فلسطین خواهان همکاری روسیه برای جلوگیری از اجرای "معامله قرن" است

تمام شهروندان و گروه های سیاسی فلسطین، معامله قرن را رد می کنند

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در شهر بیت لحم. عکس از: ‏AFP‏ ‏

با نزدیک شدن زمان پرده برداری از جزئیات طرح صلح خاور میانه "معامله قرن" در هفته آینده، فلسطینی ها که این طرح صلح را به شدت رد می کنند، سعی دارند برای مقابله با واشنگتن و جلوگیری از اجرای این طرح، حمایت روسیه را به خود جلب کنند. فلسطینی ها که معامله قرن را پایمال کننده حقوق ملت فلسطین می دانند، تلاش دارند از موضع گیری روسیه در قبال طرح صلح خاورمیانه، بهره برداری کنند، به ویژه این که مسکو تأکید کرده است که معامله قرن، گزینه ای درستی برای حل و فصل معضل فلسطین نیست.

تردیدی نیست که پس از عقب نشینی اخیر آمریکا از خاورمیانه، روسیه بار دیگر با تمام قوت به منطقه باز گشته و تلاش دارد در تمام تحولات خاورمیانه، ازجمله، مسئله ای فلسطین نقش بارزی داشته باشد، مسکو تا کنون اصرار بر تشکیل دولتی در فلسطین دارد که بر اساس مرزهای پیش از جنگ سال 1967 و مطابق به قطعنامه های بین المللی بوده و بیت المقدس شرقی پایتخت آن باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پرتو همین موضع گیری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که روز پنجشنبه گذشته برای شرکت در پنجمین نشست سالانه هولوکاست به تل آویو، پایتخت اسرائیل سفر کرده بود، به رغم این که فرصت کافی برای دیدار و ملاقات دیگری نداشت، عصر همان روز با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر بیت لحم ملاقات کرد. در این دیدار، رئیس جمهور روسیه با اشاره به موضع گیری های واشنگتن، نگرانی خود را نسبت به آینده فلسطین ابراز داشته و تأکید کرد که مسکو تمام از تمامی امکانات ممکنی که دارد برای حل عادلانه معضل فلسطین بهره خواهد بود. پوتین افزود که علاقمندی روسیه و فلسطین در عمق تاریخ ریشه دوانده است و مسکو همواره سعی دارد روابط خود را با فلسطین در تمام عرصه های ممکن گسترش دهد.

در پاسخ به سخنان ولادیمیر پوتین، محمود عباس ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با رئیس جمهور روسیه، از همکاری های پیوسته ای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی روسیه سپاس گزاری کرده و بر تداوم دوستی میان دو جانب تأکید کرد. محمود عباس، همچنان نقش روسیه را در تحولات خاورمیانه سرنوشت ساز تلقی کرده و افزود که حضور روسیه، تأثیر مثبتی بر تمام مسائل خاورمیانه دارد.

در همین حال، یک مقام فلسطینی به اندیپندنت عربی گفت: رئیس جمهور روسیه در دیدار با محمود عباس، خاطرنشان کرده است که مسکو، واشنگتن را از رد طرح صلح خاورمیانه (معامله قرن) مطلع کرده و تأکید کرده است این طرح صلح نمی تواند زمینه تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین را بر اساس قطعنامه های بین المللی فراهم کند و منجر به صلح عادلانه و پایدار در خاورمیانه شود.

عبد الحفیظ نوفل، سفیر فلسطین در مسکو اظهار داشت که به رغم این که روسیه روابط گسترده ای با اسرائیل دارد، اما موضع گیری روسیه در قبال مسئله ای فلسطین همواره ثابت بوده و مسکو پیوسته تأکید به حمایت از حقوق ملت فلسطین دارد. سفیر فلسطین در مسکو، افزود: بعید به نظر می رسد که واشنگتن از ادامه روند صلح کنونی منصرف شود، اما جامعه جهانی بایستی راهبرد دیگری را برای حل بحران تشکیل دو دولت مطرح کند و کشورهای آمریکا، روسیه و بلژیک نقش فعالی در این راهبرد جدید داشته باشند.

اما نبیل عمرو، نویسنده و تحلیل گر سیاسی می گوید: با آن که دیدار ولادیمیر پوتین و محمود عباس، حائز اهمیت بسیاری برای فلسطین است اما دشوار است که مسکو بتواند روند صلح خاورمیانه را از انحصار واشنگتن بدر بیاورد، زیرا اسرائیل نقش روسیه را در حل بحران فلسطین نمی پذیرد. اما فلسطین سعی دارد در پرتو گسترش روابط با کشورهای بزرگ جهان، حمایت این کشورها را برای مقابله با واشنگتن جلب کند.

از سوی دیگر، شائول منشیه، تحلیل گر سیاسی اسرائیل در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: پس از عقب نشینی متداوم آمریکا از منطقه، مسکو نمی خواهد خاورمیانه را به واشنگتن رها کند و رئیس جمهور پوتین سعی دارد نقش روسیه را در تحولات خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین افزایش دهد. در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اسرائیل، نقش روسیه را در روند صلح خاورمیانه نمی پذیرد، شائول منشیه، اظهار داشت که این تصمیم تل آویو برای مسکو ارزشی ندارد و در عین حال، واشنگتن نمی تواند نقش روسیه را در روند صلح خاورمیانه نادیده گیرد.

قابل ذکر است که در نتیجه ای تلاش های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روابط میان تل آویو و مسکو در طول یک دهه گذشته به صورت چشمگیری گسترش یافته است، البته موضع همسان هر دو کشور در قبال بحران سوریه و حضور حدود دو میلیون شهروند اسرائیلی روسی تبار در این کشور، نقش موثری در تحکیم روابط میان دو کشور داشته است.

با این وجود، رئیس جمهور روسیه تا کنون نتوانسته است بنیامین نتانیاهو را برای شرکت در اجلاس سه جانبه با حضور محمود عباس در مسکو، متقاعد کند، در سال 2016 و پس از تلاش های فراوان روسیه، بنیامین نتانیاهو، در نخست، آمادگی خود را برای حضور در نشست مورد نظر در مسکو ابراز داشت، اما در آخرین لحظات و هنگامی که محمود عباس در حال عزیمت به مسکو بود، نتانیاهو از حضور در نشست مسکو امتناع ورزید و تلاش های دیپلماتیک روسیه به منظور ایفای نقش در کاهش تنش میان اسرائیل و فلسطین بی نتیجه ماند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia