دفاع جان بولتون از مقاماتی که علیه دونالد ترامپ شهادت داده‌اند

کاخ سفید هنوز به تقاضا برای واکنش در قبال اظهارات آقای بولتون پاسخ نداده است

در حال حاضر ادامه روند استیضاح به سنا ارجاع شده است  -  REUTERS/Leah Millis/File Photo

جان بولتون، یکی از مقامات بلند پایه سابق دستگاه رهبری ترامپ، از کسانی که در تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ علیه او شهادت دادند، دفاع کرده است. 

به گزارش یک شبکه تلویزیونی در تگزاس، جان بولتون گفته است، اعضای سابق دستگاه رهبری ترامپ «از نظر خودشان در جهت منافع کشور» اقدام کرده بوده‌اند. نمایندگان دموکرات کنگره خواهان ادای شهادت جان بولتون در محاکمه استیضاح رئیس جمهوری بودند.

در حال حاضر، محاکمه استیضاح دونالد ترامپ در سنای آمریکا در جریان است. او متهم است که با تعویق کمک های نظامی آمریکا به اوکراین، دولت این کشور را برای تحقیق در مورد جو بایدن، رقیب انتخاباتی او، تحت فشار گذاشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته شبکه تلویزیونی «کی اکس ای ان» تگزاس، آقای بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، در اشاره به تحقیقات استیضاح، گفته که مقامات کاخ سفید باید «حس کنند می‌توانند بدون رویارویی با اقدامات تلافی‌جویانه نظراتشان را بیان کنند.» 

ظاهرا او در یک محفل خصوصی گفته است: «این نظریه که شهادت کسی - درباره آنچه به نظرش واقعیت است، نظام دولت را خدشه دار می‌کند، به اعتقاد من، دقیقا عکس آن درست است.»

گروهی از مقامات سابق کاخ سفید - از جمله فیونا هیل (مقام شورای امنیت ملی)، الکساندر ویندمن (مدیر امور اروپای شورای امنیت ملی) و ماری یوانووویچ (سفیر سابق آمریکا در اوکراین)، در تحقیقات مجلس نمایندگان کنگره علیه آقای ترامپ شهادت دادند.

در حال حاضر ادامه روند استیضاح به سنا ارجاع شده است که نمایندگان دموکرات آن خواهان احضار جان بولتون به عنوان شاهد بوده‌اند.

اسناد لو رفته از کتاب جدیدالانتشار آقای بولتون، موضع دادستانی علیه رئیس جمهوری را تقویت می‌کند. آقای بولتون نوشته که شنیده بوده رئیس جمهوری ترامپ گفته است، ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین باید تا زمانی که این کشور بپذیرد در مورد جو بایدن و پسرش تحقیق کنند، به تعویق بیفتد. این نخستین مورد اتهام در پرونده استیضاح آقای ترامپ است.

آقای ترامپ در واکنشی خشم‌آلود به کتاب خاطرات جان بولتون، آن را «مزخرف» خوانده و گفته است مشاور سابق امنیت ملی او اگر در این سمت باقی می‌ماند، «جنگ جهانی ششم» را به راه می‌انداخت.

احتمال دارد امید نمایندگان حزب دموکرات برای احضارجان بولتون برای شهادت در سنا - که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت دارند، ناامید شود. سنا باید تصمیم بگیرد که آیا شهود بیشتری به جلسه محاکمه آقای ترامپ احضار شوند یا نه.

قرار است سنا در روز جمعه رای خود را در این مورد صادر کند که می‌تواند به سرعت به ختم محاکمه و تبرئه آقای ترامپ منجر گردد.

کاخ سفید هنوز به تقاضا برای واکنش در قبال اظهارات آقای بولتون پاسخ نداده است.

© The Independent