اعتراف به نقش سپاه قدس در برخورد با مردم سوریه

کمک نیروی انتظامی ایران به پلیس سوریه در سرکوب مخالفان بشار اسد

خبرگزاری فارس از نقش کلیدی سپاه قدس در سوریه پرده برداشته است - عکس از مشرق‌نیوز

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران گزارش بلندی درباره تاریخ نیروی قدس سپاه منتشر کرده و در آن به کارهای مختلف این گروه نظامی در کشور سوریه پرداخته است. 

در بخشی از این گزارش مفصل آمده است که «در نخستین حضور نیروی قدس سپاه در سوریه، کارشناسانی از نیروی انتظامی به توجیه و آموزش پلیس سوریه در برخورد با شورش‌های خیابانی پرداختند».

گزارش خبرگزاری فارس که در دو بخش تنظیم شده است به تاریخچه شکل‌گیری نیروی «قدس سپاه» پرداخته است و در معرفی این نیروی قهری جمهوری اسلامی ایران از عنوان «رزمندگان بدون مرز» بهره برده است. عنوانی که در حقیقت برگرفته از صفتی‌ست که علی خامنه‌ای برای نیروهای سپاه قدس به کار برده بود. 

در بخشی از گزارش مفصل خبرگزاری فارس آمده است که «آمدن افسران امنیتی سوریه به ایران برای آموزش کار اطلاعاتی-امنیتی در شرایط بحران بوده است». 

این گزارش در واقع مهر تاییدی‌ست بر دخالت‌های جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه و سیاست نفوذ رژیم در سوریه. 

این گزارش صراحتا از کمک‌های جمهوری اسلامی به رژیم بشار اسد هم سخن گفته. در این گزارش آمده است که «کمبود تجهیزات پلیس سوریه از جمله مشکلاتی بود که کار آن‌ها را در مدیریت بحران دشوار کرده بود و به همین دلیل برخی تجهیزات به آنان ارا‌ئه شد». 

فارس هم‌چنین نوشته است که «جمع‌بندی کارشناسان جمهوری اسلامی ایران این بوده است که برخورد اولیه نظام سوریه با معترضان پشتوانه کافی اطلاعاتی نداشته و برآورد درستی نداشته و در نتیجه به‌جای برخورد انتظامی برخورد نظامی صورت گرفت و به وخامت اوضاع افزوده است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر آنچه گزارش فارس می‌گوید پیش از آن‌که اعتراض‌ها در سوریه به جنگ داخلی و دخالت گروه‌های اسلام‌گرای تندرو مثل داعش بدل شود، نیروی قدس سپاه و پلیس جمهوری اسلامی به حکومت بشار اسد برای سرکوب معترضان سوری کمک کرده بود.

سوریه در زمره آخرین کشورهایی بود که به انقلاب مردمی کشورهای عربی موسوم به «بهار عربی» پیوست اما سرکوب شدید نیروهای حکومت بشار اسد اجازه نداد تا خواست‌های مردم این کشور به سرانجام برسد و این کشور وارد جنگی چندین‌ساله شد که در نتیجه آن بسیاری از مردم این کشور کشته و آواره شدند. 

در آن هنگام و با شروع درگیری‌ها و تنش در سوریه، مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار مدعی شده بود که «سوریه استان سی‌وپنجم ایران است و اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم چون اگر سوریه را نگه داریم می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم اما اگر سوریه را از دست بدهیم تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم». 

گزارش فارس البته تنها محدود فعالیت‌های سپاه قدس در سوریه و کمک به نیروهای قهری این کشور برای برخورد با معترضان نیست. 

این گزارش به تاریخچه حضور سپاه قدس در کشورهای درگیر جنگ پرداخته است و به سابقه حضور این نهاد نظامی در جنگ بوسنی هم اشاره کرده و نوشته است «سپاه پاسداران با محوریت نیروی قدس و حزب الله لبنان وارد بوسنی شدند تا به مسلمانان بوسنیایی که ضعیف‌ترین حلقه در مثلث قومی این کشور بودند کمک کنند. مسلمانان بوسنی با وجود تعداد نیروهای کم‌شان که شامل ۶۰ هزار عضو بود، فاقد تجهیزات و تسلیحات کافی بودند و آمادگی ورود به جنگ را نداشتند. در این ایام افرادی چون آیت‌الله احمد جنتی بعنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در بوسنی و فرماندهانی چون سردار محمدرضا نقدی و سردار مصطفی ربیعی به‌عنوان فرماندهان میدانی نیروی قدس در این کشور، نقش مؤثری را در توانمندسازی نیروهای مردمی مسلمان بوسنی ایفا کردند». 

در این گزارش به صراحت آمده است که گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه غرب آسیا مانند انصارالله، حشدالشعبی، فاطمیون، حیدریون، حماس و دیگر گروه‌های شبه نظامی شیعه در منطقه حاصل فعالیت‌ها و آموزش نیروهای سپاه قدس است. 

انتشار این گزارش در حالی‌ست که روز گذشته حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران گفته بود که «اگر آمریکا فرماندهان سپاه را تهدید کند، جان هیچ فرماندهی از آنها در امان نخواهد بود».

سلامی به دولت آمریکا اخطار داده که «از این میدان عقب بنشینند چون با شرایط بسیار جدیدی روبرو می شوند که قادر به مدیریت و کنترل آن نیستند».

به نظر می‌رسد فرمانده سپاه به سخنان برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران واکنش نشان داده است که گفته بود «اگر قاآنی راه سلیمانی را در کشتار آمریکایی‌ها دنبال کند،‌ به همان سرنوشت دچار می‌شود». 

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران اسماعیل قاآنی را به جای قاسم سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس منصوب کرد. 

بیشتر از