رهبران فلسطینی خواهان بایکوت طرح صلح در خاورمیانه شده‌اند

براساس این طرح، بیت‌المقدس پایتخت تقسیم‌ناپذیر اسرائیل خواهد بود

معترضان فلسطینی مخالف طرح صلح ترامپ در شهر رفح، نوار غزه - SAID KHATIB / AFP

به‌رغم تحریم رهبران فلسطین، رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ و نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، جزئیات طرح صلح خود برای خاورمیانه را اعلام کردند.

ترامپ، نتانیاهو را به خاطر «شجاعت» و «برداشتن این گام جسورانه» ستود و حضار با کف زدن او را تحسین کردند.

طبق طرح کاخ سفید، بیت‌المقدس کاملا تحت کنترل اسرائیل خواهد بود و این، خواست فلسطینی‌ها مبنی بر انتخاب کلیه بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت را رد می‌کند.

ترامپ به شوخی گفت: «البته این توافق بزرگی نیست، چون من قبلا آن را برای شما انجام داده‌ام.»

در این طرح جدید، فلسطینی‌ها پایتخت خود را در داخل بیت‌المقدس شرقی خواهند داشت - اگرچه مشخص نیست که شامل چه مناطقی می‌شود.

ترامپ در ادامه گفت: «ما هرگز از اسرائیل نخواهیم خواست که بر سر امنیت خود سازش کند. نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ با هدف تبلیغ برای انتخاب دوباره خود، با خودستایی گفت: «من کارهای زیادی برای اسرائیل کرده‌ام.» او به چند مورد، از جمله خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران، اشاره کرد.

حضار دوباره برای او کف زدند؛ اما وقتی گفت که می‌خواهد در چارچوب این طرح «کارهای بزرگی برای فلسطینی‌ها» هم انجام شود، سکوت سالن را فرا گرفت.

ترامپ پیش‌بینی کرد که این طرح یک میلیون شغل جدید در فلسطین ایجاد کند و فقر را در مناطق این گروه ریشه‌کن کند. او از فلسطینی‌ها خواست که با چالش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز، از جمله برخورد قاطع با اقدامات و تأمین بودجه گروه‌هایی مانند حماس، روبه‌رو شوند.

نتانیاهو نیز با تحسین این طرح، آن را راهی معقول برای رسیدن به صلح پایدار دانست و گفت این اولین طرحی است که نیاز اسرائیل به امنیت را به طور کامل به رسمیت می‌شناسد.

او گفت که طرح‌های قبلی نتوانستند توازن درستی ایجاد کنند. مثلا، طرح‌هایی که پیشنهاد می‌کردند اسرائیل از دره اردن خارج شود.

نتانیاهو با آن صدای بم همیشگی گفت، حضور در آن مناطق به اسرائیل اجازه می‌دهد که خودش از خودش دفاع کند.

نتانیاهو با تحسین فراوان ترامپ، گفت که او اولین رهبر جهان است که حاکمیت اسرائیل بر همه شهرک‌های ساخته‌شده در منطقه تحت اشغال کرانه باختری به رسمیت می‌شناسد. طبق قوانین بین‌المللی، شهرک‌های اسرائیلی غیرقانونی تلقی می‌شوند.

نتانیاهو سخنان خود را چنین ادامه داد: «اسرائیل باید بر دره اردن و دیگر مناطق استراتژیک کرانه باختری حق حاکمیت داشته باشد. این برای امنیت ما حیاتی است.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین اعتراف کرد که ممکن است «بسیار طول بکشد» تا طرف فلسطینی فرآینده صلح را شروع کند، اما هر وقت شروع کنند «اسرائیل آماده است.»

علاوه بر وضعیت بیت‌المقدس، یکی دیگر از موانع اصلی پذیرش این طرح از سوی فلسطینی‌ها، این است که حق بازگشت آن‌ها به سرزمین‌هایی که در جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1948 از دست دادند، انکار شده است.

نتانیاهو گفت: «این طرح روشن می‌کند که مشکل پناهندگان فلسطینی باید خارج از کشور اسرائیل حل شود.»

اما یکی از مقامات ارشد حماس گفت که این گروه «توطئه‌های» اعلام شده در این توافق را رد می‌کند و از تمام گزینه‌ها برای مقابله با آن استفاده خواهد کرد.

خلیل الحیه، مقام ارشد حماس، که در یکی از چند تظاهرات شکل گرفته در نوار غزه تحت کنترل این گروه شرکت کرده بود، گفت: «ما مطمئن هستیم که مردم فلسطین اجازه نخواهند داد که این توطئه‌ها به نتیجه برسد. بنابراین، همه ما از همه گزینه‌ها استفاده خواهیم کرد. اشغالگران و دولت آمریکا مسئول کاری خواهند بود که انجام داده‌اند.»

در عین حال، دولت بریتانیا گفته است که از این طرح حمایت می‌کند و آن را «گامی مثبت به جلو» می‌داند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که سفرایی از کشورهای عمان، امارات و بحرین در جلسات حضور داشته‌اند.

© The Independent