طرح ترامپ هیچ  راهی برای صلح ارائه نمی‌دهد

این طرح رهایی‌بخش تصاحب‌گرانه شاید تنها منافع سیاسی نتانیاهو را تأمین کند

بنیامین نتانیاهو در رونمایی از «معامله قرن»،کاخ سفید، واشینگتن،۲۸ ژانویه ۲۰۲۰-ALEX WONG /AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، «معامله قرن» را برای حل درگیری اسرائیل و فلسطین فاش کردند. در واقع، مفسران محافظه‌کار در این مورد هم‌رأی بودند که این بهترین توافقی است که اسرائیل می‌توانست آرزو کند.

این توافق - که بدون مذاکره با رهبران فلسطینی انجام شده است و بدون حضور حتی یک شخص فلسطینی اعلام شده است، به اسرائیل چراغ سبز می‌دهد تا حدود یک سوم از کرانه باختری را ضمیمه خاک خود کند، و مجموعه‌ای از جزایر دور از هم را در دریای قلمرو اسرائیل، برای فلسطینی‌ها باقی بگذارد.

طرح ترامپ هیچ  راهی برای صلح ارائه نمی‌دهد، بلکه، صرفا یک سرگرمی بی‌دردسر است برای رئیس جمهوری آمریکا که با استیضاح روبه‌رو است، و نخست وزیر اسرائیل که با اتهامات جدی فساد مواجه است. اما این به تنهایی دلیلی برای مخالفت با این طرح نیست؛ این طرح باید بر اساس خصوصیات ذاتی آن ارزیابی شود.

این طرح که به ظاهر یک راه حل مبتنی بر «دو کشور» است، در عمل همان طرح الحاق است که اسرائیل، یا حداقل جنبش شرکای اسرائیلی، آرزوی آن را داشته است. ترامپ از یک سیاست تنش‌زا حمایت کرده است که حتی در بین مردم اسرائیل هم چندان طرفدار ندارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر اسرائیلی‌ها تمایلی به الحاق سرزمین‌های فلسطینی ندارند. این پیروزی ظاهری این امکان را به اسرائیل می‌دهد که مناطقی از کرانه باختری را که بیشتر اسرائیلی‌ها هرگز اسم آن را هم نشنیده‌اند، چه برسد به آن که در آن زندگی کرده باشند، تحت کنترل خود دربیاورد (طبق گزارش سازمان مردم‌نهاد اسرائیلی «صلح همین حالا»، کمتر از۵ درصد اسرائیلی‌ها خارج از خط سبز زندگی می‌کنند.)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح ترامپ باعث تسریع حاکمیت کامل نظامی اسرائیل می‌شود که مجری آن سربازان نوجوان اسرائیلی هستند که زخم ناشی از آن را تا پایان زندگی خود همراه خواهند داشت. به همین خاطر است که،. به ‌رغم یک دهه حمله پرهزینه نتانیاهو به اردوگاه صلح اسرائیل، اکثر مردم اسرائیل مخالف رؤیای «اسرائیل بزرگ» جنبش شهرک‌های اسرائیل هستند، و از راه حل «دو کشور» حمایت می‌کنند.

در نهایت، توافقی که بین اسرائیل و آمریکا صورت گرفته است، هرگز درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را حل نخواهد کرد. این تصور که نادیده گرفتن نگرانی‌ها و اولویت‌های فلسطینیان به معنای حمایت از اسرائیل است، به طرز خطرناکی کوته‌بینانه است. در واقع، صدها کارشناس امنیتی اسرائیل در این مورد هم‌رأی هستند که اگر کشور فلسطین در کنار اسرائیل تأسیس نشود، آینده اسرائیل در خطر خواهد بود. به همین دلیل، حمایت از این رؤیا، که تنها خشونت و خونریزی را در منطقه تشدید می‌کند، موضعی ضداسرائیلی است.

این طرح رهایی‌بخش تصاحب‌گرانه، شاید منافع سیاسی نتانیاهو را تأمین کند، اما به هیچ وجه به نفع اسرائیل نیست. جدا از این، طرح مذکور، صلح این کشور با اردن را نیز که به زحمت به دست آمده است، به خطر می‌اندازد؛ در حالی که بسیاری تصدیق می‌کنند که این صلح مهمترین سرمایه استراتژیک اسرائیل است.

دوستان واقعی اسرائیل نباید از طرح خطرناک جناح‌راستی‌های افراطی که در حال حاضر در اسرائیل و ایالات متحده قدرت را در دست دارند، حمایت کنند. نادیده گرفتن نیازها و حقوق فلسطینی‌ها، در عمل حمایت از اسرائیل نیست، چون این طرح صرفا اسرائیلی‌ها و فلسطینیان را با خطر روبه‌رو می‌کند. توافق ترامپ صرفا اسرائیلی‌ها و فلسطینیان را دچار درگیری بیشتر می‌کند. بریتانیا باید این طرح را رد کند، و تلاش‌هایش را در چارچوب تلاش برای صلح واقعی بین دو کشور مستقل که در کنار هم زندگی کنند، از سر بگیرد.

مایا ایلانی، معاون نهضت یهودیان بریتانیا، «یاخاد»، برای راه حل دو کشور در سرزمین‌های اسرائیلی-فلسطینی، و پایان دادن به اشغالگری اسرائیل است.

© The Independent