شش کشور دیگر به لیست ممنوعیت سفر ترامپ اضافه می‌شوند

اولین سری از ممنوعیت‌ها موجب اعتراضاتی در سراسر کشور شد اما این تصمیم در نهایت توسط دیوان‌عالی تایید شد

بر اساس این سیاست از سفر شهروندان نیجریه، اریتره، میانمار، سودان و قرقیزستان به ایالات‌متحده جلوگیری می‌شود.ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

طرح ممنوعیت سفر ترامپ قرار است شش کشور دیگر را نیز در برمی‌گیرد. این طرح نسخه اصلاح شده سیاستی است که سه سال پیش باعث اعتراض در سراسر کشور و اختلال و سردرگمی در فرودگاه‌های آمریکا شد. 

کاخ سفید این تغییرات را بعد از ظهر روز جمعه اعلام کرد و با این خبر به یک هفته کاری مهم رئیس جمهور پایان داد. در این هفته دونالد ترامپ مذاکرات مجدد تجاری با چین را انجام داد و همین‌طور محاکمه استیضاح در سنا را به نفع خود پیش برد.

بر اساس سیاست جدید از سفر شهروندان نیجریه - پرجمعیت ترین کشور آفریقا - و همینطور اریتره، میانمار، سودان و قرقیزستان به ایالات‌متحده جلوگیری می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترامپ در بیانیه اعلام این سیاست جدید گفته است که محدودیت‌های جدید با هدف تقویت امنیت در ارتباط با کشورهایی که به حداقل استانداردهای امنیتی آمریکا برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی پایبند نیستند، اعمال می‌شود. چاد ولف، سرپرست موقت وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران گفت، ویزاهایی که براساس این مقررات ممنوع می‌شوند جدای از ویزاهای غیرمهاجرتی هستند که معمولا برای مسافران صادر می‌شوند و ممنوعیت جدید هیچ تأثیری بر مسافران نمی‌گذارد.

به گزارش رویترز، ولف در این گفتگوی تلفنی گفت، این کشورها با مشکلات مختلفی روبرو هستند، از فناوری غیراستاندارد پاسپورت گرفته تا عدم ارائه اطلاعات کافی درباره مظنونین به تروریسم.

ولف گفت: «این کشورها در بیشتر زمینه‌ها مایل به همکاری هستند، اما به دلایل مختلفی نتوانسته‌اند حداقل شرایط تعیین شده را فراهم کنند.»

سیاست جدید هیچ تأثیری بر مفاد سیاست قبلی ممنوعیت سفر که در هفته اول رئیس جمهوری ترامپ در ژانویه 2017 اعمال شد نخواهد داشت.

طبق سیاست قبلی، مسافران و تقریبا همه مهاجران از هفت کشور مسلمان، از جمله ایران، لیبی، سومالی، سوریه و یمن اجازه سفر به آمریکا را نخواهند داشت. کره شمالی و ونزوئلا نیز هدف محدودیت ویزا قرار گرفته‌اند، اما این سیاست تنها شمار تقریبا محدودی از مسافران را در بر می‌گیرد.

نسخه اول سیاست ممنوعیت سفر بلافاصله با اعتراضاتی در فرودگاههای سراسر آمریکا، و همینطور با چالش‌های حقوقی روبرو شد. اما ، در نهایت دیوان عالی ایالات متحده با استناد به نگرانی ذاتی رئیس جمهور در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی آن را تأیید کرد.

سیاست جدید همچنین شهروندان سودان و تانزانیا را از «ویزای گوناگونی» یا به اصطلاح لاتاری گرین کارت محروم خواهد کرد.

این گزارش با همکاری رویترز تهیه شده است

© The Independent

© Reuters