آمار کشته شده‌های زلزله شدید ترکیه به 22 نفر رسید

۱8 نفر در استان الازیغ، و ۴ نفر در استان مجاور مالاتیا جان خود را از دست داده‌اند

دمای هوای ۸- درجه سانتیگراد روند امدادرسانی را سخت‌تر کرده است - BULENT KILIC / AFP

بعد از زلزله شدید در شرق ترکیه در جمعه شب تا کنون بیش از ۲۱ نفر کشته و حداقل هزار نفر مجروح شده‌اند.

در طول این زلزله ۶.۸ ریشتری در استان الازیغ این کشور ساختمان‌ها ویران شدند و شهروندان برای نجات جان خویش به خیابان‌ها ریختند.

در طول شب نیز به خاطر حدود ۲۵۰ پس‌لرزه و دمای هوای ۸- درجه سانتیگراد در این منطقه، اقدامات امدادی کار چندانی از پیش نبرد.

شهروندی ۳۲ ساله از شهر دریاچه‌ای سیوریجه که مرکز زلزله بود به آژانس خبری رویترز گفت: «خانه‌های ما ویران شدند .. دیگر نمی‌توانیم به خانه خود وارد شویم.»

شخص دیگری گفت: «در دهکده ما بعضی جان خود را از دست دادند. امیدوارم خدا به دادمان برسد. حیوانات ما مردند. خانواده‌های ما در طول شب دور آتش گرد آمدند و خود را در پتو پیچاندند تا شب را به سر کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان مدیریت فاجعه و بحران کشور گفت تیم‌های این سازمان توانسته‌اند افراد متعددی را در صبح شنبه از خرابه‌های شهر نجات دهند از جمله خانمی که برای ۱۴ ساعت زیر آوار گیر افتاده بود.

اما به گفته این سازمان تا کنون حداقل ۱۷ نفر در استان الازیغ، و ۴ نفر دیگر در استان مجاور مالاتیا جان خود را از دست داده‌اند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه بر اساس برنامه‌ واکنش به بحران کشور، این زلزله را به عنوان فاجعه «درجه سه» توصیف کرد که یعنی به کمک سراسری ملی نیازمند است ولی نیازی به کمک‌های بین‌المللی ندارد.

او گفت این کشور که روی گسل‌های زلزله‌خیز قرار داشته و همواره تحت خطر وقوع زلزله است از فجایع پیشین درس خود را گرفته و این بار با کمک گرفتن از پهپادها به جستجوی منطقه برای نجات یافتگان مشغول است.

به شهروندان هشدار داده شده از بازگشت به خانه‌های خویش اجتناب کنند چرا که امکان وقوع پس‌لرزه‌های بیشتر وجود دارد.

تخت‌خواب، پتو و چادر به این منطقه ارسال شده است و در حال حاضر بعضی از افراد در ورزشگاه‌های شهر پناه گرفته‌اند.

رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان در توییتر گفت: «امیدوارم خدا به برادران ما که خانه و کاشانه خود را در زلزله از دست دادند رحم کند و آرزوی شفای عاجل برای کسانی دارم که در این فاجعه مجروح شده‌اند.»

© Reuters

بیشتر از جهان