ویروس کرونا؛ زنگ خطر اقتصاد چین به صدا در آمد

رئیس صندوق بین‌المللی پول از نیاز به اقدامی زودهنگام هشدار داد

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول - Fabrice COFFRINI / AFP

رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت اقتصاد چین در اثر گسترش ویروس کرونا در فصل اول سال جاری میلادی ضربه خواهد خورد و از سیاست‌گذاران کشورهای مختلف خواست خاطرنشان سازند اقداماتی سریع برای مقابله با این بحران را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت هنوز خیلی زود است که تشخیص دهیم اگر تاثیرات این ویروس نیز همان الگوی ویروس سارس در دو دهه گذشته را تکرار کند چرا که آن بار، آهسته شدن اقتصاد با احیای سریع آن همراه شد.

او به مرکز توسعه جهانی (Center for Global Development) در واشنگتن گفت: «آن بار نرخ کلی رشد و توسعه در طول سال تقریبا به نرخ سال‌های قبل رسید ولی این بار خیلی سخت است که پیش‌بینی کرد آیا ویروس کرونا هم باعث چنین اتفاقی خواهد شد چرا که شیوع و گسترش آن بسیار متفاوت است. تاثیرات بلافاصله این ویروس آشکارا بر مسافرت، گردشگری و صنعت تولید در چین قابل مشاهده است که بر فرای مرزهای آن در آسیا نیز تاثیر گذاشته است. برای فصل اول سال جاری میلادی خیلی محتمل است که تاثیراتی منفی بر اقتصاد آنها شاهد باشیم. اما آنکه بعد از این فصل چه اتفاقی خواهد افتاد امری است که نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات در حالی بیان شد که آمار دولت چین نشان می‌دهد نرخ رشد فعالیت کارخانه‌های چینی تقریبا به صفر رسیده است چرا که از سفارش‌های صادراتی در ماه‌ ژانویه حتی پیش از فراگیر شدن ویروس کرونا در سراسر کشور، کاسته شده بود.

به گفته اداره ملی آمار چین، شاخص خرید مدیران (Purchasing Managers’ Index) از ۵۰.۲ در ماه دسامبر به ۵۰ در ماه ژانویه سقوط کرد که هم‌راستا با پیش‌بینی تحلیل‌گران است که معتقد بودند این شاخص به نرخ ۵۰ امتیازی خواهد رسید که نقطه‌ای خنثی در این شاخص و برای تمییز رشد و توسعه اقتصادی از رکود است. [امتیاز زیر ۵۰ نشانه رکود و بالای ۵۰ حاکی از رشد اقتصادی است.]

سفارش‌های صادراتی چین جدید هم برای اولین بار بعد از یک سال، در ماه دسامبر رو به کاهش گذاشت. با این وجود این پژوهش قبل از تاریخ ۲۰ ژانویه انجام شده است که روزی بود که چندین خبر از ابتلا به این ویروس در سراسر نقاط جهان پخش شد. جیم رید، دبیر جهانی مطالعات اعتباری بانک دویچه (Deutsche Bank) گفت: «به همین خاطر این پژوهش و آمار به طور عمده بی‌معنی است.»

تا کنون ۲۱۳ مورد مرگ در اثر این ویروس تایید شده است (در مقایسه با ۱۷۰ نفر تا روز پنج‌شنبه) و تعداد افراد مبتلا به آن نیز از ۷۷۸۳ نفر به ۹۶۹۲ تن افزایش یافته است. آمار رسمی مبتلایان به این بیماری تا کنون از تعداد کل موارد مبتلا به بیماری سارس با ۸۰۹۶ نفر پیشی گرفته است.

کارشناسان اقتصاد چین در بانک دویچه معتقد هستند فاصله چندانی با نقطه عطف نداریم. به زعم ایشان اگر فرض بگیریم اقدامات صورت گرفته برای مقابله و محدود کردن گسترش این ویروس کارآمد بوده است، بیشترین حد موارد مبتلا به این بیماری در خارج از استان هوبی، که شهر ووهان در آن واقع است، به احتمال زیاد طی هفته آینده اتفاق خواهد افتاد.

دغدغه‌ای جدی در بازارهای مالی دنیا وجود دارد که نکند پکن به خاطر تلاش برای مقابله با ترس و وحشت همگانی سعی در مخفی کردن اطلاعات کامل درباره نحوه و زمان شروع و گسترش این ویروس دارد.

خانم جورجیوا گفت جهان امروز با بی‌ثباتی و عدم قطعیت بیشتری به خاطر ویروس‌های فراگیر، تغییرات عظیم اقلیمی، و تنش‌های سیاسی روبه‌رو است. او گفت: «آمادگی، جلوگیری، و اتخاذ تهمیداتی زودهنگام باید سرلوحه اقدامات سیاست‌گذاران باشد.»

بنابر تحقیق بانک آی‌ان‌جی (ING bank) گسترش ویروس سارس باعث ضربه ۱ درصدی به تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۰۳ شد اما عدم قطعیت درباره گسترش ویروس کرونا باعث آن شده که پیش‌بینی تاثیر آن بر شاخص‌های کلان اقتصاد به شدت سخت شود.

ضربه ۱ درصدی به تولید ناخالص داخلی چین بدان معنی است که تاثیر آن به طور عمده در کشورهای آسیایی حاشیه اقیانوس آرام دیده می‌شود و کشورهایی نظیر کره جنوبی، تایلند و مالزی از آسیبی ۰.۳ درصدی به تولید ناخالصی خود رنج خواهند برد. تاثیر این اتفاق بر تولید داخلی بریتانیا تنها چیزی حدود ۰.۰۲ درصد خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد