ویروس کرونا؛ چین از مردم خواسته تا از سفر خودداری کنند

آمار مرگ مبتلایان به این ویروس هر روز بیشتر می‌شود

 گزارش شده نزدیک به سه هزار نفر در سراسر چین مبتلا به این ویروس شده‌اند - Anthony WALLACE / AFP

چین به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا - که تاکنون جان ۸۱ نفر را گرفته، تعطیلات رسمی‌ سال نو را به مدت سه روز دیگر تمدید کرده است.

میلیون‌ها نفر به مناسبت فرا رسیدن سال نو به چین باز می‌گردند تا ایام عید را در کنار خانواده‌هایشان سپری کنند. مقامات چین امیدوارند با تمدید تعطیلات و ترغیب مردم به ماندن در خانه، از گسترش هرچه بیشتر بیماری جلوگیری کنند.

در اعلامیه‌ای که روز یکشنبه از طرف دولت چین صادر شد، آمده است که تمدید تعطیلات سال نو - که همه ساله پر ترددترین فصل مسافرت است، «به منظور کاهش اجتماع مردم و جلوگیری از گسترش سرایت همگانی (کرونا) است.»

به آموزشگاه‌ها ابلاغ شده است روز بازگشایی خود را به تعویق بیندازند. بسیاری از موسسات عمده نیز دفاتر خود را بسته و به کارمندانشان توصیه کرده‌اند از خانه کار کنند.

تلاش برای کنترل نسل جدید ویروس کرونا - که ابتدا از بازار ماهی شهر ووهان آغاز شد، در طول هفته گذشته بالا گرفته است.

ابتدا ووهان و حالا ده‌ها شهر دیگر ایالت هوبِی عملا مسدود شده و وسايل رفت و آمد - از جمله تمام اتوبوس‌ها، قطارها و پروازهای ورود و خروج از آن‌ها تعطیل و لغو شده‌اند. ده‌ها میلیون نفر از ساکنان این شهر‌ها در قرنطینه قرار دارند.

مسئولان پست‌های نگهبانی جاده‌ها در سراسر هوبی، حرارت بدن رانندگان اتوموبیل‌ها را پیش از آن که اجازه عبور به آن‌ها داده شود، کنترل می‌کنند.

هرچند هنوز مورد مرگ میر ناشی از ابتلا به کرونا در خارج از مرزهای چین گزارش نشده، اما در برخی دیگر از کشورهای جهان، موارد ابتلا به آن - که عمدتا از مسافران چینی منشاء گرفته، مشاهده شده است.

مقامات بهداشتی چین می‌گویند هفتاد و شش مورد مرگ کرونا در ایالت هوبی رخ داده است. تعداد ۲۷۴۴ مورد ابتلا به بیماری کرونا نیز در سراسر چین گزارش شده است.

اما پرفسور نیل فرگوسن، کارشناس بهداشت عمومی ‌از دانشگاه امپریال لندن، تصور می‌کند در واقع تا کنون حدود ۱۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا آلوده شده، اما هنوز ردیابی نشده‌اند.

پروفسور فرگوسن به نشریه گاردین گفت، دیر یا زود یکی از این افراد (مبتلایان به کرونا) در بریتانیا ردیابی خواهد شد. این ویروس در بدن عوارضی شبیه به عوارض آنفولانزا ایجاد می‌کند که می‌تواند به ذات الریه منجر شود، اما بسیاری از مبتلایان به کرونا از این بیماری بهبود می‌یابند. بسیاری از قربانیان کرونا کودک، سالمند یا کسانی بوده‌اند که از بیماری‌های دیگر رنج می‌برده‌اند. 

شیوع کرونا بیمارستان‌های شهر ووهان را تحت فشار گذاشته است. مقامات چین به سرعت و ظرف چند روز، در حال ساختمان دو واحد درمانی جدید هستند که ازفشار بر بیمارستان‌های شهر بکاهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر لی کِکیانگ، دومین سیاستمدار بلندپایه چین، در تلویزیون کشور نشان داده شده که در لباس ایمنی و ماسک صورت از بیمارستان‌های ووهان دیدن می‌کند. 

صدها هزار کادر پزشکی - از جمله افراد ارتش، برای کمک به خدمات بهداشتی به ایالت هوبی که سخت تحت فشار قرار دارد، اعزام شده‌اند.

کمیسیون بهداشت عمومی ‌و وزارت دارایی چین، مبلغ ۶.۶۵ میلیارد پوند به کنترل شیوع ویروس کرونا اختصاص داده‌اند.

این نگرانی وجود دارد که تمدید تعطیلات سال نو و قرنطینه ده‌ها شهر، به اقتصاد چین لطمه بزند.

پیامد کند شدن روند اقتصاد چین، بر دیگر اقتصادهای کوچک‌تر شرق آسیا نیز تاثیرخواهد گذاشت که به چین به عنوان منبع گردشگری و مشتری کالاهایشان متکی‌ هستند. 

اما برخی کارشناسان، از جمله موسسه مشاور «آکسفورد اکونومیکس» معتقدند که چنین افتی موقتی است.

هرچند سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس کرونا را یک «وضعیت اضطراری» اعلام نکرده، فرودگاه‌های جهان تدابیر حفاظتی خود را درباره مسافران افزایش داده‌اند.

هنگ‌کنگ ورود مسافران از ایالت هوبی را ممنوع کرده و چند کشور از جمله استرالیا، ژاپن، ایتالیا، ایالات متحده و فرانسه، گفته‌اند شهروندان خود را - که در شهرهای قرنطینه‌شده محصور شده‌اند، با وسایل نقلیه خصوصی خارج خواهند کرد. 

© The Independent

بیشتر از جهان