خانوارهای بریتانیایی سالانه ۴.۵ میلیون تن غذا دور می‌ریزند

«برنامه اقدام برای منابع و زباله» سعی در کاهش اسراف غذا و کنترل مصرف پلاستیک دارد

خانوارها مسئول ۷۰ درصد غذای هدر رفته هستند و در این میان سیب‌زمینی از همه چیز بیشتر هدر می‌رود-PAUL ELLIS / AFP

به گزارش ارقام جدید، خانوارهای بریتانیایی سالانه ۴.۵ میلیون تن غذایی که می‌توانست خورده شود را دور می‌ریزند.

برنامه اقدام برای منابع و زباله (Waste and Resources Action Programme) که با همکاری با سازمان‌ها و شرکت‌ها سعی در کاهش اسراف غذا و کنترل مصرف پلاستیک دارد، آخرین گزارش خود را منتشر کرده که روند کاهش اسراف غذا از سال ۲۰۰۷ را تحت نظر گرفته است.

بنا به این گزارش که «تعهد دربار ۲۰۲۵» (Courtauld Commitment 2025) نام دارد، بریتانیا گام‌های قابل توجهی در راستای کاهش اسراف غذا برداشته است و میزان کل غذای به هدر رفته در میان سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، ۴۸۰ هزار تن، معادل ۷ درصد برای هر نفر، کاهش یافته است.

در روندی مشابه میزان کل غذای به هدر رفته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هتل و رستوران‌ها، و منازل شهروندان در سال ۲۰۱۸ به ۹.۵ میلیون تن کاهش یافته است در مقایسه با ۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ و ۱۱.۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۷.

برنامه اقدام برای منابع و زباله اظهار داشت کاهش این آمار احتمالا با چند شاخص مختلف مرتبط است از جمله افزایش آگاهی عموم، برچسب‌های دقیق‌تر روی بسته‌بندی مواد غذایی و مشغول شدن دول محلی در جمع‌آوری زباله‌های غذایی.

علی رغم این پیشرفت، بنا به این گزارش خانوارهای بریتانیایی هنوز ۴.۵ میلیون غذا را سالانه هدر می‌دهند که تخمین زده می‌شود ۱۴ میلیارد پوند ارزش داشته باشد که یعنی معادل ۷۰۰ پوند سالانه برای خانواده‌ای معمولی با کودکان. 

این گزارش افزود خانوارها مسئول ۷۰ درصد غذای هدر رفته بعد از تولید آن هستند و در این میان سیب‌زمینی از همه چیز بیشتر هدر می‌شود.

مارکوس گاور، مدیرعامل برنامه اقدام برای منابع و زباله گفت: «ما به دهه جدید وارد شده و اگر بخواهیم به تعهد خویش مبنی بر از بین بردن اسراف غذا وفادار بمانیم تنها ۱۰ سال وقت داریم. این خیلی مهم است چرا که قابل قبول نیست در چنین مقیاس عظیمی به هدر دادن غذا ادامه دهیم وقتی شاهد تاثیرات مستقیم آن بر تغییر اقلیم بوده و وقتی می‌بینیم هر شب حدود یک میلیارد نفر گرسنه به بالین می‌روند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «این یعنی ما تازه داریم از واقعیت اسراف غذا آگاه می‌شویم ولی اغلب عادت داریم چشمان خود را به چیزی که در خانه خودمان اتفاق می‌افتد ببندیم. همه ما دغدغه محیط زیست را داریم و می‌خواهیم ببینیم چه می‌توان برای آن کرد در حالی که این مورد یکی از آسان‌ترین و تاثیرگذارترین شیوه‌ها برای ایفای نقش خود است. با کمتر هدر دادن غذا ما به مصاف بزرگترین مشکلات این هزاره می‌رویم و در حالی که سیاره خویش را حفظ می‌کنیم افراد بیشتری را از غذا برخوردار خواهیم کرد.»

ترزا ویلیرز، وزیر محیط زیست گفت این آمار «دلگرم کننده» است ولی هنوز نیاز به انجام کارهایی بیشتر است.

او گفت:‌ «من از تمام خانوارها، و اشخاص حقیقی و حقوقی استدعا دارم در زمینه کاهش اسراف غذای خویش ارزیابی مجددی داشته باشند تا جهان بهتری را برای نسل‌های آینده خلق کنند.»

این گزارش همچنین اظهار داشت اسراف غذا در فروشگاه‌های مواد غذایی در سال ۲۰۱۸ کمی افزایش داشته و به ۲۷۷ هزار تن رسیده است در مقایسه با ۲۶۰ هزار تن در سه سال گذشته.

به ارزیابی این برنامه، افزایش این آمار ممکن است به خاطر تلاش‌های جاری برای کمک به فروشندگان و مشتریان برای کاهش اسراف غذا باشد و توضیح داد این اقدامات در کوتاه مدت ممکن است باعث افزایش به هدر رفتن غذا در فروشگاه‌ها و انبارها شود.

سال گذشته بعد از درخواست دولت برای انجام اقدامی در این زمینه، بیش از ۱۰۰ سازمان و فروشگاه مواد غذایی تعهد دادند هدر رفتن مواد غذایی خود را کاهش دهند.

تسکو (Tesco)، مارک و اسپنسر (Marks & Spencer)، ویت‌رز (Waitrose) و یونیلور (Unilever) در جمع شرکت‌هایی بودند که تعهد دادند هدر رفتن غذا در مجموعه خویش در بریتانیا را تا سال ۲۰۳۰ به طور کامل متوقف کنند.

جودیت باتچلار، مدیر شرکت سینزبوری (Sainsbury) اسراف غذا را به عنوان «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی جامعه» توصیف کرد و افزود این «بخشی اصلی از واکنش همه ما در مبارزه علیه افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم» است.

این فروشگاه همینک نیز تمهیدات متعددی اتخاذ کرده تا اسراف غذا را کاهش دهد، از جمله همکاری مستقیم با کشاورزان برای اطمینان خاطر از تطابق میزان تولید ایشان با میزان محصولاتی که مشتریان این فروشگاه خواهند خرید.

© The Independent

بیشتر از جهان