واکنش فلسطینی‌ها به طرح صلح خاورمیانه (معامله قرن)‏

معامله قرن، باعث افزایش وحدت میان جناح های مختلف فلسطینی شده است

تظاهرات در شهرهای مختلف فلسطین در مخالفت با اعلام معامله قرن ادامه دارد. عکس از: ‏AFP‏ ‏

پس از اعلام طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن، از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، فلسطینی ها در سراسر کشور دست به تظاهرات زده و مخالفت شدید خود را با طرح صلحی که شامل نقشه جدیدی از فلسطین بوده و بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرده است، نشان دادند. آن چه بیشتر از همه منجر به خشم فلسطینیان شده این است که این طرح صلح نه تنها از اسرائیل جانبداری کرده بلکه سراسر به زیان فلسطین است، زیرا معامله قرن، افزون بر این که تأکید بر انحلال دولت فلسطین داشته و خواستار خلع سلاح گروه های مقاومت فلسطینی می شود، به پناهندگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین های آن ها را نمی دهد.

رو نمایی از طرح صلح خاورمیانه در حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ضربه ای سختی به فلسطینی ها زده و خشم آن ها را برانگیخته است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، معامله قرن را تجاوز آشکاری به تمام معیارهای صلح و قطعنامه های بین المللی دانسته و افزوده است که بیت المقدس برای فروش نیست و معامله قرن، در واقع "سیلی قرن" است و این طرح صلح نیز مانند دسیسه های دیگر به زباله دان تاریخ می رود. محمود عباس از ملت فلسطین خواسته است تا به منظور ابراز مخالفت با این طرح صلح، در سراسر کشور دست به تظاهرات بزنند و مخالفت شدید خود را با این توطئه آشکار کنند. وی تأکید کرده است که از این پس، روند صلح مبتنی بر قطعنامه های سازمان ملل را به جای آمریکا، با گروه چهار خاورمیانه مطرح خواهد کرد، به ویژه پس از این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و شماری از رهبران عرب به رهبری فلسطین اطمینان دادند که طرح صلح ترامپ رد کرده و از موضع فلسطین در قبال معامله قرن، حمایت خواهند کرد.

از سوی دیگر، فلسطین در گام نخست، خواستار تشکیل اجلاس فوری اتحادیه عرب شده تا تحولات اخیر را با سران کشورهای عربی مورد بحث و بررسی قرار دهد، سپس فلسطین سعی دارد نشست دیگری را در سازمان همکاری اسلامی دایر کرده و پیش از آن که برای ابطال معامله قرن، به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کند، با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، دیدار و گفت و گو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سازمان های حماس و جهاد اسلامی نیز در دیداری با محمود عباس، در نوار غزه ضمن تأکید بر همبستگی، به وی اطمینان دادند که از تمام تلاش ها و برنامه های او در راستای مخالفت با طرح صلح ترامپ، حمایت خواهند کرد.

در همین راستا، منصور ابو کریم، کارشناس سیاسی گفت: از آن جا که سازمان حماس می داند که محمود عباس می تواند مسئله ای مقابله با طرح صلح ترامپ را به صورت رسمی در سطح بین المللی مطرح و پیگیری کند، حمایت خود را از وی ابراز داشته است.

از سوی دیگر، محمد دحلان، رهبر جنبش اصلاح طلب در سازمان فتح از محمود عباس خواسته است تا برای مقابله با معامله قرن، اقدامات جدی را اتخاذ کند. در نامه که محمد دحلان به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نوشته است، چنین آمده است: " برادرم، امروز ملت فلسطین در آستانه ورود به یک مرحله سرنوشت ساز است، بنابر این، لازم است همه ای مان در تلاش برای تحکیم وحدت و همبستگی باشیم و در راستای دفاع از حقوق، ارزش ها و مقدسات خود کنار هم قرار بگیریم و اجازه ندهیم برخی اختلاف نظرها، مانع انجام این مسئولیت بزرگ شود."

دحلان همچنان تأکید کرده است که بایستی تمام جناح های فلسطینی حمایت خود را از تلاش های محمود عباس برای مقابله با طرح صلح ترامپ، اعلام کنند، زیرا محمود عباس با توجه به موقعیت سیاسی که دارد می تواند از حقوق فلسطینیان دفاع کند.

برای بیرون رفت از بن بست کنونی، دحلان پیشنهاد کرده است که بهتر است محمود عباس بلافاصله به سازمان ملل برود و در آن جا تأسیس کشور فلسطین را در چارچوب مرزهای پیش از جنگ سال 1967 و دور از توافق نامه اسلو اعلام کند، البته بر اساس قطعنامه 19/67 مجمع عمومی سازمان ملل، بایستی شهر بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین باشد.

به گفته یکی از مقامات ارشد سازمان فتح، محمود عباس پیشنهاد محمد دحلان را پذیرفته و تأکید کرده است که برای رد طرح صلح ترامپ به زودی با سازمان ملل وارد مذاکره می شود و راه های تشکیل کشور فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

در پیوند به مسئله ای خلع سلاح جناح های مسلح فلسطینی در نوار غزه، محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی حماس، گفت: اسرائیل بارها تلاش کرده است تا فلسطینیان را خلع سلاح کند، اما نه تا کنون به انجام این اقدام موفق بوده و نه هرگز موفق خواهد شد، البته نه آمریکا و نه نیروی دیگری در جهان می تواند فلسطینی ها را خلع سلاح کند.

محمود الزهار در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، تأکید کرد طرح خلع سلاح سازمان های حماس و جهاد اسلامی زمانی ممکن می شود که هیچ فلسطینی در جهان زنده نماند، زیرا مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر هرگز خاموش شدنی نیست. وی علاوه کرد: "مقاومت مسلحانه، تنها راه مقابله با طرح ترامپ است و سلاح مقاومت همان چیزی است که نتانیاهو و ترامپ از آن هراس دارند." الزهار ادامه داد که سرنوشت فلسطین و بیت المقدس را نمی توان با ذهنیت و اندیشه یک دلال املاک (دونالد ترامپ) تعیین کرد و تردیدی نیست که نقشه ترامپ بیانگر واقعیت سیاست آمریکا در قبال مسئله ای فلسطین است.

از سوی دیگر، تمام نهادهای حقوقی فلسطین، طرح صلح ترامپ را رده کرده و آن را در مغایرت با قوانین بین المللی قلمداد کردند. در این میان، 34 نهاد حقوقی فلسطینی – آمریکایی اعلام کردند که معامله قرن، تلاشی در راستای تحمیل اقدامات تبعیض آمیز اسرائیل بر ملت فلسطین است، افزون بر آن، ترامپ و نتانیاهو سعی دارند با استفاده از هیاهوی معامله قرن، خود را از چالش های سیاسی که در آن ها گیر افتاده اند، نجات دهند.

در واکنش به اعلام طرح صلح ترامپ، شهروندان فلسطینی با شماری از رهبران جناح های فلسطینی در نوار غزه دست به تظاهرات گسترده ای زده و ضمن سر دادن شعارهای در مخالفت به معامله قرن، عکس های ترامپ و نتانیاهو را آتش زدند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia