احتمال جنگ تجاری بین بریتانیا و آمریکا بعد از برگزیت

توافق بازرگانی با آمریکا منوط به پیشرفت مذاکرات میان بریتانیا واتحادیه اروپاست

 منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید، بریتانیا باید مسایل خود با اتحادیه اروپا را حل کند-Mark Wilson/Getty Images/AFP

ایالات متحده به بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، هشدار داده است که هرگونه توافق تجاری میان دو کشور، منوط به نتیجه مذاکرات بریتانیا با اتحادیه اروپا خواهد بود.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در جریان دیدار از لندن تاکید کرد که نسبت به امضای یک توافق تا آخر سال جاری که سخت مورد توجه طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست، خوشبین است.

اما او همچنین خاطرنشان ساخت که پیش از آن که واشنگتن بتواند توافقی برای گسترش بازرگانی با بریتانیا امضا کند، بریتانیا باید «مسایل خاصی که با اتحادیه اروپا وجود دارد، حل کند.»

آقای منوچین که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس بر سر مالیات بر خدمات دیجیتالی با ساجد جاوید، همتای بریتانیایی‌اش درگیر شد، همچنین تاکید کرد که دستگاه رهبری آمریکا در این مورد کوتاه نخواهد آمد.

ایالات متحده و بریتانیا در مورد وعده آقای جاوید برای وضع دو درصد مالیات بر گوگل و فیسبوک و دیگر غول‌های دیجیتالی، مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. آمریکا تهدید کرده است در آن صورت، با وضع تعرفه بر صادرات خودروهای ساخت بریتانیا به آمریکا، مقابله به‌مثل خواهد کرد. آقای منوچین دراظهاراتی در اتاق فکر «چَتَم هاوس» در لندن، گفت: «ایالات متحده قویا احساس می‌کند که وضع هرگونه مالیات بر موسسات دیجیتالی، تبعیض‌آمیز و نامناسب است.»

در حالی که دولت بریتانیا امیدوار است بتواند به محض خروج از اتحادیه اروپا در روز جمعه، با آمریکا  وارد یک توافق سریع برای کاهش تعرفه‌ها و دیگر موانع بازرگانی شود، اما احتمال یک جنگ تجاری میان دو طرف نیز بعید به نظر نمی‌رسد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم اکنون نیز در مورد تمایل آمریکا به امضای یک توافق با بریتانیا، پیش از اینکه بداند اوضاع بازرگانی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا به کجا خواهد انجامید، تردید وجود دارد. این، نکته‌ای است که به نظر می‌رسد مورد تاکید آقای منوچین بوده است.

اما او در مورد احتمال بالقوه یک موافقتنامه، گفت: «من خوشبین هستم. تمرکز ما روی به انجام رساندن آن (توافق) تا پایان سال است، چون فکر می‌کنیم برای هردو طرف مهم است.»

آقای منوچین افزود: «فکر می‌کنم بسیاری نکات می‌توانند همزمان حل شوند و امیدواریم روند یک رابطه بازرگانی عالی ادامه یابد. فکر می‌کنم حجم بازرگانی میان بریتانیا وایالات متحده به گونه‌ای چشمگیر افزایش یابد.» 

مذاکرات بازرگانی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در حال حاضر با خطر شکست روبه‌روست، زیرا آقای جانسون وعده داده است که این کشور از مقررات بازرگانی اتحادیه تابعیت نکند، و نیز با اصرار کشورهای عضو دایر بر این که توافق بر سر حق ماهیگیری باید در صدر مذاکرات قرار گیرد، مخالف است. 

این امر، بریتانیا را در پایان سال جاری در معرض خطر خروج از اتحادیه بدون هیچگونه توافقی قرار می‌دهد، که به معنای آن است که در چنان صورتی، بریتانیا باید از قوانین نه چندان مطلوب و مترقی سازمان تجارت جهانی تابعیت کند.

افق امضای یک موافقتنامه عاجل بازرگانی میان بریتانیا و آمریکا با خط قرمز آقا جانسون در مورد واردات مرغ آلوده به ماده کلر و گوشت گاو هورمونی (گاوهایی که علوفه هورمون‌دار خورده‌اند)، و نیز ممانعت از ورود غول‌های تولید داروی آمریکا به سازمان بهداشت عمومی بریتانیا، تاریک به نظر می‌رسد.

آقای منوچین در اظهاراتش در «چتم هاوس»، از اشاره به نکته مورد اختلاف دیگر میان آمریکا و بریتانیا در ارتباط با شرکت چینی هواوی خودداری کرد. واشنگتن از بریتانیا خواسته است تا دسترسی هواوی به شبکه «جی پنج» تلفن‌های همراه در بریتانیا را مسدود کند.

انتظار می‌رود که آقای جانسون که معتقد است هواوی می‌تواند شبکه جی پنج را بدون عناصر «قابلیت‌های اصلی» (که به عناصر شبکه‌های جی پنج برای تعبیه آنتن‌ها و ایستگاههای مرتبط با دکلها و پشت بامها محدود میشود) و (در نتیجه) بدون تهدید علیه امنیت ملی، ظرف چند روز بنا کند، با موضع آمریکا مخالفت کند. قرار است شورای امنیت ملی نظرش را ظرف چند روز آینده اعلام کند.  

گفته می‌شود که روز جمعه بوریس جانسون و دونالد ترامپ در این زمینه یک گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند.

© The Independent