همسر و پدر دو قربانی سرنگونی هواپیمای اوکراینی: بگذارید خانواده‌ها برای شرکت در خاکسپاری از ایران خارج شوند

حامد اسماعیلیون ازعدم همکاری ماموران فرودگاه تهران با خانواده قربانیان خبر داد

طرحی از پریسا و ری‌را همسر و فرزند حامد اسماعیلیون که این نویسنده مقیم کانادا در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است 

حامد اسماعیلیون، پزشک ایرانی مقیم کانادا که در ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی همسر و دختر خود را از دست داد، در پستی فیس‌بوکی از بروز برخی مشکلات در راه سفر خانواده قربانیان به کانادا خبر داد.

او در این پست خطاب به ماموران فرودگاه تهران نوشته که اجازه دهند اعضای خانواده‌ها به راحتی برای شرکت در مراسم خاکسپاری به کانادا بروند.

او در این پست به ابعاد مشکلات ایجاد شده اشاره نمی‌کند، اما قبلا مقامات تهران خطاب به مقامات کانادا گفته بودند که آنها کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند. آنها همچنین هشدار دادند که موضوع سیاسی نشود.

دولت کانادا در ادامه تلاش‌های خود برای حمایت از قربانیان و خانواده‌های آنها اعلام کرده که در مدت بسیار کوتاهی برای آنها ویزا صادر می‌کند. به گفته حامد اسماعیلیون روند صدور ویزا چند ساعته بوده و ظاهرا ماموران فرودگاه در مورد اینکه چرا ویزا به سرعت صادر شده از خانواده قربانیان هنگام عزیمت به کانادا پرس و جو کرده‌ و سفر آنها را دشوارتر کرده‌اند.

بویینگ ۷۳۷ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه با شلیک دو موشک مجاورتی از پدافند هوایی سپاه در نزدیکی فرودگاه امام خمینی در تهران سرنگون شد. همه ۱۷۶ مسافر و خدمه این پرواز از کشورهای کانادا، ایران، اوکراین، بریتانیا، سوئد و افغانستان جان باختند. مقامات جمهوری اسلامی تا سه روز برخورد موشک به این هواپیما را تکذیب می‌کردند و در نهایت نیز تحت تاثیر فشار رسانه‌ای و بین‌المللی از جمله پیگیری‌های دولت کانادا ناگزیر به اعتراف شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما درحالی که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا بیشترین همراهی را با خانواده قربانیان ایرانی-کانادایی داشته و آنها را تحت حمایت مادی و معنوی قرار داده است، عملکرد مقامات جمهوری اسلامی در همه مراحل این ماجرا از انکار واقعیت‌ها تا نحوه خاکسپاری و حمایت از خانواده قربانیان، به شدت مورد انتقاد قرار دارد. 

پیش از این عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفته بود که ایران تابعیت دوگانه قربانیان را نمی‌پذیرد. اقدامی که به گفته ترودو می‌تواند در روند ارایه کمک‌ها و خدمات دولت کانادا، مانع ایجاد کند.

از سوی دیگر خانواده قربانیان در ایران نیز برای خودداری از تماس با رسانه‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند.

نحوه برگزاری مراسم خاکسپاری قربانیان در ایران با تدابیر شدید امنیتی و به شیوه دلخواه حکومت از جمله مواردی است که در کنار انکارها و ابهام‌های موجود،‌ به شدت مورد انتقاد قرار دارد.

اکنون برخی از خانواده‌ها قصد دارند پیکر عزیزان خود را در کانادا به خاک بسپارند یا در مراسم یادبود آنها در کانادا شرکت کنند و به نظر می‌رسد در این روند هم موانعی ایجاد شده است.

حتی برخی گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که به خانواده قربانیان گفته شده در صورتی که با نیروهای امنیتی همکاری نکنند، ‌پیکر جان‌باختگان به آنها تحویل داده نمی‌شود.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند این هواپیما بر اثر خطای انسانی و به دلیل عدم تشخیص هواپیمای مسافربری از موشک کروز سرنگون شده است. اما تردید‌های بسیاری در این زمینه مطرح است، از جمله اعلام نشدن منطقه پرواز ممنوع در زمانی که حمله‌های موشکی سپاه علیه پایگاه‌ نظامی آمریکا در عراق در جریان بوده است. همچنین خودداری تهران از تحویل جعبه سیاه به فرانسه برای بازخوانی آن نیز از دیگر ابهام‌های موجود به شمار می‌رود.

بیشتر از