دفاع کوشنر از معامله قرن: ۲۵ کتاب در این مورد خوانده‌ام

کوشنر می‌گوید اگر فلسطینیان این طرح را رد کنند، همدردی جامعه بین المللی را از دست می‌دهند

جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ، هشدار داد که بهتر است، تشکیلات خودگردان فلسطین طرح را «مخدوش نکند» -SAUL LOEB / AFP

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، و معمار طرح صلح خاورمیانه او، «معامله قرن»، به معلوماتش در مورد دهها سال درگیری در منطقه اشاره کرده و گفته ۲۵ کتاب در مورد آن خوانده است.

آقای کوشنر به بخش اخبارعربی شبکه اسکای گفت:«من سه سال است مشغول مطالعه در این زمینه هستم. ۲۵ کتاب در این مورد خوانده‌ام. با تمام رهبران منطقه صحبت کرده‌ام، با هرکه در امور آن دخیل بوده، حرف زده‌ام.»

 سه شنبه گذشته، آقای ترامپ در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کاخ سفید از طرح صلح‌اش موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد. این طرح بر ایجاد یک کشور فلسطین دلالت دارد که پایتخت آن بخشی در بیت المقدس شرقی باشد.

آقای ترامپ این طرح را یک «فرصت تاریخی» برای فلسطینیان جهت ایجاد کشور خودشان خوانده و «معامله قرن» را یک «برد – برد» توصیف کرد.

مصاحبه آقای کوشنر در واکنش به انتقادات علیه طرح صلح خاورمیانه آقای ترامپ انجام شده که در میان نکات آن فقدان شراکت و نظرات رهبران فلسطینی، نزدیک بودن تاریخ طرح آن به انتخابات عمومی اسرائیل در ماه مارس و دفاع از آبادی‌های یهودی‌نشین است که تحت قوانین بین‌المللی غیرقانونی است. این طرح همچنین دره اردن را در مالکیت اسرائیل قرار می‌دهد. دره اردن محل اسکان ۶۵ هزار فلسطینی بوده که دست آن‌ها را به رود اردن که این منطقه حاصلخیز را سیراب می کند، باز می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کوشنر در گفتگو با کریستین امانپور از شبکه سی ان ان، ضمن دفاع از این طرح هشدار داد که بهتر است، تشکیلات خودگردان فلسطین این طرح را «مخدوش نکند.»  

او به خانم امانپور گفت:«رهبری فلسطینیان باید از خود این سئوال را بکند که آیا خواهان یک کشور (متعلق به خودشان) هستند یا نه؟ ما چارچوبی ایجاد کرده ایم که این امر را ممکن کرده و با آن‌ها با احترام رفتار می‌کند. اگر نمی‌خواهند، پس یک فرصت دیگر را مثل هر فرصت دیگری که تا بحال در زندگیشان داشته‌اند، مخدوش خواهند کرد.» 

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این طرح را قاطعانه و در کل رد کرده و وعده داده با آن «از طرق مسالمت آمیز و مردمی» مبارزه خواهد کرد.

آقای عباس گفت:«بعد از مزخرفاتی که امروز شنیدیم، هزار بار به معامله قرن می گوئیم: نه!»

به گزارش آسوشیتدپرس، معترضان فلسطینی در واکنش به این طرح لاستیک‌های خودروها و تصاویر آقای ترامپ و آقای نتانیاهو را آتش زدند.

آقای عباس همچنین در ادامه گفت: «به ترامپ و نتانیاهو می گویم: بیت المقدس برای فروش نیست: حقوق ما برای فروش و چانه زدن نیست و طرح شما، این توطئه، سرانجام نخواهد گرفت.»

آقای کوشنر با لحنی ارعاب آمیز گفت اگر فلسطینیان این طرح را رد کنند، همدردی جامعه بین‌المللی را از دست خواهند داد.

«اگر این فرصت را مخدوش کنند – که سابقه کامل از دست دادن فرصت‌ها را داشته‌اند – اگر این را مخدوش کنند، فکر می‌کنم سخت بتوانند به صورت جامعه بین المللی نگاه کنند (برایشان اسباب شرمندگی خواهد بود) و بگویند ما قربانی هستیم، بگویند ما حقوقمان را می‌خواهیم. این معامله‌ای عالی برای آن هاست.»

© The Independent