آیت‌الله سیستانی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد

پارلمان عراق در دو ماه گذشته بر سر انتخاب نخست‌وزیر جدید به توافق نرسیده است

مردم عراق به فساد و دخالت خارجی در کشورشان معترضند. عکس: AFP

نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نمازجمعه امروز در کربلا، از قول آیت‌الله سیستانی خواستار برپایی انتخابات پیش از موعد پارلمانی در عراق شد.

سخنان آیت‌الله سیستانی در قالب یک بیانیه تنظیم شده بود و نماینده وی آن را در مراسم نمازجمعه قرائت کرد.

مردم عمدتا شیعه عراق، از مهر‌ماه امسال، سلسله اعتراض‌هایی را در شهرهای گوناگون عراق برگزار کرده‌اند. آن‌ها خواستار برکناری سیاستمداران فاسد، عدم دخالت ایران در امور عراق و برکناری دولت بوده‌اند. بیش از 400 معترض عراقی در چند ماه گذشته به دست نیروهای امنیتی کشته‌شده‌اند. 

آیت‌الله سیستانی در این بیانیه با محکوم کردن برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با مردم عراق اعلام کرده که در ماه‌های گذشته خون‌های افراد بی‌گناه به زمین ریخته شده است و عده‌ای از معترضان توسط نیروهای امنیتی ربوده شده‌اند. 

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، دو ماه پیش از سمت نخست‌وزیری استعفا داده است ولی پارلمان از آن زمان نتوانسته بر گزینه جدیدی برای قرار گرفتن در منصب نخست‌وزیری به توافق برسد.

مهم‌ترین چالش پارلمان عراق پس از سقوط صدام، همواره ایجاد توازن میان خواسته‌های ایران و آمریکا در این کشور بوده است.

آیت‌الله سیستانی گفته است که انتخابات پارلمانی پیش از موعد، سبب خواهد شد مردم بتوانند خواسته‌های خود را بیان کنند.

او خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید شد و گفت که این دولت موظف است تا به سرعت زمینه را برای برگزاری انتخابات پارلمانی فراهم کند.

هم‌اکنون عادل عبدالمهدی، به دلیل عدم معرفی نخست‌وزیر جدید به عنوان «کفیل نخست‌وزیر»، دولت را کنترل می‌کند ولی به دلیل اعتراضات مردم عراق و مخالفت صریح آیت‌الله سیستانی، بحران سیاسی روز‌به‌روز گسترده‌تر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترور قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در روز 13 دی‌ماه، مدتی اعتراضات را کاهش داد ولی 10 روز بعد از این ترور، معترضان مجددا به خیابان آمدند و خواستار تغییرات ریشه‌ای در فضای سیاسی و اقتصادی کشورشان شدند.

برهم صالح، رئیس‌ جمهوری عراق، نیز پس از بروز بن‌بست در معرفی نخست‌وزیر جدید اعلام کرده است که به زودی شخصا فردی را برای این سمت معرفی خواهد کرد.

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر توافق ائتلاف سائرون و فتح، بر سر معرفی محمد توفیق علاوی منتشر شده بود.

آیت‌الله سیستانی همچنین به «معامله قرن» میان اسرائیل و فلسطین که دو روز پیش در واشینگتن رونمایی شد، واکنش نشان داده و آن را برنامه‌ای برای مشروعیت‌بخشیدن به اشغال‌گری خوانده است.

بیشتر از جهان