دولت جدید لبنان، ابزاری برای افزایش هژمونی ایران

دولت جدید لبنان را بسیاری به عنوان "دولت حزب الله" می شناسند

تشکیل دولت جدید لبنان نتوانست مانع تداوم تظاهرات ضد دولتی در این کشور شود. عکس از: ‏AFP‏

از هنگام ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان در 14 فوریه 2005، نفوذ ایران در لبنان شروع به افزایش کرده و پیوسته در حال گسترش بود و قدرت سازمان حزب الله لبنان با گذشت هر روز بیشتر شده می رفت تا این که پس از تشکیل دولت جدید لبنان به رهبری حسان دیاب، هر سه قوه دولت در اختیار حزب الله قرار گرفت. با دستیابی به این موفقیت، حزب الله اکنون سیاست بازی های منطقه ای خود را در عقب هر سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه لبنان انجام می دهد و به گفته ی یک منبع برجسته سیاسی، "دولت جدید لبنان به ابزاری برای اجرای پروژه سیاسی ایران در منطقه تبدیل شده است." منبع یاد شده افزود که نخست وزیر جدید لبنان در گذشته نیز روابط نزدیکی با ایران داشته و هنگامی که وی در دولت نجیب میقاتی، در سمت وزارت آموزش و پرورش قرار داشت، اقدام به تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی در دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه لبنان کرد و در 29 ماه می 2012، طرح تأسیس بخش فارسی در هماهنگی میان دانشگاه لبنان و دانشگاه تهران به امضا رسید، در حالی که در سطح رسمی میان دو کشور هیچ گونه تفاهم و توافقی در این زمینه وجود ندارد.

این منبع علاوه کرد که در یک نشست رسمی، حسان دیاب، به حمید رضا حاجی بابایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش ایران گفته بود امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم توافق نامه همکاری های دو جانبه میان وزارت های آموزش و پرورش دو کشور را به امضا رسانیم تا زمینه ای استفاده از تجربیات علمی و فرهنگی ایران در لبنان فراهم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبع مزبور در ادامه صحبت خود، گفت: "نخست وزیر جدید لبنان، کسی که در گذشته و هنگام تصدی سمت وزارت آموزش و پرورش لبنان، مسیر تهاجم فرهنگی ایران را در لبنان هموار کرده بود اکنون که در سمت نخست وزیری قرار گرفته است، دروازه های لبنان را به منظور گسترش هژمونی ایران، باز خواهد کرد." از این رو، می توان گفت که حمایت حزب الله از نامزدی حسن دیاب برای تصدی سمت نخست وزیری، اتفاقی نبوده بلکه این اقدام در پرتو همکاری های گذشته میان دو جانب صورت گرفته است.

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک خاطرنشان می کنند که در حال حاضر، کشورهای غربی در انتظار روشن شدن مواضع سیاسی و توانایی های دولت جدید لبنان در ایجاد اصلاحات در کشور هستند و البته تمام کشورهای غربی، کمک های خود را به لبنان مشروط به ایجاد اصلاحات کرده و تا هنگامی که به خواسته های معترضان پاسخ گویی نشود و سرکوبی تظاهر کنندگان ادامه داشته باشد، کشورهای غربی هیچ کمکی به لبنان نخواهند کرد.

 در همین راستا، بریتانیا و فرانسه تأکید کرده اند که کمک های مالی آن ها به دولت لبنان، مشروط به آوردن اصلاحات اساسی در لبنان است، اما مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده با اشاره به کمک های مالی واشنگتن به لبنان، گفته است که ایالات متحده تنها به دولتی کمک می کند که آغشته به فساد نباشد.

