حضور نظامی ایران در سوریه، تهدید بزرگی برای امنیت اسرائیل است

تشدید تحریم ها می تواند مانع جاه طلبی های ایران در خاورمیانه شود

شماری از نیروهای اسرائیلی در نوار مرز با سوریه. عکس از: ‏AFP‏

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در این اواخر، پیوسته سعی دارد روابط تل آویو و مسکو را نهایت صمیمانه نشان دهد، اما منابع اسرائیلی به تازگی گزارش های را فاش کردند که حاکی از مطرح شدن توافق نامه ای جدیدی است که بر مبنای آن، روسیه در شرایط مشخص و محدودی به اسرائیل اجازه می دهد مواضع ایران و پایگاه های شبه نظامیان وابسته به تهران را در خاک سوریه هدف حمله قرار دهد.

منابع آگاه که در جلسات رایزنی به منظور گسترش هماهنگی های امنیتی میان روسیه و اسرائیل، حضور داشتند، می گویند که روسیه تأکید کرده است که اسرائیل تنها در صورتی می تواند به مواضع شبه نظامیان وابسته به ایران در خاک سوریه حمله کند که پیش از آن، افسران نظامی روسیه که در پایگاه هوایی حمیمیم سوریه مستقر هستند را از تصمیم خود اطلاع دهد. اما با توجه به روابط بسیار نزدیک تهران و مسکو، مقامات اسرائیلی نمی توانند به نظامیان روسیه اعتماد کنند و از احتمال خطر انتقال اطلاعات محرمانه به نیروهای ایران و سوریه، ابراز نگرانی می کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع خبری اسرائیلی به نقل از یک مقام رسمی که در جلسات هماهنگی میان روسیه و اسرائیل، حضور داشت، اظهار داشتند که مقامات امنیتی اسرائیل، پذیرش شروط پیشنهاد شده از سوی روسیه را نگران کننده تلقی کردند. مقامات یاد شده افزودند اگر روسیه به هر دلیلی خواستار عدم حمله به برخی مواضع مشخص در سوریه باشد، بهتر است جانب اسرائیلی را از تصمیم خود آگاه سازد، زیرا اسرائیل بدین باور است که روسیه قصد مداخله در عملیات اسرائیل علیه مواضع حزب الله لبنان را ندارد و ملاحظات آن تنها به مسئله ای رویارویی میان ایران و اسرائیل نیست، اما مشکل این جا است که تا هنوز هیچ تضمینی برای یافتن راه حل سریع بحران جنگ در سوریه وجود ندارد.

از سوی دیگر و در پرتو تحقیقات و پژوهش های که در پیوند به اوضاع منطقه، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در اسرائیل انجام شده است، اودی دیکل، مدیر مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل از تصمیم گیرندگان در تل آویو خواسته است تا به منظور مقابله با تهدید های شبه نظامیان وفادار به ایران در منطقه، سیاست های جدیدی را در قبال سوریه اتخاذ کنند و برای نابود کردن پایگاه های نظامی ایران در سوریه در همکاری و هماهنگی با ایالات متحده وارد اقدام شوند.

دیکل علاوه کرده است که تل آویو می تواند با طرح راهبرد ویژه ای در سوریه، به اهداف مورد نظر خود علیه ایران برسد و البته اسرائیل بایستی از فرصت های که در پی ترور قاسم سلیمانی فراهم شده است بهره برداری کند و جامعه جهانی و کشورهای منطقه را به اعمال فشارهای بیشتر علیه رژیم ایران تحریک کند. بنابر این، لازم است اسرائیل در قدم نخست، نقش روسیه در تحولات سوریه را به عنوان یک حقیقت بپذیرد و در ازای تأمین منافع اسرائیل و دور کردن ایران از تحولات سوریه، ایالات متحده را تشویق به تخفیف تحریم های غرب علیه روسیه کند.

مدیر مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل ‏در ادامه خاطر نشان کرده است که تهران و مسکو رقابت شدیدی برای گسترش نفوذ در سوریه داشته و هر دو کشور سعی می کنند از برنامه های بازسازی سوریه بهره برداری  اقتصادی کنند، حضور مکرر مقامات ایرانی در سوریه و سفر اخیر ولادیمیر پوتین به دمشق، نمایانگر اوج گیری روز افزون رقابت میان ایران و روسیه در قلمرو سوریه است. بنابر این، اسرائیل بایستی در تلاش برای افزایش هماهنگی با ایالات متحده باشد تا این که از یک سو، مسکو را وادار به مسئولیت پذیری کند و از سوی دیگر، بساط نفوذ ایران در منطقه که از عراق تا لبنان گسترده شده است را برای همیش برچیند.

دیکل، افزود که استقرار نیروهای آمریکایی در شمال شرقی سوریه، یک نیاز مبرم برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه است و اسرائیل بایستی واشنگتن را تشویق به تداوم حضور نیروهای آمریکایی در منطقه کند. اما در عین حال، لازم است تل آویو، آمادگی احتمال عقب نشینی ایالات متحده از عراق و سوریه را داشته باشد تا در صورت وقوع این امر، از گسترش نفوذ و حضور نظامی ایران در منطقه جلوگیری کند. البته بایستی خاطر نشان کرد که سوریه، ضعیف ترین حلقه را در زنجیره محور ایران در منطقه تشکیل می دهد، از این رو، لازم  است هر اقدامی که به منظور از بین بردن مواضع ایران و پایگاه های شبه نظامیان وابسته به تهران در منطقه صورت می گیرد، از قلمرو سوریه آغاز شود. بنابر این، سوریه اهمیت بسیاری برای ثبات و امنیت اسرائیل دارد و ایجاب می کند از تمام گزینه های که منجر به کاهش حضور نظامی و نفوذ ایران در سوریه می شود، استفاده صورت گیرد.

تردیدی نیست که تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران می تواند تهران را دچار دشواری های بی شماری کند و در نتیجه، نقش ایران و حضور نظامی آن را در سوریه کاهش دهد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه