حمله ترامپ به دموکرات‌های مجلس نمایندگان در نشست خبری‌اش در داووس

ترامپ حاضر است برای پیروزی در انتخابات اقتصاد سالم را به خطر بیندازد

کنفرانس خبری ترامپ در داووس، ۲۲ ژانویه- JIM WATSON / AFP

دونالد ترامپ در راستای مهیا کردن جو دومین روز محاکمه تاریخی خود در سنا، حضور دو روزه خود در مجمع جهانی اقتصاد را با توهین و حمله به دموکرات‌های مجلس نمایندگان و به گفته وی تلاششان برای متقاعد کردن سنا به برکناری وی، به پایان رساند.

رئیس جمهور آمریکا در حالی پس از دو روز دیدار با سران جهان داووس سوئیس را ترک کرد که در یک کنفرانس مطبوعاتی خارج از برنامه، عبارات نادرست بیشتری به زبان آورد و سعی کرد اعضای دموکرات کنگره را که طرح استیضاح او را مدیریت می‌کنند، بی‌اعتبار سازد.

در حالی که دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند دوباره تلاش خواهند کرد شواهد بیشتری - از جمله شهادت دستیاران فعلی و سابق ترامپ - جمع‌آوری کنند، او در روز اول در سنا به رویکرد ستیزه‌گرانه تیم حقوقی خود، که 13 ساعت به طول انجامید، ادامه داد.

ترامپ نشان داده که حاضر است برای پیروزی در انتخابات، یکی از دستاوردهای مهم خود، یعنی اقتصاد سالم را به خطر بیندازد؛ به این صورت که او می‌خواهد فعالیت‌های تجاری سختگیرانه خود را به نوعی درگیری با اروپا تبدیل کند که می‌تواند به اقتصاد آمریکا آسیب برساند. موارد زیر سه نکته قابل توجه مربوط به کنفرانس خبری او در داووس است.

محاکمه بدون شاهد

دموکرات‌های سنا صبح چهارشنه تلاش کردند این مجلس را وادار به فراخواندن شاهدانی از کاخ سفید و دیگر شاهدان دولت ترامپ بکنند، اما هر بار 53 نماینده جمهوری‌خواه، یک‌صدا با آن مخالفت می‌کردند و مانع آن‌ها می‌شدند.

مگر اینکه چهار سناتور جمهوری‌خواه پس از سه روز شنیدن شواهد و توضیحات دموکرات‌های سنا و تیم حقوقی ترامپ، و همینطور پاسخ دادن به سئوال‌های آن‌ها، نظرشان تغییر کند وگرنه، میک مولوانی، رئیس موقت ستاد کارکنان کاخ سفید، و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، به این زودی‌ها به صحن سنا نخواهند آمد.

رئیس جمهوری در پاسخ به سوالات خبرنگاران در داووس گفت که حق دارد از مصونیت اجرایی استفاده كند و به دستیارهای فعلی و سابق خود اجازه حضور در جلسه محاکمه را ندهد.

او درباره جان بولتون گفت: «ممانعت از حضور او بدون شک کار مناسبی است. این که او دیدگاه و افکار من را در مورد برخی افراد و دولت‌های دیگر، جنگ و صلح و چیزهای مختلف می‌داند، خود یک مسئله امنیت ملی است.» همین بهانه امنیت ملی باعث شده که ترامپ مانع حاضر شدن مولوانی یا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، در سنا شود.

مشکل متن تماس

ترامپ که از زمان تصدی مقام خود هزاران سخن دروغ و گمراه‌کننده به زبان آورده است، روز چهارشنبه مجددا دروغ گفت. او دوباره تلاش کرد جزئیات تماس خود با رئیس جمهوری اوکراین در 25 ژوئیه را که مبنای تحقیقات استیضاح توسط نمایندگان دموکرات کنگره قرار گرفته است، تحریف کند.

رئیس جمهوری ادعا می‌کند قبل از اینکه کاخ سفید خلاصه تماس را منتشر کند، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس، نسخه اغراق‌آمیز و مضحکی از آن تماس تلفنی را ارائه کرده است. ترامپ گفت: «شیف یک داستان جعلی سر هم کرد و به دنبال آن من متن تماس را منتشر کردم.»

در واقع تنها تقلید هجوآمیز شیف از اظهارات ترامپ در مورد تماس مذکور، بر اساس خلاصه منتشر شده توسط کاخ سفید بوده است. اما این امر مانع از آن شد كه رئیس جمهوری دوباره ادعایی خلاف واقع كند؛ زیرا هدف او این است تحقیقات کنگره را - كه منجر به استیضاح وی شد، بی‌اعتبار كند.

او گفت: «آن‌ها هرگز فکرش را نمی‌کردند که من قصد دارم متن گفت‌وگو را منتشر کنم. وقتی آن را منتشر کردم، دموکرات‌ها دچار آشفتگی و سردرگمی شدند.»

توجه به انتخابات

حتی در آستانه تصمیم‌گیری سنا درباره عزل احتمالی - اما بعید - ترامپ، او و تیمش هم‌زمان با تقویت کارزارهای انتخاباتی برای دور دوم ریاست جمهوری، در داووس بر روی موضوع اقتصاد تمرکز کردند.

رئیس جمهوری سخنان خود را در کنفرانس مطبوعاتی با صحبت درباره سلامت اقتصاد، از جمله آمار پایین بیکاری، آغاز کرد. سپس ادامه بحث را به لری كادلو، مشاور اقتصادی ارشد خود، واگذار کرد تا در حمایت از سخنان او صحبت کند - اگرچه نشانه‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه اقتصاد آمریکا به اندازه‌ای که تیم ترامپ ادعا می‌کنند، رشد نکرده است.

کادلو با تعریف و تمجید از سیاست‌های مالیاتی و تجاری دولت، وجود اطمینان تجاری بالا، و سطوح بازارهای سهام، گفت: «به نظر من ما با یک نیروی فزاینده و مثبت در زمینه اقتصاد وارد سال جدید می‌شویم.»

در حالی که کاندیداهای پیشرو دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، از برخی ایده‌های سیاست‌گذاری حمایت می‌کنند که به گفته آن‌ها باعث کاهش نابرابری اقتصادی می‌شود، كادلو این ادعا را كه اقتصاد ترامپ تنها به نفع «چند شخص ثروتمند» بوده است، رد كرد.

او ضمن بیان اینکه «چنین چیزی واقعیت ندارد»، گفت افزایش حساب‌های بازنشستگی، قیمت مسکن و طرح‌های سرمایه‌گذاری، مجموعا موتور تقویت اقتصاد است.

اما برخی آمار و ارقام حاکی از این است که اقتصاد آمریکا چند نقطه ضعف دارد. سرعت رشد تولید داخلی ناخالص به حدی کاهش یافته است که با دوران اوباما برابری می‌کند؛ در حالی که ترامپ در زمان انتخابات ادعا می‌کرد که سرعت رشد اقتصاد در دولت اوباما خیلی پایین است.

تعداد افراد 25 تا 54 ساله شاغل در آمریکا، در حال حاضر به کمتر از دوران حکومت بیل کلینتون در اواخر دهه 1990 رسیده است. بانک فدرال رزرو در آتلانتا به این نتیجه رسیده است که رشد دستمزد در حال حاضر 3.7 درصد است، که برابر با میزان دو سال پیش است.

© The Independent