در این میان، اغلب رسانه های غربی همچون سی ان ان، بی بی سی، دویچه وله، فایننشیال تایمز، نیویورک تایمز، لوموند، رویترز، آسوشیتد پرس و شماری دیگر از خبرگزاری های بین المللی، دولت جدید لبنان را به اتفاق آرا به عنوان "دولت حزب الله" می شناسند و تأکید دارند که سازمان حزب الله نقش عمده در تشکیل دولت جدید لبنان داشته و سعی دارد با بهره برداری از دولت تحت اختیارش، دشواری های سیاسی و اقتصادی اخیر ناشی از تظاهرات مردمی را از مسیر پیشرفت خود بردارد.

از سوی دیگر، برخی از منابع سیاسی می گویند: پس از این که انقلاب مردمی لبنان، حزب الله را با خطر فروپاشی رو به رو کرد و عناصر وابسته به این حزب، تمام تلاش های خود را برای سرکوبی اعتراضات مردمی انجام داند، اکنون به نظر می رسد دولت جدید لبنان، ابزار تازه ای حزب الله برای خاموش کردن صدای معترضان و سرکوبی جنبش مردمی در لبنان باشد، زیرا تداوم تظاهرات کنونی می تواند دستاوردهای سی ساله ای ایران و حزب الله را بر باد دهد. از این رو، حزب الله در حال حاضر سعی می کند دسیسه های را که برای پایان دادن به تظاهرات، طرح کرده است با همکاری دولت جدید عملی کند. منابع مزبور ابراز نگرانی کردند که شاید هدف از نشست فوق العاده ای که با شعار "محافظت از معترضان" در کاخ ریاست جمهوری لبنان برگزار شد، طرح مخفیانه ای دیگری برای سرکوبی تظاهرات مردمی باشد و این طرح به شیوه ای خاصی عملی شود تا برای هیچ جهتی پرسش بر انگیز نباشد و از خطوط قرمزی که جامعه جهانی برای حمایت از معترضان لبنانی تعیین کرده است، تجاوز صورت نگیرد.

منابع مزبور علاوه کردند که حمله هواداران حمد حسن، وزیر جدید بهداشت به معترضان در میدان اسقف شهر بعلبک، نشانه ای از آغاز تلاش های دولت جدید لبنان برای سرکوبی جنبش اعتراضی لبنان است.

در همین حال، یک منبع دیپلماتیک اظهار داشت که درخواست های دیدار نخست وزیر جدید لبنان از کشورهای عربی به منظور جلب کمک های مالی به دولت لبنان، از سوی بسیاری از کشورهای عربی پذیرفته نشده است. بنابر این، بسیاری از سیاستمداران لبنانی عقیده دارند که با توجه به عدم فراهم شدن شروط تعیین شده برای کمک به لبنان، به نظر می رسد که لبنان به زودی شاهد یک ورشکستگی اقتصادی باشد، زیرا کشورهای کمک کننده می دانند که ارسال هر گونه کمک به لبنان در حال حاضر، تنها به سود سیاستمداران فاسد است و ملت لبنان هیچ سهمی از کمک ها نخواهد داشت.

در همین راستا، غازی وزنی، وزیر دارایی جدید لبنان گفته است: " ما از نهادهای کمک کننده بین المللی می خواهیم حدود 4 تا 5 میلیارد دلار وام سریع به منظور تأمین اعتبار خرید گندم، مواد سوخت و دارو را برای لبنان بپردازند، البته این وام می تواند نیازمندی های اساسی لبنان را برای مدت یک سال فراهم کند و همزمان منجر به کاهش نرخ دلار در بازار لبنان شود."

از ناهنجاری های دیگر دولت جدید لبنان این است که عباس مرتضی به عنوان وزیر فرهنگ و کشاورزی تعیین شده است، در حالی که عرصه کاری این دو وزارت به صورت عموم هیچ پیوند مشخصی ندارد. همچنان در کابینه جدید لبنان، شش زن به عنوان وزیر حضور دارند و در این میان، خانم زینه عکر عدرا، در یک اقدام بی سابقه در کشورهای عربی، به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر دفاع تعیین شده است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه