استیضاح ترامپ؛ دستیار جولیانی خواستار شهادت دادن در دادگاه شد

لو پارناس، دستیار رودی جولیانی: «رئیس جمهوری همه چیز را می‌دانست«

آقای پارناس پارسال بابت اتهامات تخلفات مالی در کارزار انتخاباتی ترامپ محکوم شده بود - Alex Wong/AFP

لو پارناس، دستیار رودی جولیانی، سرزده  به ساختمان کنگره ایالات متحده رفت و خواهان دیدار با سناتورها شد تا روایت خودش را از ماجرای جنجالی استیضاح بیان کند.

خبرنگاران، آقای پارناس را هنگام ورود به  ساختمان کنگره دیدند و پرسیدند، اگر سناتورها حاضر باشند به حرف‌هایش گوش دهند، چه چیزهایی برای گفتن دارد.

آقای پارناس در پاسخ گفت: «شاهدان را احضار کنند. رئیس جمهوری همه چیز را می‌دانست.»

او در ادامه ادعا کرد که غیر از بده بستانی که در مکالمه ۲۵ ژوییه بین دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی بر آن انگشت گذاشته شده است و در آن، طرف آمریکایی از دولت اکراین درخواست کرده بود که در مورد رقیب سیاسی داخلی‌اش تحقیق و تفحص کنند، «بده‌بستان‌های بسیاری» وجود داشته است. آن مکالمه، شکایت فرد افشاگری را در پی آورد، و سپس به تحقیقات استیضاح منجر شد که اکنون به محاکمه استیضاح آقای ترامپ در مجلس سنا انجامیده است.

آقای پارناس پارسال بابت اتهامات تخلفات مالی در کارزار انتخاباتی ترامپ محکوم شده بود، و یک قاضی فدرال در روز سه‌شنبه حکم داده بود که می‌تواند در جلسه تحقیقات سنا برای استیضاح حضور یابد، اما حق ندارد برای این کار، «پایشگر» جی‌پی‌اس متصل به مچ پای‌ خود را باز کند. اما ظاهراً طبق ضوابط مجلس سنا، او اجازه نداشته است که با چنان وضعیتی وارد ساختمان سنا شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته این نخستین بار نیست که آقای پارناس ادعا کرده است که آقای ترامپ کاملاً از طرح او و آقای جولیانی برای واداشتن اوکراین به تحقیق در مورد جو بایدن (نامزد محتمل حزب دمکرات برای انتخابات ۲۰۲۰) اطلاع داشته است. این تاجر ادعا کرده است که علاوه بر آقای ترامپ، سایر مقامات بلندپایه، از جمله مایک پنس، ویلیام بار، و جان بولتون نیز در آن ماجرا دستی داشته‌اند.

در مصاحبه‌ای که آقای پارناس اخیراً با ام‌اس‌ان‌بی‌سی انجام داده بود، نظر وی را در مورد این ادعای ترامپ پرسیدند که گفته بود آقای پارناس یا دستیار محکوم شده وی، ایگور فرومن، را نمی‌شناسد، و آقای پارناس گفته بود که رئیس جمهوری «دروغ گفته است. البته نه آن که با هم دوست باشیم... اما او دقیقاً ما را می‌شناسد. او به‌خصوص مرا دقیقاً می‌شناسد، چون در ماجراهای بسیاری با هم تعامل داشته‌ایم.»

آمدن آقای پارناس به ساختمان کنگره، چند روز بعد از گزارش نیویورک تایمز در مورد جزییات ادعاهای مندرج در کتاب در دست انتشار آقای بولتون (مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری در آن هنگام) صورت می‌گیرد. آقای بولتون در دست‌نوشته کتابش ادعا کرده است که رئیس جمهوری خبر داشت که می‌خواهند رئیس جمهوری اوکراین را با پیشنهاد دعوت به دیدار از کاخ سفید و رفع ممانعت از ارسال کمک مالی نظامی (مصوب کنگره)، به تحقیق در مورد بایدن‌ها ترغیب کنند.

این ادعاها سبب شد که بار دیگر تقاضا برای فراخواندن شاهدان جدید، از جمله آقای بولتون، به جلسه تحقیقات سنا مطرح شود. آقای بولتون هم پیش از این به تمایل خود برای شهادت دادن اشاره کرده بود.

اما آقای جولیانی شخصاً در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس نیوز در پاسخ به ادعاهای مندرج در دست‌نوشته کتاب آقای بولتون، گفته است که آقای بولتون «هرگز به من نگفت که به نظر او کارهایی که دارم در اوکراین می‌کنم مشکل‌ساز می‌شود. حتی یک بار هم چنین حرفی نزد. هرگز اشاره‌ای هم نکرد. هرگز برای من یادداشتی نفرستاد. فکر می‌کردم دوست صمیمی من باشد. خیلی برای من سخت است و خیلی حس ناخوشایندی دارم. اما تنها نتیجه‌ای که می‌توانم بگیرم این است که از پشت به من خنجر زده است.»

© The Independent