حمله راکتی به داخل سفارت آمریکا در بغداد

یکی از راکت‌های کاتیوشا به ساختمان غذا خوری برخورد کرد

نمایی از ساختمان سفارت آمریکا در بغداد-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

برخورد پنج موشک کاتیوشا به سفارت آمریکا در بغداد خسارت‌هایی به ساختمان‌ها وارد کرد. برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که این حمله‌ها چند مجروح بر جای گذاشت و مصدومان با هلی‌کوپتر از محل خارج شدند.

حمله‌ها شامگاه یکشنبه در منطقه سبز بغداد اتفاق افتاد. منطقه‌ای حفاظت شده که هیات‌های دیپلماتیک آمریکا نیز در آن اقامت دارند.

برخی گزارش‌ها از منابع آمریکایی و عراقی حاکی از آن است که چند راکت به ساختمان غذاخوری و محوطه نزدیک آن برخورد کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، هنوز میزان دقیق خسارت‌های احتمالی روشن نیست.

ویدئو‌هایی از به صدا درآمدن هشدارها در زمان انجام این حمله‌های راکتی در فضای مجازی منتشر شده است.

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده نگرفته، اما حمله‌های مشابه علیه منافع آمریکا در عراق از سوی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی انجام شده بود.

ایران و گروه‌های تحت حمایت آن از جمله حشدا‌لشعبی اعلام کرده‌اند که انتقام خود قاسم سلیمانی را از آمریکا می‌گیرند. فرمانده سابق سپاه قدس ۱۳ دی‌ماه در جریان حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به خودروی حامل او خارج از فرودگاه بغداد کشته شد.

دفتر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق حمله‌های راکتی یکشنبه شب به سفارت آمریکا را محکوم کرده است. در این بیانیه آمده که عاملان این حمله شناسایی خواهند شد و در دادگاه محاکمه می‌شوند.

این نخستین حمله راکتی است که خسارت‌هایی را به داخل محوطه سفارت آمریکا در بغداد وارد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های گذشته نیز حمله‌های راکتی متعددی در منطقه سبز بغداد انجام شده بود. یکی از مهمترین آنها حمله ۲۸ دسامبر بود که در آن یک شهروند غیرنظامی آمریکایی کشته شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قبلا هشدار داده بود که آسیب دیدن شهروندان آمریکایی را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد. مدت کوتاهی پس از این حمله، قاسم سلیمانی کشته شد.

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در دیدار هفته گذشته خود با همتای آمریکایی‌اش در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس تاکید کرده بود که عراق خواستار بحران دیگری در خاورمیانه نیست. مقامات عراقی بارها اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند کشورشان به میدانی برای درگیری نظامی ایران و آمریکا تبدیل شود.

این در حالی است که سپاه در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه در حمله‌های موشکی پایگاه‌ نظامی عین‌الاسد آمریکا را در عراق هدف قرار داد. این حمله‌ها از قبل به آمریکا و عراق اطلاع داده شده بود و تلفات جانی به دنبال نداشت. البته ۳۴ نیروی آمریکایی بر اثر موج انفجار و علائم مشکوک به ضربه مغزی در مراکز درمانی تحت نظارت قرار گرفتند. 

ترامپ نیز با توجه به اینکه این در این حمله‌ها هیچ یک از نیروهای آمریکایی کشته نشدند، به آن واکنش متقابل نشان نداد. با این وجود مقامات تهران و رهبران گروه‌هایی مانند حشدالشعبی و حزب‌الله وعده انتقام‌های بیشتری را داده‌اند. 

بیشتر از