هشدار دیپلمات ارشد ایرانی: آمریکا به «رویارویی خطرناک نظامی» نزدیک می‌شود

«امیدواریم درک کنند که به بازی بسیار خطرناکی دست زده‌اند که می‌تواند برایشان پیامدهایی داشته باشد»

در حالی که تنش‌ها در منطقه رو به افزایش است، یکی از بلندپایه‌ترین دیپلمات‌های ایران هشدار می‌دهد که آمریکا دارد «به رویارویی نظامی خطرناکی کشیده می‌شود.»

سفیر ایران در بریتانیا از رهبران اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، و مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به عنوان کسانی نام برد که تصور می‌کند در تلاش برای راه انداختن درگیری‌اند.

این اتهام پس از اعزام گروه ضربتی ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس مطرح شد، و نیز پس از آن‌که، بنا به گزارش‌ها، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، پاتریک شنهان، در جلسه مقام‌های ارشد امنیت ملی، یک طرح اضطراری نظامی برای درگیری با ایران ارائه کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، این طرح به دستور آقای بولتون تهیه شده، و شامل اعزام بیش از ۱۲۰ هزار نیرو به منطقه، در صورت حمله ایران به نیروهای آمریکایی یا سرعت بخشیدن به تکمیل سلاح‌های هسته‌ای است.

اما آقای ترامپ گزارش نیویورک تایمز را «خبر کذب» خواند. او گفت که اگر بنا باشد طرحی برای جنگ با ایران تهیه شود «خیلی بیشتر از این نیرو می‌فرستیم.»

همزمان، از واشنگتن گزارش‌هایی رسید مبنی بر این که محققان آمریکایی باور دارند که ایران یا گروه‌های مسلح وابسته به به چهار نفتکش در منطقه حمله کردند و با استفاده از مواد منفجره، آسیب شدیدی به کشتی‌ها زدند. ایران قویاً دست داشتن در حملات را تکذیب کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در تهران تأکید کرد که کشورش در پی درگیری نظامی نیست، و به باور او، آمریکا هم نیست. آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «جنگ نخواهد شد. ما در پی جنگ نیستیم و آنها هم نیستند. خودشان می‌دانند که این به نفع‌شان نیست.»

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن گفت: «متاسفانه کسانی در منطقه به دونالد ترامپ مشورت می‌دهند که وزرای ما به آنها «تیم ب» می‌گویند، کسانی که سیاست رویارویی پیش گرفته‌اند و با همکاری جان بولتون می‌خواهند آمریکا را به درگیری با ایران بکشانند. سوال این است که آیا در واشنگتن کسانی هستند که بتوانند از افتادن به این دام پرهیز کنند. اشخاصی که برای ایجاد رویارویی تلاش می‌کنند، در منطقه بسیار فعال بوده‌اند. به باور ما، این اشتباه محض، و خطای محاسبه محض است. امیدواریم درک کنند که وارد بازی بسیار خطرناکی شده‌اند که می‌تواند پیامدهایی برایشان داشته باشد. امیدواریم این روند متوقف شود، و اشخاص شروع به رفتار مسئولانه کنند.»

تا کنون مدرکی مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله ها ارائه نشده، ولی این حملات تنش‌ها را تشدید کرده و حضور نظامی در اطراف تنگه هرمز را که گذرگاه نفتکش‌های حامل یک پنجم نفت مصرفی سالانه جهان است، افزایش داده است.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی مستقیماً ایران را مسئول حمله‌ها نخوانده‌اند، حمله‌هایی که تهران آنها را «وحشتناک» توصیف کرده، و یک نماینده مجلس، اسرائیل را مظنون اصلی آنها عنوان کرده است.

هفته پیش دولت آمریکا گفت که شواهد اطلاعاتی «مشخص و متعبری» دارد که ایران یا متحدانش آماده حمله به هدف‌های آمریکا در منطقه می‌شوند. آقای ترامپ تهدید کرد که «اگر اتفاقی بیفتد، ایران دچار دردسر ناجوری خواهد شد.» به گفته مقام‌های امنیتی و سیاسی، هشدار اطلاعاتی از سوی اسرائیل داده شده بود.

آقای بعیدی نژاد تأکید کرد که ایران کاملا از افزایش نیروهای آمریکایی آگاه است و بی نهایت مراقب است که از هر درگیری احتمالی پرهیز کند.

او گفت: «حضور نظامی آمریکا در منطقه بسیار بالاست، ما این را می‌دانیم، و می‌دانیم که هر خطای محاسبه ای بسیار زیانبار خواهد بود.»

«اما صادقانه بگویم که پس از این آمادگی نظامی آمریکا، ما در واقع انتظار برخی حوادث را داشتیم، چون اشخاصی در واشنگتن و جاهای دیگر هستند که سعی دارند آمریکا را به رویارویی نظامی بکشانند و می‌کوشند بهانه‌ای برای این کار پیدا کنند تا شاید افکار عمومی را برای اقدام علیه ایران آماده کنند.»

سفیر ایران هر گونه دخالت ایران در حمله به نفتکش‌ها را تکذیب کرد. او گفت: «ما نمی‌دانیم کار چه کسی بود، باید شواهدی به دست بیاوریم. ولی این حادثه بسیار مشکوک است. چند ساعت بعد از گزارش‌های خبری در این مورد، امارات از اظهار نظر خودداری کرد و اصلا منکر هر اتفاقی شد. ولی بعد ناگهان تلاشی هماهنگ برای هدایت اخبار شروع شد تا القا کنند که ایران و «نایب‌هایش» احتمالا در آن دست داشته‌اند. ما نمی‌دانیم چه کسی این اخبار را هماهنگ می‌کند، ولی از دید ما بسیار مشکوک است.»

این موضوع که عناصری در تلاش برای ایجاد درگیری‌اند، در گفته‌های دیگر  مقام‌های ایرانی هم منعکس شد.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی مجلس ایران گفت: «ایران و آمریکا می‌توانند خودشان این بحران را مدیریت کنند.

«اما طرف‌های ثالثی هستند که ممکن است با حرکات انحرافی فضای منطقه را از نظر امنیتی حساس‌تر کنند. گروه‌های مختلفی هستند که هدفشان ناامن کردن منطقه است. بنابراین، باید خطوط قرمزی میان ایران و آمریکا در مدیریت این حوادث باشد تا نگذارد که طرف‌های ثالث بحران سازی کنند.»

وزیر خارجه ایران ادعا کرد که «اشخاص افراطی» در آمریکا به دنبال سیاست های خطرناکند.

محمد جواد ظریف که از هند دیدار می‌کرد، گفت که موضوع را با مقامات هندی در میان  گذاشته است. در این جلسه، در باره نگرانی از اعمال خرابکارانه مشکوک در منطقه هم بحث شد.

«ما اعلام کردیم که این گونه اعمال برای ایجاد تنش در منطقه را از قبل پیش بینی کرده بودیم....ما در باره مسائل منطقه‌ای و خطرات سیاست‌هایی که اشخاص افراطی در دولت آمریکا و منطقه می‌خواهند بر منطقه تحمیل کنند، گفتگو کردیم.»

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه