ده شهر چین در محاصره ویروس مهلک کرونا

تاکنون ۲۶ نفر بر اثر عوارض ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند

شهر ووهان، مرکز شیوع بیماری، روزهاست با تعطیلی ایستگاه‌های اتوبوس و قطار، قرنطینه شده -NICOLAS ASFOURI / AFP

چین نُه شهر دیگر کشور را به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا قرنطینه کرده است. تا کنون دست‌کم ۲۶ نفر براثر عوارض ناشی از ابتلا به این ویروس درگذشته‌اند.

شهر ووهان - که مرکز شیوع بیماری بوده، روزهاست با تعطیلی ایستگاه‌های اتوبوس، قطار و لغو پرواز هواپیماها، زیر قرنطینه قرار گرفته است.

حال مقامات چین همان تدابیر را برای نُه شهر دیگر ایالت هوبِی در نظر گرفته و برای احتیاط، رویدادهای عمومی‌ و مراکز اجتماع مردم در سراسر کشور - از جمله مرکز تفریحی دیسنی در شانگهای و شهر ممنوعه (شهر تاریخی که در سال ۱۴۰۶ از طرف سلسله مینگ بنیاد گذاشته شد) در مرکز پکن را نیز مسدود کرده‌اند.

این اقدامات به دنبال درگذشت ۲۶ نفر بر اثر عوارض ویروس کرونا در نظر گرفته شده، که دو مورد آن برای نخستین بار در خارج از ایالت هوبی رخ داده است.

کمیسیون بهداشت عمومی‌ چین تایید کرده است که تاکنون حدود ۸۳۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعطیلی مراکز تفریحی و تجمع مردم و منع سفر، با ایام سال نوی چینی مصادف شده، که یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های چین است. در این روزها میلیون‌ها نفر از مردم برای دیدن خانواده‌هایشان به نقاط گوناگون کشور مسافرت می‌کنند.

مقامات شهر ووهان از مردم خواسته‌اند در اماکن عمومی‌ از ماسک صورت استفاده کنند و سوپرمارکت‌ها را به منظور جلوگیری از یورش مردم برای خرید و انبار غذا و مواد مصرفی خالی کرده‌اند. بسیاری نگران آنند که قرنطینه شهر برای مدت طولانی ادامه یابد.

مقامات ووهان همچنین اعلام کرده‌اند که به سرعت در حال سازمان دادن به یک بیمارستان هزار تختخوابی برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا هستند. گزارش‌های تایید نشده‌ای حاکی از آن است که بیمارستان‌های شهر به خاطر تعداد بیش از حد مراجعین نگران از ابتلا به بیماری، از پذیرش آن‌ها خودداری کرده‌اند. 

مقامات شهر امیدوارند با استفاده از قطعات ساختمانی پیش‌ساخته، کار ساختمان بیمارستان جدید را تا اوایل ماه فوریه به اتمام برسانند. ووهان امیدوار است در این پروژه، پکن را نمونه قرار دهد که در سال ۲۰۰۳ و شیوع بیماری «سارس» (نوعی بیماری خطرناک تنفسی) به سرعت بیمارستانی برای رسیدگی به مبتلایان به این ویروس بنا کرد.

تصور می‌شود نسل تازه ویروس کرونا از بازار ماهی ووهان شروع شده باشد. عوارض این بیماری شبیه به سرماخوردگی عادی است، اما در ادامه می‌تواند موجب تب، تنگی نفس و نهایتا ذات‌الریه شود.

بسیاری از مبتلایان به این بیماری بهبود پیدا می‌کنند، اما کسانی که با دیگر بیماری‌ها - به ویژه بیماری‌های عفونی دست و پنجه نرم می‌کنند، در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.

هرچند بیشتر قربانیان کرونا به شهر ووهان و مناطق اطراف آن محدود است، موارد آن در فرای مرزهای چین نیز ردیابی شده است. 

در بریتانیا، چهارده نفر به ظن ابتلا به کرونا در قرنطینه قرار گرفته‌اند. تاکنون پنج نفر آن‌ها سالم تشخیص داده شده و بقیه نیز منتظر نتیجه آزمایش هستند. همه این افراد از شهر ووهان به بریتانیا سفر کرده‌اند.

به‌رغم شیوع ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی به خاطر محدود بودن موارد آن فرای مرزهای چین، از اعلام «وضعیت اضطراری جهانی» خودداری کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان