گوجه فرنگی‌های خوشمزه‌تری به بازار می‌آید

یافتن ژن نادری که مشخصاً به مزه گوجه فرنگی ارتباط دارد، چنین تحولی را امکان پذیر می‌کند.

یافتن ژن نادری که مشخصاً به مزه گوجه فرنگی ارتباط دارد، چنین تحولی را امکان پذیر می‌کند. در جریان معرفی این پروسه، گوجه فرنگی‌کاران تجارتی از ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر آفت و بیماری و دوام بیشتر در قفسه‌ها طرفداری کردند. اما این‌ها دیگر ژن‌هائی را که عامل کیفیت‌های بهتر مانند مزه به شمار می‌آید نادیده می‌گیرد.

دکتر کلیفورد ول، مدیر برنامه پژوهش‌های گیاهی در بنیاد ملی علوم گفت :«چند بار می‌شنوید که کسی می‌گوید گوجه فرنگی‌های موجود در فروشگاه کاملا با نمونه‌های سنتی تطبیق نمی‌کند.»

حالا، دانشمندان فکر می‌کنند می‌توانند دوباره گوجه فرنگی‌هائی با طعم و مزه نمونه‌های وحشی آن عرضه کنند. این کار در پی پژوهش‌هائی روی تمام ژن‌های گوجه فرنگی از ۷۲۵ نوع کشت شده متفاوت و نمونه‌های خود رو و وحشی آنها ممکن شده است.

بنا به یک گزارش مطالعاتی که در نشریه «نیچر ژنتیکیس» منتشر شده، در حالی که گوجه فرنگی کشت شده بسیار متنوع است، پایگاه ‌ژنتیکی محدودی دارد.

پژوهشگران در بررسی نزدیک ۵ هزار ژن جدید، شکل نادری از یک ژن به نام TomLoxC یافتند که گوجه فرنگی را خوشمزه‌تر می‌کند. این ژن در ۹۱٫۲ در صد گوجه فرنگی‌های وحشی حضور دارد اما فقط در ۲/۲ درصد گوجه فرنگی‌های کشت شده دیده می‌شود.

پروفسور جیمز جیووانونی، عضو موسسه بویس تامپسون در ایتاکا، در ایالت نیویورک، گفت «شکل نادر TomLoxC  اینک یک فرکانس هفت درصدی در انواع گوجه فرنگی مدرن دارد، بنابراین روشن است که پرورش دهندگان انتخاب آنرا آغاز کرده‌اند، احتمالا به این دلیل که در سال‌های اخیر بیشتر روی طعم و مزه تمرکز کرده‌اند.»

او گفت :« ما همچنین متوجه شدیم که این ژن ترکیبات طعمی از کاروتنوید تولید می‌کند، رنگ دانه‌هایی که گوجه فرنگی را قرمز می‌کند. بنابراین، وظیفه‌ای ورای آنچه انتظار می‌رفت داشت، نتیجه‌ای که برای طرفداران گوجه فرنگی‌های مزه دار جالب است.»

گوجه فرنگی یکی از پر مصرف‌ترین سبزی‌ها – هرچند که واقعا میوه است ـ با تولید سالانه ۱۸۲ میلیون تن در جهان، به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار است.

دانشمندان می‌گویند پرورش دهندگان گوجه فرنگی باید قادر شوند از این اطلاعات ژنتیکی برای افزایش سریع مزه آن استفاده کنند، در همین حال ژن‌هایی را که آنرا از نظر اقتصادی سوده می‌کند نگاهدارند.

پروفسور ژانگجون فی از موسسه بویس تامپسون گفت :«پژوهش در باره تمام ژن‌ها اساسا منبعی از ژن‌های اضافی که ظاهراً وجود ندارد، فراهم می‌آورد.  و پرورش دهندگان می‌توانند خودشان ژن‌هایی را که موجب بهتر شدن طعم و مزه گوجه فرنگی می‌شود انتخاب کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان