر از