رئیس کمیسیون اروپا: «قدرت در تک‌روی پر زرق و برق» نیست

«لحظه ترک هرگز لحظه خوشایندی نیست، اما ما فصل جدیدی را می‌گشاییم»

نایجل فراژ رهبر حزب برگزیت در میدان پارلمان لندن، لحظاتی پس از ساعت ۱۱ شب ۳۱ ژانویه و پس از اعلام خبر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا- AFP 

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، ضمن آرزوی موفقیت برای بریتانیا در خروج از اتحادیه اروپا، هشدار داده که «قدرت در تک‌روی پر زرق و برق» نیست.

خانم فون در لاین و گروهی از مقامات بلند پایه اتحادیه اروپا، در روز خروج بریتانیا از اتحادیه، در جمعی در پارلمان اروپا گفت که اتحادیه در صدد تغییر شکل با حضور اعضای ۲۷ گانه خود است و این که آن‌ها باید به آینده پروژه اروپایی چشم داشته باشند.

خانم فون در لاین در جمع کسانی که در محل موزه تاریخ دموکراسی اروپا در پارلمان گرد آمده بودند، گفت: «ما به خوبی می‌دانیم با طلوع آفتاب فردا، فصل دیگری برای آغاز اتحاد ۲۷ گانه ما آغاز خواهد شد.

او افزود: «تجربه به ما نشان داده که قدرت در انزواگرایی پر زرق و برق نیست. هیچ کجای دیگر دنیا نمی‌بینید که ۲۷ کشور با ۴۴۰ میلیون جمعیت و ۲۴ زبان گوناگون به یکدیگر اتکا کنند، با هم کار کنند و با هم زندگی کنند. این تصادفی نیست. این نتیجه قرن‌ها تاریخ مشترک و ده‌ها سال تجربه مشترک است.»

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «اگر به روند گسترش عضویت اتحادیه اروپا نگاه کنید، می‌بینید حسن اتحادیه اروپا این است که کسی برای پیوستن به آن اجبار نداشته است. همه (کشورها) داوطلبانه به آن ملحق شده‌اند.»

خانم فن در لاین در پاسخ به اینکه اتحادیه اروپا با خروج بریتانیا چه چیز را از دست می‌دهد، گفت: «ما عضوی را از دست می‌دهیم که عملی، فروتن و در عرصه اقتصادی روشن بود. (همکاری با بریتانیا) همیشه آسان نبود، اما (کار با) هیچ‌یک از ۲۷ عضو اتحادیه آسان نیست.»

رئیس کمیسیون اروپا در اشاره به بازرگانی میان اتحادیه و بریتانیا تکرار کرد که موضع اروپا همواره این بوده که تلاش و مذاکره نمی‌تواند جایگزین عضویت شود. او افزود: «بریتانیا تبدیل به یک کشور سوم خواهد شد، و برای همه کشورهای سوم این نکته مشترک است که دولت‌هایی که قوانین و مقررات بازار مشترک را رعایت می‌کنند، می‌توانند به طور کامل از آن بهره‌مند شوند.» 

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، در این جمع گفت: «لحظه ترک هرگز لحظه خوشایندی نیست، اما ما فصل جدیدی را می‌گشاییم و تمام تلاش خود را بر روی ایجاد یک اتحادیه اروپای بلندپروازتر خواهیم نهاد.»

آقای میشل افزود: «این‌ها را در این روز استثنایی، روزی خاص برای پروژه اروپایی می‌گویم. البته ما احساس خوبی از آنچه می‌گذرد نداریم، اما احساس غالب برای من این است که مهم است به آینده پروژه اروپایی چشم داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات رؤسای کمیسیون و شورای اروپا، بخشی از استراتژی بروکسل برای مطرح کردن آینده اتحادیه اروپا، در لحظاتی است که بریتانیا آن را ترک می‌کند. قرار است اعضای ۲۷ گانه اتحادیه اروپا در سال جاری – احتمالا در روز اروپا، در ۹ ماه مه، کنفرانسی درباره آینده اتحادیه اروپا برگزار کنند. 

دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا، نیز گفت:«امروز صفحه‌ای از تاریخ اتحادیه اروپا خواهد شد، اما (این روز) همچنین به این سو خواهد برد که نهادها و کشورهایمان بیش از پیش در دفاع از این منطقه حیاتی و مردمان تاریخی آن متحد شوند.»

اما او در اشاره به مخالفان اتحادیه اروپا گفت:« چرا این افراد چنین سرسختانه در صدد از هم پاشیدن اروپا هستند؟ زیرا در میان کشورهای خودمان هم کسانی هستند که چنین راهی را دنبال می‌کنند. آن‌ها گروه‌ها و نیروهایی، در تلاش برای تضعیف اتحادیه اروپا هستند. هدفشان چیست؟»

آقای ساسولی احتمالا در اشاره به امثال ماتئو سالوینی، سیاستمدار راستگرای افراطی هموطن ایتالیایی‌اش گفت، انگیزه این افراد در حمله به اتحادیه اروپا این است که « آن‌ها از یک جهان قانونمند وحشت دارند.»

در این میان در دابلین، لئو وارادکار، نخست‌وزیر ایرلند، گفت که در مذاکرات (بازرگانی) موضع سختگیرانه ای اتخاذ خواهد کرد. آقای وارادکار - که در گرماگرم مبارزات انتخاباتی و احتمال انتخاب مجدد است، به شبکه دولتی «آر تی ای» گفت: « در دست گرفتن کنترل ماهیگیری (توسط بریتانیا) به کار نخواهد آمد، مگر آنکه کشور بتواند محصولاتش را به اتحادیه اروپا صادر کند.»

او افزود: «به همین دلیل است که به بازرگانی مرتبط می‌شود. ما در این مورد موضع محکمی اختیار خواهیم کرد تا از جوامع و صنایع ماهیگیری‌مان حفاظت کنیم.»

بریتانیا در ساعت ۱۱ شب به وقت محلی - نیمه شب بروکسل - از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

© The Independent