یوزپلنگ‌ها به هند بازمی‌گردند

یوزپلنگ در دهه ۱۹۵۰ میلادی در هند منقرض شد

حدود ۱۰۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی در ایران وجود دارد که در خطر انقراض است- THOMAS SAMSON / AFP

به گزارش رسانه‌های محلی هند، بعد از هفت دهه انقراض، اولین یوزپلنگ‌ها ممکن است دوباره به این کشور برگردند.

از قرار معلوم دیوان عالی حکم داده است که این حیوانات -گونه‌ای در خطر انقراض که جمعیتش رو به کاهش است- می‌تواند به عنوان بخشی از یک تحقیق از کشور نامیبیا به هند منتقل شود.

جایرام رامش، وزیر سابق محیط زیست گفت، از این تصمیم به شدت «خشنود» شده است چرا که خود وی ده سال پیش تلاش‌ها برای بازگرداندن دوباره یوزپلنگ‌ها به هند را کلید زده بود.

او گفت این حیوان «تنها پستانداری است که در هند مدرن تا سر حد انقراض شکار شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های محلی این تحقیق در صدد است قابلیت انطباق یوزپلنگ‌های آفریقایی با زیست بوم هند را مورد مطالعه قرار دهد.

این حیوان یکی از گونه‌های در خطر انقراض در نظر گرفته می‌شود و به گزارش فعالان محیط زیست، در کل حیات وحش کمتر از ۷ هزار یوزپلنگ وجود دارد.

به گزارش «اتحاد بین‌المللی برای حفظ فهرست قرمز طبیعت از گونه‌‌های در معرض خطر» اکثر یوزپلنگ‌های دنیا امروز در آفریقا زندگی می‌کنند. اگرچه یوزپلنگ‌های آسیایی که از همان گونه اصلی نشات می‌گیرند اکنون جمعیتی حدود ۱۰۰ قلاده در ایران داشته و گونه‌ای شدیدا در خطر انقراض در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش تایمز آو ایندیا (Times of India) «اداره ملی حفاظت از ببر» اکنون برنده دعوای حقوقی خود شده تا بتواند یوزپلنگ را دوباره به زیست بوم هند بیاورد و در حال حاضر «پناهگاه کونو پالپور» در ایالت مادیا پرادش، در مرکز هند، را برای خانه جدید یوزپلنگ‌ها مد نظر دارد. 

پروین کاسوان از اداره جنگل‌های هند گفت: «اداره ملی حفاظت از ببر، طی مشورت با کمیته‌ای از متخصصان تحقیقی را برای انتخاب بهترین مکان انجام خواهد داد. به احتمال زیاد این حیوانات از نامیبیا به جایی در مادیا پرادش برده خواهند شد.»

خانم کاسوان اظهار داشت یوزپلنگ در دهه ۱۹۵۰ میلادی در هند منقرض شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی